Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ja! jag klarade det bytt cupévärmefläkten 9000 för 1a gången

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Ja! jag klarade det bytt cupévärmefläkten 9000 för 1a gången

    Som jag skrev i rubriken så jaja!... en del säger/Tkr säkert det är blahablaha... "återkom å va lycklig om du tex har utfört ett motorbyte el topplocksrenovering el dyl.!..." men jag är iaf nöjd att jag sj nästintill iaf lyckats byta utan att ha gjort det någonsin den sj iaf UTAN att vare sej behöva demontera halva motorutrymmet el ta ur värmepaket samt lossa kylslangar och dyligt! SAMT!!!!! själva plastkåpan som innefattar värmefläktmotorn att den INTE vare sej sprack eller på ngt annat sätt verkar läcka el gått sönder!!!!
    Det enda jag tog bort var plastlisten inkl clipsen under vindrutan, vindrutetorkarna,torkarmotorn lossade den samt armarna fr hålen vid vindrutan så långt åt höger som möjligt sen,torpedväggen vid akvariet samt lossade anslutningen till kupefläkten samt lilla fästskruven som håller själva fläktmotorn i värmepaketskåpan efter det så tog jag helt enkelt en MKT!!! vild chansning med vetskapen att allt kunde gå totalt åt helvete.. men bände med handkraft efter att ha tagit bort de 2 övre plastklipsen som håller ihop själva värmepaketet där cuperfläkten sitter och med hjälpa av en medhjälpare som jag hade till hands om allt skulle gå totalt åt skogen isär själva värmepaketet och lyckades att dra ur själva fläkten inkl motor naturligtvis som fäster plastskoveln på splinesförsedd axel. sen tog jag och satte fast motorn på ett skruvstäd och tog ett drivdorn och knackade försiktigt ur motorn fr plastskoveln sen motsatt med den nya motorn smörjde upp båda sidor av motoraxlarna på nya kupefläktsmotorn med 5-56! sen hjälp igen med att bända isär värmepaketskåpan igen såpass så att det gick att pressa millt men ändå hårt in hela flätkpaketet in i värmepaketshöljet och in med fästskruven på sidan om den som är en liten torxskruv. nu funkade den fortf inte via ACC-panelen inne i bilen med hastigheten el överhuvudtaget men hade ju innan när jag åkte omkring med den gamla dåliga värmefläktmotorn hade jag kopplat direktström fr batteriet och med en strömbrytare inne i bilen anslöt dessa klablar som som sagt redan fanns fördragna så nu kör jag värmefläkten via den men nu ni som är proffs vad är felet nudå när den som sagt ej går att variera fläkthastigheten via ACC-panelen??? är det den ACC-panelen??? har kalibrerat den efteråt och noll fel enl den! är det ngt motstånd? lilla fläktten som sitter brevid där? el är det ngt vid akvariet???

    Tacksam för svar ang det men nu åker jah med mkt sköööööööööööööööööööööööö ööön turbovärme i min högt omtyckta Aero igen!!!
    OCH jag vet att jag hade en otrolig TUR att själva värmefläktkåpan den i plast att den höll för mina bändningar och milda men bestämda demonteringsvåld...

    Mvh Per(Ponken).
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  2. #2
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715

    Re: Ja!!!! jag klarade det bytt cupévärmärmefläkten 9000

    Har man lyckats med det är man berättigad till:

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Ja!!!! jag klarade det bytt cupévärmärmefläkten 9000

    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Har man lyckats med det är man berättigad till:

    Hej tackar så mkt för komplimangen märk väl att jag defenetivt inte är ngn vare sej händig hemma samt ngt geni på bilar teknik.... i vissa ögon är jag snarare en illa mkt lik kopia på MR Bean enl. en del kära i min omgivning!...
    Fast ibland ska man väl ha tur med allt jävelskap genom åren
    Och jag vet att jag hade en otrolig tur att kåpan höll....
    Mvh Per.
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Ja! jag klarade det bytt cupévärmefläkten 9000 för 1a gå

    punkt...?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Ja! jag klarade det bytt cupévärmefläkten 9000 för 1a gå

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    punkt...?
    -Ja! punkt! för den ät tät nu också när jag kollade
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Ja! jag klarade det bytt cupévärmefläkten 9000 för 1a gå

    En ny vecka och allt verkar helt ok ang. ev. läckage via cupevärmefläktpaketet efter min rejäla chansning nämde ju också i slutet av inledande inlägg i denna tråd att slutligen så gick fläkten men att det ej gick att variera den med olika hastigheter såsom det gjort förr innan värmefläktshaveriet och den gick på direktström som jag dragit fr batteriet och via en separat strömbrytare och frågade då om d var ngn som kanske hade ngn ide var DET felet kunde bero på!
    Har nu funnit felet och det var motståndet som sitter till vänster om fläktkåpan och på förångaren till ac:n! i akvariet, sitter med 3 små torxskruvar och en grå kontakt med 4 anslutningar i, har en donatorbil så jag tog och monterade lös motståndet från den och kastade över till min Aero och vips så funkade det!)
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

Liknande ämnen

  1. problem med gången
    Av swahn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 20:23
  2. trädet klarade sig men inte bilen
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 09:53
  3. Klarade Uppkörningen i dag
    Av LartiC i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •