Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fungerar verkligen min motorvärmare?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Fungerar verkligen min motorvärmare?

    Jag har i dagarna införskaffat mig en 9-3 1,8t -08 som jag så här långt är mer än nöjd med. Det enda som jag kan klanka ner på är att den är lite trögstartad. Men det har jag lärt mig att kör man på etanol den här årstiden så får startmotorn jobba några sekunder extra. När den väl startar så kan den gå lite orent 1-2 sekunder innan "odjuret under huven" riktigt vaknar till liv. Men det har väl också med vintertid och etanol att göra. Om man använder motorvärmaren så skall det vara lösningen på startproblemen har jag fått höra, så glad i hågen kopplade jag in den när jag kom till jobbet idag och lät bilen stå hela dagen för att götta till sig. När jag skulle åka hem i eftermiddags så var bilen precis lika trög i starten som utan värmaren. Ingen skillnad alls! Så därför undrar jag om min värmare fungerar över huvud taget.
    Vad värmer motorvärmaren? Oljan, kylarvattnet eller vad?
    Kan jag se på tempgivaren på instrumentpanelen om motorvärmaren funkar? Den gav inget utslag på någon värme när jag startat i alla fall.
    Var sitter motorvärmaren monterad? Tänkte om man kan sticka ner handen på något bra ställe och känna så den verkligen blir varm.
    Jag har ingen timer installerad så det är i alla fall inte det som är felet

    Tack på förhand och ursäkta mina noobfrågor

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    8163

    Re: Fungerar verkligen min motorvärmare?

    Motorvärmaren värmer kylvattnet, elementet sätts i en av frostpluggarna i blocket under grenröret. Om motorvärmaren har varit inkopplad ett par timmar så skall man se på temperaturnålen att den rör sig lite grann.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    Dolt

    Re: Fungerar verkligen min motorvärmare?

    Vad värmer motorvärmaren? - Oljan, kylarvattnet eller vad?

    Kan jag se på tempgivaren på instrumentpanelen om motorvärmaren funkar?
    - Ja, ibland. Det man märker är att mätaren rör på sig tidigare än när man inte värmt.

    Var sitter motorvärmaren monterad? Tänkte om man kan sticka ner handen på något bra ställe och känna så den verkligen blir varm.
    - Följ kabeln så hittar du värmaren. Värmaren sitter i motorblocket eller i en kylarslang.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441

    Re: Fungerar verkligen min motorvärmare?

    Om motorvärmaren varit kopplad ett par timmar räcker det med att öppna huven & känna var som helst på motorblocket så ska det vara varmt.

    Den värmer ju med 400-600watt så det kan räcka med 10-15minuter för att känna att motorn blivit märkbart varmare, känner du direkt på värmaren så är den varm på någon minut.

    Det brukar även höras om värmaren fungerar, det susar som en vattenkokare ungefär direkt man pluggar in sladden.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Fungerar verkligen min motorvärmare?

    Har nu haft värmaren ipluggad i typ 15 min och den värmde allt som den skulle.
    Så här i efterhand vet jag inte varför jag frågade var den sitter, för det var ju bara precis som Mioh sa, att följa kabeln...

    Men nu när jag konstaterat att värmaren fungerar som den skall, borde inte bilen vara mer lättstartad och inte behöva låta startmotorn dra runt i en 3-4 sekunder? Kanske skall ta och fylla tanken med bensin vid nästa tankning och se hur den uppför sig då...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  2. Fungerar min motorvärmare (9-5 2006 Biopower)?
    Av johan es i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 21:45
  3. Motorvärmare, hur fungerar det?
    Av ifconfig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 16:10
  4. Hur se om motorvärmare fungerar?
    Av Brainy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 17:00
  5. Fungerar verkligen det här ???
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •