Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Köpa Turbo X med auto el manu?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Köpa Turbo X med auto el manu?

    Skall köpa mig en Turbo X när ja hittat den som ja vill ha men vet inte om ja skall välja en med automat trip tronic el manuel?

    Vad är roligast, och är det dyrt att göra service på en Turbo X?
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Käöpa Turbo X med auto el manu?

    Hej!

    Jag skulle inte tvekat på en manuell. Servicen är inte dyrare för att det är Turbo x.
    Samma kostnad som för en vanlig 2,8T.

    Sedan finns det bara en automatlåda att välja på, med växlingsfunktion i ratten.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Manuell alla dagar i veckan på en sådan bil! Jag hade det. Provade auto men den gick mkt segare. Sedan hade jag Hirsch också vilket var helt toppen! (Dyrt ja).
    9-3X

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Citat Ursprungligen postat av Steine01
    Manuell alla dagar i veckan på en sådan bil! Jag hade det. Provade auto men den gick mkt segare. Sedan hade jag Hirsch också vilket var helt toppen! (Dyrt ja).
    Tänk även på att manuell går snålare med!!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 960
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Tänk även på att manuell går snålare med!!
    Detta kompenserar man lätt med tyngre gasfot.

    Manuell eller automat är en smaksak då bränslekostnaden inte skiljer speciellt mycket i kr/år jämfört med övriga kostnader. Kör 9-3 aero v6-automat idag och enda gången jag saknat manuell låda är på bankörningarna jag kört med den. Knapparna på ratten funkar bra, men en manuell låda är ändå en manuell låda.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Jag hade också valt manuell, det ger lite mer känsla i körandet och jag upplever att man arbetar närmre maskinen vilket jag tycker är viktigt, speciellt i en sportigare bil som denna

  7. #7

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Hej,

    kommer personligen inte att tveka att gå för en automat. Har kört ett antal Saab Turbo genom åren och två stora skäl i mitt tycke föreligger framför manuell:

    - Saabs manuella lådor tillhör inte premiumklassen i känsla. Basta!
    - Turbotekniken kommer mer till sin rätt med en snabb automatlåda där turbotrycket knappt hinner dala innan nästa växel ligger i.

    Förbrukningen är vid landsvägskörning inte högre med automatlåda, däremot stadskörning.

    MVH

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Hm...måste tyvärr göra dem som förespråkar automat och Turbo X besvikna.
    (när det gäller acc...)

    Det skiljer över 1 sek från 0-100km/h till fördel för den manuella lådan.

    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... F280008600
    9-3X

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    hmm nu blev de svårt! jag har alltid kört manuell och känns som om de kommer bli de men de hade ju varit skoj att prova en automat
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Åk till saab och provkör en automat Stort gamble att köpa en turboX automat för att testa

  11. #11

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Steine,

    självklart är den manuella snabbare - på papperet!
    dessutom är ju 0-100 helt ointressant i praktiken!

    har haft automat-turbo i flera omgångar och medans jag kan sitta och pladdra i telefonen vid rödljuset och sedan ge blyfot, så vevar bilen bredvid som en tok i lådan och ändå drar jag längsta strået....

    skämt å sido, jag tror att endera uppskattar man en automatlåda och dess fördelar, eller så gör man det inte. Aftonbladet eller Expressen, Saab eller Volvo, BMW eller Audi - typ...

    MVH

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Citat Ursprungligen postat av autobahnloket
    Steine,

    självklart är den manuella snabbare - på papperet!
    dessutom är ju 0-100 helt ointressant i praktiken!

    har haft automat-turbo i flera omgångar och medans jag kan sitta och pladdra i telefonen vid rödljuset och sedan ge blyfot, så vevar bilen bredvid som en tok i lådan och ändå drar jag längsta strået....

    skämt å sido, jag tror att endera uppskattar man en automatlåda och dess fördelar, eller så gör man det inte. Aftonbladet eller Expressen, Saab eller Volvo, BMW eller Audi - typ...

    MVH

    De är ligger jäkligt mycket sanning i det du säger!
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  13. #13
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 052

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Citat Ursprungligen postat av saab_4ever
    Citat Ursprungligen postat av autobahnloket
    Steine,

    självklart är den manuella snabbare - på papperet!
    dessutom är ju 0-100 helt ointressant i praktiken!

    har haft automat-turbo i flera omgångar och medans jag kan sitta och pladdra i telefonen vid rödljuset och sedan ge blyfot, så vevar bilen bredvid som en tok i lådan och ändå drar jag längsta strået....

    skämt å sido, jag tror att endera uppskattar man en automatlåda och dess fördelar, eller så gör man det inte. Aftonbladet eller Expressen, Saab eller Volvo, BMW eller Audi - typ...

    MVH

    De är ligger jäkligt mycket sanning i det du säger!
    Enligt mitt sätt att se det så beror det lite på vad det är för typ av bil och modell:
    tex: Jag har haft 9000 Aero automat, jag har även haft 9000 Aero manuell, där föredrar jag nog den manuella, mest för att den drog jäkligt mycket mindre, och automatlådan i dom är omoderna..

    Sen har jag haft 9-5 Aero automat, och kört många mil i 9-5 manuell.
    På 9-5 med bensinmotor oavsett modell och storlek så föredrar jag Automat, då den fungerar riktigt fint, växlar där den ska och gör bilen till en riktig omkörningsdräpare! dessutom är den manuella inte är ett under av smidighet... Men är det istället 9-5 2,2 Diesel, ja då suger automatlådan... pga att den gärna växlar ner vid lite belastning, (vilket innebär att det varvar mycket, det gillar INTE 2,2 Dieseln...)

    Och om vi pratar ng9-3 så föredrar jag manuell, dock har jag inte kört jättemånga mil i vare sig manuell eller automat, men det jag kört, så har jag föredragit manuell.

    Det jag försöker få fram är att manuell lr automat mycket beror på hur pass bra växellådan samarbetar med resten av bilen

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Hej.
    Jag har en 2.8T Automat som enligt mig är fruktansvärt bekväm att köra. Vet inte hur jag ska dra jämförelsen men har haft en bmw 328i manuell tidigare, och det är verkligen inte roligare med en manuell låda än automat. Jämn och stabil gång och man kan glassa lite mer i stadskörning. Kommer aldrig någonsin att köpa en manuellt växlad bil igen.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Får nog bli till att prov köra en av varje och jä,föra
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  16. #16
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Skulle inte fundera en sekund på manuell låda och funkar inte bilen med aut så funkar inte bilen ihop med mig. Det här är den stora faran med att snöa in på aut vx för när man gillar det finns inget annat alternativ.
    Idag är det 5-6-7 steg på lådorna, de växlar gudomligt, de har en mycket snabb respons och de ökar inte bränsleförbrukningen nämnvärt. Jag kan inte se att manuell vx gör bilkörningen roligare.

  17. #17

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Automat om du tycker om att ÅKA bil.
    Manuell om du tycker om att KÖRA bil

  18. #18

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Lite off-topic men jag måste kommentera jppaulsson:

    din syn på automatlådor verkar baseras på gamla värderingar. Personligen tycker jag det är "mer" och "roligare" bilkörning i de flesta fall med automatlåda. Tar du VWs DSG-låda som exempel så är den helt underbar med sin snabbhet och sportiga avstämning.

    Saab erbjuder som bekant ingen motsvarighet till DSG vilket är synd. Jag tror en TurboX skulle vara som klippt och skuren för DSG.

    Utvecklingen talar också sitt tydliga språk, automat blir mer och mer accepterat. Varför erbjuds exempelvis BMWs 535d endast med automat?

    Smaken är givetvis delad, men att påstå att automat ej skulle ge en kul "körkänsla" är tokfel. Med samma (o)logik skulle man ju kunna påstå att fyrhjulsdrift är trist eftersom det inte sladdar....

    Mitt råd om TurboX med automatlåda är teklöst - jag har precis köpt mig en! Shit, vad otålig jag är till leverans nu!!

    MVH

  19. #19

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Kör en BMW 525i automat nu med steptronic
    Sportige och allt men usch så tråkigt det är.
    Det är möjligt att andra tillverkares automatlådor
    är bättre men BMW's automat var inget för mig.

  20. #20

    Re: Köpa Turbo X med auto el manu?

    Årsmodell på din Bimmer?

    (kör själv en 2011 5-serie diesel Touring M-sport med "sportautomatlåda" och den är ta mig tusan bland det bästa jag kört. 0,63 i snitt med blyfot, vintersulor och knappt 500 mil på mätaren i skrivande stund! Den förbrukningen ger oss ett ok snitt på bilparken när "Black Turbon" anländer haha...)

    MVH

Liknande ämnen

  1. Var köpa turbo?
    Av bosnafly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 20:10
  2. The Black Turbo X Debuts at Frankfurt Auto Show in September
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •