Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 900 turbo -83, hackar vid gaspådrag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    4

    900 turbo -83, hackar vid gaspådrag

    Har problem med min 900 -83, 25000mil. Den stod en vecka med mycket växlande väder; minusgrader, plussgrader och snö. Den började gå ojämt när man gasa på och tomgången fungerade inte när bilen blivit varm, utan den stängde av sig. Sedan har den fortsatt att hacka mer och mer, det händer mindre och mindre när man trycker på gaspedalen. Nu går det i stort sett bara att starta den. Körde med lite soppa i tanken när den börja krångla också.
    Någon som har nån idé?
    Mycket tacksamför tips!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    Re: 900 turbo -83

    Det är nog en 8V som vi pratar om eller? Börja med att kolla på (tomgångsmotorn och slangar ) och byta bränsle bränslefiltret. Om det inte hjälper måste man felsöka bränsle och tänd detaljerna.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    4

    Re: 900 turbo -83

    Citat Ursprungligen postat av Gilbert
    Det är nog en 8V som vi pratar om eller? Börja med att kolla på (tomgångsmotorn och slangar ) och byta bränsle bränslefiltret. Om det inte hjälper måste man felsöka bränsle och tänd detaljerna.
    Japp de är en 8V, tack för tipsen ska kolla de. fundera på om det kan va något med tillsatsluftsliden också?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    Re: 900 turbo -83

    Citat Ursprungligen postat av stellanl
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert
    Det är nog en 8V som vi pratar om eller? Börja med att kolla på (tomgångsmotorn och slangar ) och byta bränsle bränslefiltret. Om det inte hjälper måste man felsöka bränsle och tänd detaljerna.
    Japp de är en 8V, tack för tipsen ska kolla de. fundera på om det kan va något med tillsatsluftsliden också?
    jo, se till att du har ingen laddluft läckage med. Har bilen APC och intercooler? Går den på all cylinder? Om inte då är det bara att byta tändstift (super känslig att ha rätt stift med korrekt elektrodgap och bra kablar som inte är uttorkad och läcker ström). Det marker man när det blir blott ute . I så fall att du har lambdasond på bilen ska du kolla att den är inte slut. Jag fick exakt samma problem på min og900i och det var lambdan som var slut.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: 900 turbo -83, hackar vid gaspådrag

    Kolla så det inte kommit fukt i fördelarlocket och att rotorn är OK.

    Kolla också vaccumklockan för tändförställningen på fördelaren att membranet är helt och att den rörs om du suger i slangen. Kolla först vaccumslangen till den, den brukar spricka i anslutningen till klockan.

    Kolla även tändkabeln som går från tändspolen till fördelarlocket den kan vara helt bortärgad i anslutningarna.

    Med reservation för att jag minns fel för det var 15år sedan jag mekade med en sådan sist.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: 900 turbo -83, hackar vid gaspådrag

    Soffe minns rätt tycker jag. Just tändkablarna är känsliga på T8, stiften kan man kika på också. Bilen har inte lambda eller IC för övrigt, men troligen APC? Den har dock inte med problemen att göra. APCn är helt utanför vanliga motorstyrningen.

    T8 är ju lite speciella med insprutningen, men om den stått i fukt och sen är svårkörd så lutar det ju mer åt tändning och sånt. Jag hade själv fukt i anslutningen tändspole och tändkabel, och den bilen gick djäkligt surt på lite högre varv. Hade kommit in vatten vid en tvätt....

    Slangar är ju som nämnt djävligt känsligt också. Kan ju vara nån som spruckigt upp pga temperaturväxlingar, men det är väl mer åt det långsökta hållet.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    4

    Re: 900 turbo -83, hackar vid gaspådrag

    Ja de är APC, är en gammal 4 dörras lux (blå och grå metallic). Men nu känns de som jag har lite att gå på här, tackar för tipsen och jag återkommer om det inte löser sig.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    4

    Re: 900 turbo -83, hackar vid gaspådrag

    Har bytt tändstift, luftfilter och bränslefilter. Nu går den bra om man gasar på, men tomgången dör så fort den har vart på en stund. Har kollat tillsatslufsliden, den stänger när den blir varm. kan de va strömmen till den de är fel på. Tändningen verkar ju funka bra. De gamla tändstiften var svarta och feta. Tomgången är även ojämn.
    Kan de va nåt med tempgivare till insprutningen?
    spjällägesgivare har jag läst nåt om ocklså?
    Eller möjligvis Kallstartsventilen?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    Re: 900 turbo -83, hackar vid gaspådrag


Liknande ämnen

  1. saab 9-3 ss 03 hackar vid gaspådrag efter turbo byte
    Av Mickes900t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 23:50
  2. Bilen hackar vid gaspådrag
    Av Odenray i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 11:01
  3. Hackar vid gaspådrag
    Av Arfide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •