Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nyckel / startproblem 93 SS -03

  1. #1

    Nyckel / startproblem 93 SS -03

    Hej.
    Jag har ett väldigt stort problem med min saab 9-3 ss -03 (vector) som jag behöver hjälp med.

    Det började med att min "andra-nyckel" slutade att fungera. Jag kan låsa upp med den, men sätter jag den i tändningslåset vill inte bilen starta. Inte heller rattlåset går ur. Det står bara kontakta verkstad....
    Var då inne hos vår Saab-återförsäljare/verkstad i stan och ville få hjälp. Det de gjorde var att fakturera mig 1000kr för felsökning av nyckeln, och med slutsatsen att den var sönder. Vet inte i detalj vad som hade hänt, men antar att de inte kunde läsa in ”koden” i den.

    Tack å adjö sa jag då, för jag vet att en ny nyckel kostar runt 1200 och de ville ha bra mycket mer. Sen har företaget i frågan krånglat med många av mina bilar, så jag drar mig för att använda dem...

    Men nu kommer det jävliga... I lördags lyckades jag tappa bort min andra (ända) fungerande nyckel! Alternativt att någon klåfingrig jävel snott den när jag tränade, hur som är den borta. Finns garanterat inte i vårt hem, så nu står vi här med en bil som inte kan köras.
    Så vad skall jag göra?

    *Hade det varit en passat eller volvo vet jag att man med chassinummer eller något liknande kan få en ny nyckel tillverkad till sig. Men vad jag förstått fungerar inte saab lika smidigt?

    *Jag har helförsäkring hos IF, är det något som kan täcka denna ”skada”

    *Blir det att byta hela lås-elektroniken? Hur skall man ens kunna köra den till verkstad som den står nu?

    *Kan man hitta begagnade saker att byta med?

    *Vad är rimligt pris för ett sådan här byte? (Svart/vitt)

    Nå, vad skulle ni göra i min situation?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Re: Nyckel / startproblem 93 SS -03

    Du behöver byta CIM samt nycklar. (Köper du begagnad CIM så kan du använda dom nycklar som hör till den CIM:en)

    Ditt stora problem blir att komma in i bilen.
    När du väl bytt CIM så måste den programmeras in i bilen.
    När det är klart så bör allt fungera som tidigare.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973

    Re: Nyckel / startproblem 93 SS -03

    Citat Ursprungligen postat av m.samuelsson
    *Hade det varit en passat eller volvo vet jag att man med chassinummer eller något liknande kan få en ny nyckel tillverkad till sig. Men vad jag förstått fungerar inte saab lika smidigt?
    Jo, med VIN och regnr så kan man beställa metallnyckeln som sitter i toppen av fjärren. Men det är den nedre delen som är trasig i ditt fall.

    Har du en sådan nyckel kvar så kan du ju iaf komma in i bilen. Bara att dra loss toppen på fjärren.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4

    Re: Nyckel / startproblem 93 SS -03

    Nu har mina problem löst sig! Någon snäll människa hade hittat nyckeln och lämnat in den till polisen. Det var 2 dagar efter jag bokat tid för att få grejerna bytta på verkstad. Så där sparade jag in en 10k...

    I dag byttes även sändaren i min "trasiga" nyckel, och den kopierades med ny programvara från min fungerande nyckel.
    Så nu är det frid och fröjd igen!

    Tack för svaren.

Liknande ämnen

  1. Nyckel problem
    Av skogome i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •