Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Passar NG9-3 fälgar på OG9-5?

  1. #1
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Passar NG9-3 fälgar på OG9-5?

    Min fråga är ifall fälgar som suttet på en 9-3 turbo årsmodell 2003 passar på en 9-5 av årsmodell 1999? Enligt alla listor på nätet så är bultcirkel o navhål identiska (5/110 resp 65,1). Däremot har jag fått motstridiga uppgifter vad beträffat ET (offset inpressningsdjup). Vissa uppgifter säger att alla 9-3 o 9-5 använder ET 49 medans däremot andra uppgifter säger att det sker ett skifte vad beträffar 9-3 i augusti 2002 från ET 49 till ET 41. Så min fråga är... vad är det som gäller egentligen?
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Hej!

    Det passar utmärkt så kör på

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    og9-3 och og9-5 har 5/110 med ET49 medan ng9-3 (som kom MY-03) har 5/110 med ET41. Det går oftast utmärkt att sätta "ng9-3"-fälgar på en og9-3 eller og9-5. Fälgen hamnar 8mm längre ut i hjulhuset, men har man inte jättebreda däck så brukar det funka ändå.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Det passar utmärkt så kör på

    Mvh
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    og9-3 och og9-5 har 5/110 med ET49 medan ng9-3 (som kom MY-03) har 5/110 med ET41. Det går oftast utmärkt att sätta "ng9-3"-fälgar på en og9-3 eller og9-5. Fälgen hamnar 8mm längre ut i hjulhuset, men har man inte jättebreda däck så brukar det funka ändå.
    Tack för era svar. Men jag läste någonstans på något forum... troligen Flashback... att man högst bör öka ET med 5 mm för att inte bilen ska bli alltför spårkänslig o för att inte vägegenskaperna ska bli alltför försämrade!??

    I det här fallet ökar jag ju ET med hela 8 mm!???

    De 15" fälgarna som sitter på bilen är ju ingen höjdare.




    Men jag har hittad de här 16" på nätet som suttet på en 9-3t av årsmodell 2003.

    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Fälgarna längst ner på bild passar finfint på din bil så det är bara att slå till.

    Sen vad som står på Flashback inte alltid är sant, finns många självutnämnda experter där.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Som redan sagts så skiljer ET 8 mm mellan NG 9-3 och O-G 93 och 9-5.

    Jag satte på 16" plåtfälg med 215/55-16 vinterdäck från NG 9-3 på min OG 9-3och det funkade bra så länge jag körde själv.

    Med passagerare i baksätet eller last i bagaget skavde det emot i hjulhusen bak.

    Fälgar/däck från en nyare 9-3 ser bra ut på en äldre bil men skaver emot. Tvärtom funkar nog men ser spinkigt ut eftersom de sitter längre in i hjulhusen, imo..
    9-3 Aero -00

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Skara
    Inlägg
    3

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    borde inte spacers på 8mm lösa saken?

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av viktor91
    borde inte spacers på 8mm lösa saken?
    Njaa nu täcker du nog lite fel

    Skillnaden mellan ET49 och ET41 är att fälgen hamnar 8mm utåt i hjulhuset sätter du där till 8mm spacer så hamnar fälgen 8mm ännu längre ut förstår du?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av viktor91
    borde inte spacers på 8mm lösa saken?
    _oxygene_ har ju redan svarat... men för att förtydliga ännu mer så hade det blivit perfekt med 8mm spacer om du kört med og9-5 fälgar på en ng9-3 alltså tvärt om mot hur TS vill göra!

  10. #10
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Fälgarna längst ner på bild passar finfint på din bil så det är bara att slå till.

    Sen vad som står på Flashback inte alltid är sant, finns många självutnämnda experter där.
    Tack för ditt svar. Jag tog en sväng ner till Karlskrona igår torsdag med min nyinköpta 9-5 SE 2,0T kombi o köpte fälgarna. Fälgarna såg jävligt fräscha ut men däcken var väl inte direkt nya. Men jag prutade ner priset till 1.600 kronor o det var väl godkänt. Det blir 400 kronor per fälg o så fick jag däcken på köpet.

    Däremot var det inte de fälgarna med sommardäck som jag trodde följde med bilen. När jag var o tittade på bilen o lade handpenning för 2 veckor sedan sa säljaren att han hade sommardäck på fälg inlämnade på däckhotell men att fälgarna var i bra skick men däcken var dåliga. Så jag fick se dom först i tisdags när jag köpte bilen.

    Uppdaterar den här tråden så får ni se vilka fälgar ni själva skulle föredra att rulla omkring på i sommar.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Passar 9-3t fälgar nyare än -03 på äldre 9-5?

    Kompletterar mitt eget inlägg om ss/sc-fälgar på OG 9-3 lite..

    Såg av en händelse igår att det finns ett servicetips vid montering av 17" fälgar på OG 9-3 som troligen hade löst mitt problem med.

    Det går ut på att man skär bort lite av bakre stötfångaren. Den delen (övre delen ca. 6 cm) som går in i hjulhuset samt att man kapar ner 2 plastmuttrar på varje sida i bakkant i främre hjulhusen.

    Gjorde detta på min idag men har fått tag på 16" fälgar med rätt ET men skall ha dit 17" till sommaren så det var lika bra att fixa det!

    Såg att det hade skavt i rejält på vänster sida bak.. den delen som skulle kapas bort!

    På bilar med original 17" från fabrik är detta redan gjort!
    9-3 Aero -00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •