Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: SAAB 9-5 -98 Byte av tändningslås - hur ta bort växlingshus?

  1. #1

    SAAB 9-5 -98 Byte av tändningslås - hur ta bort växlingshus?

    Ska byta tändningslås. Har följt Haynes GDS tom 12.4.5. Har lossat alla skruvar runt växlingshuset och försöker att lyfta upp det för att komma åt undersidan där tändningslåset sitter. Hur gör jag för att komma åt undersidan? Kan man lyfta det tillräckligt utan att ta loss växelspaken? Om den ska loss hur gör jag då? Min GDS-bok visar en automatlåda och jag har en manuell.

    Någon vänlig person som gjort detta kanske kan förklara hur jag ska göra. Har inte hittat något på forument som beskriver hur detta sista steg görs.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: SAAB 9-5 -98 Byte av tändningslås - hur ta bort växlings

    Citat Ursprungligen postat av SailorP
    Ska byta tändningslås. Har följt Haynes GDS tom 12.4.5. Har lossat alla skruvar runt växlingshuset och försöker att lyfta upp det för att komma åt undersidan där tändningslåset sitter. Hur gör jag för att komma åt undersidan? Kan man lyfta det tillräckligt utan att ta loss växelspaken? Om den ska loss hur gör jag då? Min GDS-bok visar en automatlåda och jag har en manuell.

    Någon vänlig person som gjort detta kanske kan förklara hur jag ska göra. Har inte hittat något på forument som beskriver hur detta sista steg görs.

    nu förstår jag inte riktigt... vad ska du byta? tändningslåset i mina ögon är cylindern man sticker ner nyckeln i. och vad jag förstått behöver man inte demontera växlingshus för att byta det. så är det iallafall på ng 900...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: SAAB 9-5 -98 Byte av tändningslås - hur ta bort växlings

    Jag antar att det är "tändlåskontakten" som skall bytas?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB 9-5 -98 Byte av tändningslås - hur ta bort växlings

    Jag har visserligen en automat men bytte kontakten utan att demontera växelhuset. Lyckades lyfta det tillräckligt högt för att vinkla det tillräckligt för att kunna skruva loss låset.
    Fredrik J

  5. #5

    Re: SAAB 9-5 -98 Byte av tändningslås - hur ta bort växlings

    Ja, det är tändningslåskontakten (kallad tändningslåset i Haynes) jag vill ha bort. Cylindern är redan borta och det kunde jag göra utan att ta bort huset.

    Med manuell låda ser det ut/ känns som om jag inte kan lyfta tillräckligt högt för att komma åt kontakten.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB 9-5 -98 Byte av tändningslås - hur ta bort växlings

    Jag har som sagt inte sett hur det ser ut på en manuell men på automaten såg det också ut som om jag skulle bli tvungen att riva halva bilen men det gick att vrida på hela stället och komma åt undersidan men en bitsmejsel.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Byte Tändningslås saab 9-5 -99
    Av olander91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 20:21
  2. Byte tändningslås saab 9000 2,0t 93
    Av Danne54 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 12:08
  3. Tändningslås byte 9000
    Av Johan.str i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 16:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •