Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    3

    9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Har en 9-5 (2.0t 2000 17 000 mil) som inte vill starta då den körs 10 meter, t.ex. in i garaget.
    Efter ett antal startförsök så låter jag den stå 20 minuter och sen går den att starta. bilen går perfekt bara den startar.
    Inga problem att kallstarta -20 bara den har körts en stund innan den stängdes av. En lösning är att åka 5 km innan man kör in bilen i garaget. Men det är inte alltid vad man vill.

    funderar om det är ventilerna som inte får någon smörjning och fastnar.
    Om det verkar troligt, vad smörjer man med?
    Saab 9000 2.3t A50 -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Tänder den inte alls?
    Fredrik J

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Så där tycker jag att många bilar beter sig om man är för snabb att stänga av efter start. Om jag bara ska parkera om snabbt brukar jag låta bilen stå på tomgång i någon minut innan jag stänger av den. Då startar den fint nästa gång.
    Utan Saab

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Man skulle behöva koppla upp sig med T7-suite och kolla statusen vid andra starförsöket, låter som om nån tempgivare är dum, så den inte fattar att motorn är kall och måste ha warm-up-mappen för att hosta igång.

    ... eller något helt annat.

    Kanske får börja med en vanlig diagnos med startgas för att se om det är bränsle- eller tändningsrelaterat.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    3

    Re: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Sprutar man in startgas direkt i cylindrarna hör man att den tänder till, låter nästan som om den ska klara att komma igång - Har plockat ur tändstiften. Tyvärr sitter luftintaget på den sida där det är som trängst i garaget. Så det är inte den metod som är lättast att testa. Bränslepumpen är ca 1 år.

    Låter som om den tycker att har jag väl blivit startad ska du ut och leka med mig en stund.

    Varför skulle en givare ge ett annat resultat nästa gång den körts en lång sträcka än om den körts ett fåtal meter? Däremot vet jag med vissa givare att när de börjar bli slitna så måste de bli varma innan de funkar som de ska.
    Saab 9000 2.3t A50 -98

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Gamla förgasarmotorer med choke och accpump och grejer kan ju slå igen stiften om man startar upp dom bara för att flytta 10 meter, men det ska ju inte hända en bil med T7, och eftersom det släpper efter 20 minuter då är det knappast det.

    Startar den på startgas då är det ju fel på bränsletillförseln, då misstänker man ju automatiskt bränslepumpen. Kan det vara så att den är lite intermittent så att den inte orkar igång om det redan finns ett bränsletryck i systemet? Surrar det från pumpen när du vevar på starten? Om du knackar på pumpen uppifrån eller som nån föreslog, sopar till tanken underifrån med ett kvastskaft, hoppar den igång då?

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Hej!

    Ja slår en slant för trasig vevaxelgivare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: 9-5 startar inte då den körts ca 10 m

    Well, det händer på nya bilar också. Kanske inte efter EN förflyttning på 10 meter.

    Gör det 4-5 gånger på raken så har du problem, oavsett ny eller gammal bil.
    Jag menar alltså, kallstart, köra 2-3 sekunder, stänga av och sen upprepa proceduren.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 12:53
  2. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  3. Snabbaste som körts med en 9000????
    Av LarssonR i forum Allmänt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •