Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt batt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt batt?

    I fredags hade bilen stått i 3 dygn, och då ville den inte starta.
    Efter några (startspärrshelvete) försök med startkabel gick den dock igång. Körde ca 12 mil, ställde bilen, och den gick igång igen på lördagen. Åkte och handlade och sådär, inga probs.

    Jag mätte spänningen ca 4h efter att jag stängt av bilen på lördagen, den var då 12.4V. Efter en natt mätte jag bilen igen (idag, söndag), och då stod den på 12.13V. Är detta normalt? Temp ute är runt nollan.

    Den gick igång efter att jag mätt 12.13V, mätte igen då och då var det 13.9V så den laddar ju normalt.

    Så, är det normalt att spänningen sjunker endel över natten? Eller börjar mitt batteri bli kört och det är dags för ett nytt? Har ett Global 62A, ingen aning om ålder (kanske står på?).

    Tänkte även på om något kanske ligger och smygdrar, men isåfall borde väl batteriet varit helt slut i fredags när den inte startade alls. Den drog dock runt startmotorn 3-4 varv (långsamt).

    Kan även nämna att den gick igång i vintras när det var -23°, i fredags var det typ -2° och under de tre dygnen hade det bottnat ca -12°.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  2. #2

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Skulle tro att det är batteriet som börjar bli slut.
    eventuellt något som ligger å drar lite lite tjuvström.
    Men skulle nog börja med å testa med ett nytt batteri.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Skulle tro att det är batteriet som börjar bli slut.
    eventuellt något som ligger å drar lite lite tjuvström.
    Men skulle nog börja med å testa med ett nytt batteri.
    Är det inte bättre att testa om den drar tjuvström först?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Skulle tro att det är batteriet som börjar bli slut.
    eventuellt något som ligger å drar lite lite tjuvström.
    Men skulle nog börja med å testa med ett nytt batteri.
    Är det inte bättre att testa om den drar tjuvström först?
    Okay, något förslag på hur man testar det?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  5. #5

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Börja absolut och kolla laddningen innan du byter batteri.

    Får inte batteriet rätt spänning från generatorn så laddas inte batteriet fullt
    någon gång.

    För och få fullgod laddning så måste spänningen upp till 14,4 V över batteripolerna omedelbart efter start, sedan skall den ligga på minst 13,8 V.

    Så mät med en multimeter innan du köper nytt batteri, tar bara någon minut.

    Kjelle

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008

    Är det inte bättre att testa om den drar tjuvström först?
    Okay, något förslag på hur man testar det?
    Lyft av pluspolen koppla in multimetern i serie med pluspolen och batteriklämman.
    Om det sitter en huvkontakt på bilen så tar du och tejpar ner den. Larma bilen. Vissa bilar tar det ett tag innan de släcker ner alla system, så vänta en halvtimme, läs sen av värdet på multimetern.

    Edit:
    Se till att allt på bilen verkligen är avstängt, multimetrar gillar oftast inte höga strömmar.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av Mangon

    Okay, något förslag på hur man testar det?
    Lyft av pluspolen koppla in multimetern i serie med pluspolen och batteriklämman.
    Om det sitter en huvkontakt på bilen så tar du och tejpar ner den. Larma bilen. Vissa bilar tar det ett tag innan de släcker ner alla system, så vänta en halvtimme, läs sen av värdet på multimetern.

    Edit:
    Se till att allt på bilen verkligen är avstängt, multimetrar gillar oftast inte höga strömmar.
    Aha! Tackar för det!
    Några frågor:
    -Jag mäter utan resistans eller? Sätter den på 12V, ca kl 5 (sån här har jag http://www.bst-uk.biz/DigitalMultimeters/BS1901W/l.jpg).
    -Huvkontakten, vart sitter den? Jag letade efter den förut, hittade ingen. Dock går det inte att larma utan att stänga huven.
    -Viktigast av allt, hur ska jag tolka spänningsvärdet på multimetern?
    -Varför måste jag mäta i serie?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Om du vill mäta STRÖMMEN (A) skall du mäta i serie och då ställa in det instrumentet på "200mA" (halv 6) samtidigt som mätsladdarna sitter i den röda anslutningen märkt "mA" respektive "COM".

    Är du osäker så ta hjälp av någon som kan istället för att sabba instrumentet och/eller göra illa dig själv.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om du vill mäta STRÖMMEN (A) skall du mäta i serie och då ställa in det instrumentet på "200mA" (halv 6) samtidigt som mätsladdarna sitter i den röda anslutningen märkt "mA" respektive "COM".

    Är du osäker så ta hjälp av någon som kan istället för att sabba instrumentet och/eller göra illa dig själv.
    Aha, ja då förstår jag. Spänning mäts parallellt, ström i serie .

    Då ser jag om något drar. Men även efter 30 minuter kommer det ju inte stå på 0, eftersom larmet drar.

    Frågan är vad som är normalt för ett carguard-larm, och vad som är för mkt?

    Edit: I instruktionsbkoen till CarGard (heter ju inte guard..) står det:
    "Strömförbrukning: 14-19 mA"

    Så ligger den på typ 25 kan jag dra slutsatsen att något ligger och drar! Tänker jag rätt?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Aha, ja då förstår jag. Spänning mäts i serie, ström parallellt (elektronikföreläsningarna kommer tillbaka i minnet hära...)

    Då ser jag om något drar. Men även efter 30 minuter kommer det ju inte stå på 0, eftersom larmet drar.

    Frågan är vad som är normalt för ett carguard-larm, och vad som är för mkt?

    Edit: I instruktionsbkoen till CarGard (heter ju inte guard..) står det:
    "Strömförbrukning: 14-19 mA"

    Så ligger den på typ 25 kan jag dra slutsatsen att något ligger och drar! Tänker jag rätt?
    Nu blev det fel igen. Spänning parallellt. Ström i serie.

    Du mäter momentant (A). Inte Ah. Du får reda på precis hur mycket ström det går just nu, inte över tidsenhet.

    Du har mer förbrukare är larmet. Det är klocka och säkert lite annat också.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Nu blev det fel igen. Spänning parallellt. Ström i serie.

    Du mäter momentant (A). Inte Ah. Du får reda på precis hur mycket ström det går just nu, inte över tidsenhet.

    Du har mer förbrukare är larmet. Det är klocka och säkert lite annat också.

    /Fred
    Haha, ändrade inlägget.

    Så är det ja. Frågan är ju då alltså hur mkt en bil drar "standby"
    Det är ju ruggigt svårt att veta vad som är för mycket och vad som är normalt, måste vara väldigt individuellt beroende på bil och dess utrustning. Dock känns det ju som att det måste vara en ganska markant skillnad mellan normal och överdriven strömförbrukning för att batteriet ska påverkas märkbart.
    Om normalt är typ 50 mA och det drar 75 mA, så borde väl inte det spela så stor roll?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    handlar det bara om mA så har det nog ingen betydelse så länge du har ett fräscht batteri. Det är väl när man börjar närma sig hela A man upplever att batteriet blir tomt oavsett hur friskt det än är.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Jag mätte spänningen ca 4h efter att jag stängt av bilen på lördagen, den var då 12.4V. Efter en natt mätte jag bilen igen (idag, söndag), och då stod den på 12.13V. Är detta normalt? Temp ute är runt nollan.
    Just detta är inget att säga om, tänk på att batteriet oftast har lite hög spänning direkt efter man stängt av bilen och kan sänkas nån tiondels volt. Jag tippar på att batteriet börjar sjunga på sista versen om det inte är så att det är bytt på ett tag.

    Kanske kan låna tråden lite, gissar att mitt batteri har någon cell som börjar va åt helvete. Min bil klarar 1 dag ungefär innan den tappar spänningen såpass att den inte kan starta. Har mätt tjuvström men tyckte inte det var något att tala om.
    Den går ner till exakt 8 volt om man låter den stå.. alltid, aldrig lägre vilket jag tycker är konstigt. Låter som ett klassiskt fel då nån cell inte mår så bra?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Tänkte berätta hur det går hära;
    Var ute och åkte, och skulle sätta i en skiva. Då hängde sig hela min stereo totalt (inte SAAB orginalstereo utan nåt annat). Den gick inte ens att stänga av när jag stängde av bilen och tog ut nyckeln (!!).
    Detta fick mig att tro att stereon hade buggat ur och dragit ström ur batteriet.

    Ryckte säkringen till stereon i söndags när jag parkerade, och idag (onsdag) gick det kanon att starta ändå. Då hade den alltså stått lika länge som förra gången, då det inte gick att starta (dock varmare ute-temp).

    Det lutar alltså åt ett stereobyte, snarare än att byta batteri
    Hoppas jag iaf!
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Alltid lite lättare än att byta typ generator.
    Ett obelastat batteri ska hålla runt 12,4 volt när det är bra laddat. Om du mäter upp 12,13V med batteriet inkopplat och motorn/tändningen avslagen, så är det faktiskt riktigt bra kräm i det batteriet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Alltid lite lättare än att byta typ generator.
    Ett obelastat batteri ska hålla runt 12,4 volt när det är bra laddat. Om du mäter upp 12,13V med batteriet inkopplat och motorn/tändningen avslagen, så är det faktiskt riktigt bra kräm i det batteriet.
    Ohfan..
    Ja alltså, när jag mäter efter att jag låst upp bilen, så "tickar" det liksom uppåt, börjar på typ 12.13 och ökar med .01V per 3 sek till ca 12.20V (eller kanske längre iofs, orkar inte vänta mer).
    Antar att det beror på att det drar en del ström att avaktivera larmet, dra runt 4 centrallåsmotorer och sådär.. Och när jag sedan mäter spänningen så har batteriet återgått till vila, och återfår en del spänning.

    Vilda spekulationer här!

    Kan försöka bekräfta det genom att trycka ner huvkontakten och larma på/av, och mäta samtidigt..nån annan gång
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt ba

    Hej!

    Låt någon som kan hantera en multimeter göra mätningarna, innan du förstör något!

    En fulladdat bly-syra ackumulator har en polspänning (i vila) på 12.72 V. Skulle man se 12.40 V så är det bra drygt halvladdat.

    I trådskaparens fall så torde det vara fråga om en tämligen rejäl "viloström" eller en defekt ackumulator. En std NG900 (högutrustad) drar i häradet 15-20 mA viloström.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04
  2. Var köpa nytt bilbatteri?
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 21:40
  3. Köpa nytt grenrör?
    Av Favst i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •