Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Hej,

    Jag har en saab 9-3 1,9 tid -05 med en ebersprächer d5w s installerad.
    Den har sen ett tag tillbaka slutat att fungera både manuellt och autostart!

    Jag har felsökt följande:
    Eftersom jag har tillgång till en tech2 maskin så har jag läst ut felkoderna som är förbränningsluftfläckt avbrott samt blockerad.
    Jag har raderat felkoderna men som dock återkommer efter att försökt starta värmaren!
    Vid manuell start ger inte dieselvärmaren ifrån säg ett ända ljud.. det som händer är att kupefläktarna går igång och senare slås av.

    Har haft isär värmaren och mätt och testat så att allt fungerar (fläkten snurrar, glödstift, temp/overhet/flam senor har rätt ohm värde,) alla delar var rena och fina.
    vatten pump funkar, diesel pumpen lika så eftersom det var bränsle ut i rören vid demontering!

    Frågan är då om det är någon annan som har haft samma problem och lyckats lösa det ändå? Det som kan vara är att det är styrenheten som lagt av. kostar dock 4800:- skulle vara intressant för min del om någon av er vet tex om det går att funktions testa den man redan har installerad? isf hur?

    Värt att nämna är också att säkringen för värmaren går också! kanske är något jordningsfel på kablarna fram till värmaren.

    Några tips? allt välkomnas

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    956
    Medlem#
    427

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Med den felkoden så är det med 95% säkerhet styrdonet som är kass.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Jag befarar det också! men har pratat med min lokala återförsäljare och dom säger att dom tidigare testat att byta den enheten men ändå inte fått det att funka.. och som senare har slutat med att dom bytt hela enheten! vet inte om det beror på deras okunskap eller något annat. (vet dock inte vad dom har haft för felkoder vid deras byten men ändå)

    Skulle jag bestämma mig för att köpa en styrdon så måste det beställas och om den inte hjälper mig så måste jag betala 10 % för att lämna tillbaka den vilket jag tycker är konstigt men så verkar det vara :S

    En helt ny värmare kostar 10500 så styrdonet är nästan 50 % av värdet på hela värmaren så vill ju helst vara säker på att det är det som måste bytas!

    Ska koppla upp bilen mot en mekotek idag som har felsökningsprogram för eberspächer! Återkommer med mer information hur det gick.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 046
    Medlem#
    4097

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Misstänker att du inte kommer åt den då saab lagt dit sin egna programvara...
    Så var det på min OG9-3
    enbart tech-II funkade
    /p
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    ok :/ jag ska ge det ett försök och återkommer senare

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    mekotechen gick bra att koppla upp mot dieselvärmaren. Men det gav inte mer nyttig information än tech2.
    Har dom där 2 permanenta felen!

    Va även inne på saab efter och tänkte beställa ett styrdorn men där blev jag måttligt övertalad till att köpa en helt ny enhet!
    Dom berätta att dom testat att byta fläkt och styrdorn utan att ha givit några som helst resultat.
    Men att dom kunde beställa hem en om jag skulle vilja! med 20 % retrakkostnad!!!
    Så ska jag testa att köpa ett styrdorn eller ska jag köpa en helt ny? Det possitiva är att om jag köper en ny så får jag även alla andra delar nya, men det blir ju dubbla priset dock!

    FINNS DET NÅGON DÄR UTE SOM BYTT STYRDORN OCH FÅTT VÄRMAREN ATT FUNGERA EFTER DET?

  7. #7

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Citat Ursprungligen postat av magnisson
    mekotechen gick bra att koppla upp mot dieselvärmaren. Men det gav inte mer nyttig information än tech2.
    Har dom där 2 permanenta felen!

    Va även inne på saab efter och tänkte beställa ett styrdorn men där blev jag måttligt övertalad till att köpa en helt ny enhet!
    Dom berätta att dom testat att byta fläkt och styrdorn utan att ha givit några som helst resultat.
    Men att dom kunde beställa hem en om jag skulle vilja! med 20 % retrakkostnad!!!
    Så ska jag testa att köpa ett styrdorn eller ska jag köpa en helt ny? Det possitiva är att om jag köper en ny så får jag även alla andra delar nya, men det blir ju dubbla priset dock!

    FINNS DET NÅGON DÄR UTE SOM BYTT STYRDORN OCH FÅTT VÄRMAREN ATT FUNGERA EFTER DET?
    Vad är det för klåpare??? finns bara ett glödstift, flamvakt och 2st tempgivare o mäta upp, varför skulle den inte fungera efter både fläkt o styrenhets byte?
    fasen va mycket sakbytare det jobbar på bilverkstäder, vet det av egen erfarenhet lika på mitt jobb, finns flera där som heller ej kan mäta upp saker utan provbyter delar tills det fungerar eller byter ut hela enheter.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Jag håller med dig helt där uffe,
    Själva systemet är ju ursimpelt och går och testa enkelt med en transformator och multimeter. Förutom då styrenheten eftersom där behövs lite mer utrustning förmodar jag!
    För mig är det ganska solklart att det är styrenheten.. men med min tur det senaste så kommer det säkerligen inte vara det bara för att
    Jag funderar skarpt på att gå och beställa en enhet imorgon för att testa och bita i det sura äpplet med dom 20 % om det inte funkar.
    Som dom sa till mig på saab så hade det bara beställt 1 styrenhet i hela västra göta land och det sa han att det var i alingsås på saab där. Då undrar jag hur kan dom ha testat med en ny styrenhet om dom inte själv beställt någon!
    Kan ju vara så att dom tagit en från en komplett ny enhet men låter mer som att det är för många kockar inblandade!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    värt att tillägga är att 1 styrdorn i hela västra göta land det senaste 5 åren!
    Förstå hur mycket pengar dom tjänar på att folk kommer in och byter hela enheten! Bara iår hade dom haft inne 8 st byten bara i lidköping.
    Enheten kostar 10700 att köpa för kund dom får säkert rabatter på det men tar fullpris. för själva arbetet tar dom ca 3500 kr.
    Uträknat 85000 kr för värmare 28000 kr för arbete.

  10. #10
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    956
    Medlem#
    427

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Citat Ursprungligen postat av magnisson
    mekotechen gick bra att koppla upp mot dieselvärmaren. Men det gav inte mer nyttig information än tech2.
    Har dom där 2 permanenta felen!

    Va även inne på saab efter och tänkte beställa ett styrdorn men där blev jag måttligt övertalad till att köpa en helt ny enhet!
    Dom berätta att dom testat att byta fläkt och styrdorn utan att ha givit några som helst resultat.
    Men att dom kunde beställa hem en om jag skulle vilja! med 20 % retrakkostnad!!!
    Så ska jag testa att köpa ett styrdorn eller ska jag köpa en helt ny? Det possitiva är att om jag köper en ny så får jag även alla andra delar nya, men det blir ju dubbla priset dock!

    FINNS DET NÅGON DÄR UTE SOM BYTT STYRDORN OCH FÅTT VÄRMAREN ATT FUNGERA EFTER DET?
    Jag har gjort det flera gånger, men jag har även bytt komplett värmare eftersom det skiljer så lite i pengar om man ska byta glödstift och strumpa också förutom styrdonet. Strumpan blir ju dålig väldigt fort så har man ändå isär värmaren är det lika bra att byta den också. Det är faktiskt vanligt att strumpan är felmonterad från fabrik också. Den sitter med "nitningen" mitt för bränsletilloppet !
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    okey där ser man! hade du samma symtom/fel som jag har?
    Jag hade isär min i helgen och inspekterad dom flesta delarna och rör så är ganska bekväm med att låta resten vara!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    211

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Här är ett företag som reparerar styrdon: http://innosund.com/

    och ett som kanske gör det: http://atech2.com/

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14

    Re: Eberspächer tillsatsvärmare ur funktion

    Jo såg det på blocket.. finns även andra företag som gör det!
    Jag har kommit fram till att jag ska köpa en helt ny enhet så ska jag först testa den gamla enheten med det nya styrdonet och om det löser felet så ska jag sälja den på blocket tex!

Liknande ämnen

  1. Hur fungerar dieselvärmare/tillsatsvärmare NG9-3 TTiD
    Av blomquist_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-12-16, 14:43
  2. Tillsatsvärmare diesel 93 1,9 TiD -08
    Av easyraider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 15:07
  3. Saab 9-3 TTiD, tillsatsvärmare/förbrukning?
    Av fanskapet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 01:07
  4. Fråga om tillsatsvärmare
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 12:08
  5. OG9-3 diesel Tillsatsvärmare diagnos via techII?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •