Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Vevhusventilationen på B204L (ng900) består ju i nippeln på ventilkåpan från vilken det går 1 slang med backventil till insuget, efter spjäll, och en tjockare slang som går till röret som slutar i banjoskruven på turbon, före kompressorn.

    När turbon laddar stänger backventilen och eventuellt övertryck i vevhuset åker ner till turbon, sugs in där och vidare in i motorn.
    Vid låglast däremot så sugs vevgaserna in i insuget via backventilen som då är öppen.

    Min fråga är, vid låglast, suger inte motorn i sig mer luft än tänkt den vägen, via anslutningen vid turbon? Varför funkar det, medan man får Check Engine på grund av mager blandning om någon annan slang hoppar av på den sidan spjället?

    En förklaring jag kan tänka mig är någon form av sugverkan från turbo/insug som motverkar, men då skulle ju å andra sidan aldrig vevgaserna åka in genom den tunna slangen vägen och förbrännas varvid den slangen skulle vara verkningslös.
    Om så är fallet skulle ju också slangstumpen mellan nippel och rör ner mot turbon vara av största vikt, för om den läcker kommer den suga luften genom nippeln och in i motorn och CE tändas, något jag dock aldrig sett.
    Kanske är backventilen av yttersta vikt att den öppnar vid rätt undertryck så det bara sker ibland och inte hela tiden?

    Ja, det var väl nått att bita i?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Plenum skiftar mellan undertryck och tryck. Däremot vevhus har alltid oljaångor rörelse åt samma håll även vid motorbroms då undertryck från plenum suger. Vid överladd trycks oljaångor ut med andra slangen strax innan turbo kompressor. Så om man vill veta egenskaper hos backventil kan man ansluta en lång genomsynlig plast slang fylld med lite olja som på bilden och sitta i bilen och köra så blir de snart synlig när olja börja att flytta sig åt vilken håll och vilken undertryck som man ser från boostmätare.
    Slangen ska vara rakt upp och hålla i handen kanske ha en kompis tills hjälp.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Fast om jag tror rätt så kommer oljan och säga sörpel och försvinna vid första motorbroms?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ja, det var väl nått att bita i?
    är du insnöad och väntar på plogbilen?

    Nej men allvarligt talat, jag tror du förväxlar problembilden med T7 där du får fel om en slang hoppar av. På T5 så mäter MAP-sensorn bara lite högre ingastryck samtidigt som tomgången går upp. Hoppar slangen till MAP-sensorn av så kommer du att få rik blandning på låglast och likadant till BTR, fett på låglast och magert på höglast men det är andra orsaker än "Tjuvluft". Gasväxlingen i vevhusventilationen är en del i tomgångsluften och mäts av MAP-sensorn därefter.

    På T7-motorn så läker luft till vevhusventilationen efter att den är uppmätt av maf-sensorn så därför är inte det jämförbart med en slang som hoppar och luften kommer omätt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    På T5 så mäter MAP-sensorn bara lite högre ingastryck samtidigt som tomgången går upp.

    J.K Nilsson
    Men det är ju temporärt. efter några sekunder så går den ju ner igen efter som tomgångsmotorn fungerar och justerar ner till börvärdet igen.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men det är ju temporärt. efter några sekunder så går den ju ner igen efter som tomgångsmotorn fungerar och justerar ner till börvärdet igen.

    M.V.H.
    Om inte luftflödet är för stort.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":3dan403l
    Men det är ju temporärt. efter några sekunder så går den ju ner igen efter som tomgångsmotorn fungerar och justerar ner till börvärdet igen.

    M.V.H.
    Om inte luftflödet är för stort.

    J.K Nilsson[/quote:3dan403l]

    Så sant! Det finns ju gränser

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Nej men allvarligt talat, jag tror du förväxlar problembilden med T7 där du får fel om en slang hoppar av. På T5 så mäter MAP-sensorn bara lite högre ingastryck samtidigt som tomgången går upp. Hoppar slangen till MAP-sensorn av så kommer du att få rik blandning på låglast och likadant till BTR, fett på låglast och magert på höglast men det är andra orsaker än "Tjuvluft". Gasväxlingen i vevhusventilationen är en del i tomgångsluften och mäts av MAP-sensorn därefter.
    Nja, vänta nu. När bilen går på tomgång så används ju just "tomgångsmappen" och luftmängden justeras med hjälp av tomgångsmotorn på så sätt att rätt varvtal erhålls.

    Hoppar t.ex. slangen till tankurluftningen av så kommer trycket efter spjäll inte vara det förväntade, bilen går magert, lambdastyrningen försöker justera upp och när den slår i taket tänds CE och man får P0171, mager blandning, justering i max.

    Jag tycker ju att det inte borde vara någon skillnad på om den slangen hoppar av än såsom det är designat med vevhusventen? Precis som att extra luft sugs in genom det öppna röret så har den ju redan ett öppet rör (tankurluftningen) som luft kan sugas in genom.

    Trionic 5 skiter ju i alla luftläckage före spjäll, det enda man tappar då är laddtryck. Luftläckage _efter_ spjäll är ju dock av ondo och ger P0171. Tankurluftningen sitter ju efter spjäll, alltså borde det inte funka (men det gör det ju ). Hade tankurluftningen setat innan spjället hade jag köpt det hela men inte nu...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Trionic 5 skiter ju i alla luftläckage före spjäll, det enda man tappar då är laddtryck. Luftläckage _efter_ spjäll är ju dock av ondo och ger P0171. Tankurluftningen sitter ju efter spjäll, alltså borde det inte funka (men det gör det ju ). Hade tankurluftningen setat innan spjället hade jag köpt det hela men inte nu...
    Jag säger som morfar, det där vill jag syna. Sitter anslutningen till tankurluftningen så pass nära nippeln till MAP-sensorn på 900-motorerna så att man lokalt får ett annat lufttryck som mäts? Jag tänker mig att MAP-sensorn mäter nästan atmosfärstryck om du tappat den slangen, när du sedan lägger på laddtryck så mäter MAP-sensorn för lågt tryck och du får då mager balndning.

    Hur du än gör så kan jag inte förstå hur du kan mäta för lågt ingastryck så att du slår i adaptionstaket när du har låglast.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Om mitt minne är korrekt så ser det ut så här uppifrån (vi har precis passerat spjället )


    Koppla loss valfri slang och du får P0171 (kopplar du loss MAP så blir det värre, kopplar du loss BTR blir det en massa misständningar och annan skit)

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Fast om jag tror rätt så kommer oljan och säga sörpel och försvinna vid första motorbroms?
    Tanke var att man ska se vid vilken undertryck öppnar backventil. Olja som används är rödfärgat avsedd för SU förgasare och tydlig visar nivå i slangen .
    Att olja försvinner är klart men man kanske kan få lite hjälp när det händer.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Koppla loss valfri slang och du får P0171 (kopplar du loss MAP så blir det värre, kopplar du loss BTR blir det en massa misständningar och annan skit)
    Tja, inte för att jag förstår hur hur MAP-kan mäta ett lägre tryck på tomgång om man lossar en slang i den skissen men det finns säkert en bra förklaring på det.

    När jag lossar en slang på min 9000 så får jag inga problem mer än att jag sätter funktionen som är beroende av vakumet ur spel, undantaget MAP och BTR.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    På tomgång mäter den väl inte alls? Då låter den väl tomgångsmotorn reglera mot ett varvtal oavsett hur vakumet ser ut? Klart, är det rakt blås utan spjäll så får kanske motorn lite svettigt att rätta till det

    Vid stängt spjäll och motorbroms så är ju spridarna avstängda ändå så då spelar det ju ingen roll.
    Det är ju när man ligger och puttrar i 90 eller så som det kommer spela roll. Om det inte blir rätt undertryck.

    Om du kopplar loss evap-slangen så får man ofelbart P0171 inom några mil. Hände på min og9-3 med T5, har hänt på min ng900 och vet att det hänt på fler T5-bilar.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299

    Re: Teknisk fråga vevhusventilation B204L

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    På tomgång mäter den väl inte alls? Då låter den väl tomgångsmotorn reglera mot ett varvtal oavsett hur vakumet ser ut? Klart, är det rakt blås utan spjäll så får kanske motorn lite svettigt att rätta till det
    Jo, på tomgång mäter den också. Genom att reglera ingastrycket med tomgångsventilen så ändras varvtalet men för att kunna blanda i rätt mängd bränsle så måste ECU.n hela tiden veta MAP och IAT.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det är ju när man ligger och puttrar i 90 eller så som det kommer spela roll. Om det inte blir rätt undertryck.
    Då när du kör så har du bara minskat spjällöppningsarean med gasfoten

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om du kopplar loss evap-slangen så får man ofelbart P0171 inom några mil. Hände på min og9-3 med T5, har hänt på min ng900 och vet att det hänt på fler T5-bilar.
    Om det inte är så att ECU.n kortar av spridartiderna för att den förväntar sig bränsleångor.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. lös slang till vevhusventilation saab og9-3, b204l..
    Av piko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 21:35
  2. Fråga om vevhusventilation
    Av Missanpassad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 22:56
  3. Teknisk fråga om IP-telefoni
    Av ullet i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 12:35
  4. Teknisk data o dyl.
    Av Woody i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •