Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Löst hölje till ytterbackspegel, OG9-5 -06

  1. #1

    Löst hölje till ytterbackspegel, OG9-5 -06

    Tja gubbar.

    Upptäckte när jag tvättade bilen idag att själva höljet, den lackerade delen av ytterbackspegeln, satt löst. Den har inte fått någon smäll eller skada och inget ser trasigt ut.

    Min fråga: Hur är den monterad? Är den limmad? Som det är nu sitter den normalt och inget ser konstigt ut, men om man tar tag i den så kan man "glappa" den en bit. Dock verkar den sitta fast längre in mot dörren, vilket gör att den inte ramlar av. Sen kommer ju fartvinden åt rätt håll så att säga, så den håller sig på plats hyfsat.

    Vad tror ni, lite karlssons klister och trycka dit den?
    Saab 9-5 Vector -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    på "generation 2" (02-05 eller vad det nu är) sitter den med plasthakar (hakarna är en del av plastkåpan och hakar fast i "spegelramen" (som jag tror är aluminium). om de ändrade vid face-liften vet jag inte men jag skulle gissa att det är hakar på din också

    /U

  3. #3

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    på "generation 2" (02-05 eller vad det nu är) sitter den med plasthakar (hakarna är en del av plastkåpan och hakar fast i "spegelramen" (som jag tror är aluminium). om de ändrade vid face-liften vet jag inte men jag skulle gissa att det är hakar på din också

    /U
    Tack för svaret. Ja... Det är några slags plastpiggar på den lackerade delen som åker in i "spegelramen". Men de verkar inte haka fast, trots att det inte går att trycka in dem längre. Dock är som sagt inget avbrutet eller skadat. Skumt.

    Nån som vet om delarna limmades vid montering?
    Saab 9-5 Vector -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    Enligt WIS finns det både med och utan lim på clipsen.

    Har du kvar clipsen parvis (mot varandra) så inte det motsittande clipset lossnat?

    Kåpan skall bara tryckas på plats enligt WIS även om den varit limmad innan. (Ta bort gammalt lim står det).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    Om clipsen är trasiga så går det bra att skruva fast kåpan med små skruvar, men då måste glaset demonteras först. (Skruvarna monteras från det hållet.)
    Glaset sitter fast med en stor låsring som går att komma åt om man vinklar ut glaset. Var försiktig bara för glaset kostar ÖVER 2000kr om det är med automatisk avbländning!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  6. #6

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    Stort tack för svaren, uppskattas verkligen. Vete fan om jag vågar lossa och skruva där om glaset är så hysteriskt dyrt.

    Någon uppenbar nackdel med att limma? (Kanske svårt att få loss den om man behöver det i framtiden, men det borde gå att lösa känns det som.)
    Saab 9-5 Vector -06

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    Limma tror jag inte på. Om du bara är försiktig så går det bra att lirka bort låsringen med en spetstång och ta bort glaset och sen dra dit ett par skruvar. Sen är det bara att montera låsringen i glaset och trycka dit det försiktigt.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    Okej. Kanske ska våga testa ändå... När du säger skruva dit skruvar, menar du att jag bara ska välja några skruvar jag anser lämpliga och dra in i plastkåpan på något sätt, fast det inte är tänkt att vara monterat så? Låter lite oortodoxt.

    9-5 Nordic, stort tack för hjälpen så här långt.
    Saab 9-5 Vector -06

  9. #9
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Löst hölje till ytterbackspegel, 9-5 Vector, 2006

    I aluminiumstommen är det två hål som är mitt för skruvhålen i plastkåpan. Det är meningen att man ska skruva fast kåpan om hakarna går sönder. Använd skruvar som är ca 10mm långa. Hur grova de ska vara kan du testa i kåpan när den är lös.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

  1. Hölje till hajfena och bakre spolarmunstycke OG9-5
    Av sandstorm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2024-04-14, 00:10
  2. ytterbackspegel 9-5
    Av kapten65 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •