Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Störande fläktljud från Denso navigatorn OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Störande fläktljud från Denso navigatorn OG9-5

    Hej!

    Detta blir min första post på detta forum. 9-5:an är min första SAAB och jag har haft den en vecka ungefär. Det är ett gäng fel på den men hoppas firman jag köpt av tar och lagar dem utan knussel. Dock vill jag gärna ha lite kött på benen när jag ska reklamera.

    Jag har ett mycket störande ljud som verkar komma från mittkonsollen eller bakom navigatorskärmen. Det låter ungefär som när man bränner en CD-skiva i hög hastighet. Ett slags fläktljud eller liknande alltså. Jag har naturligtvis provat att ta ut DVD-skivan ur navigatorn och jag har stängt av ACC:n helt. Trots det fortsätter ljudet.

    Ljudet fortsätter också i ca 10-15 sekunder efter man stängt av bilen. Ljudet ändrar ljudstyrka ibland. Det kan låta mycket precis när man startat bilen, efter att man kört en stund kan ljudet vara tystare och tvärt om. Jag har ännu inte hört om ljudet ändrar i styrka plötsligt eller om det sker gradvis, motor och vägbrus överröstar under körning.

    Jag trodde först att det kunde vara kupétempsensorn som verkar vara ett vanligt fel i 9-3/9000, men 9-5:orna har tydligen inte kupétempsensor monterad på samma sätt.

    Någon idé om vad det kan vara?

    //Daniel
    Sedan 2011-01-24 är jag stolt ägare till en:
    SAAB 9-5 BioPower 2.0t -05. Manuell, Vector, Pilotpaket, AS2, navigator och viktigast av allt: värme i baksätet.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421
    På min 9-3 från 99 va det fläkten till den lilla saken som känner av värmen i kupen satt i en sån där fyrkantig med runda ringar om du förstår ovanför stolsvärmen.

    Iaf den hade gjort sitt och va enkel att byta och då tystnade den
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  3. #3
    Testa att stänga av fläkten, slutar ljudet då? och fläkten på max blir det mer då??
    Jag hade det problemet på min 9-5:a -99 tog bort torkarbladen och allt det där och öppna upp plastkåpan till kupéfläkten och det visade sig att det var ett ek-löv som låg i fläkten och skrammla, tog bort allt som inte skulle vara där utan att ta bort själva fläkten och provade, Inget ljud kvar. Tog ca 30min att fixa.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av TrumJ
    Någon idé om vad det kan vara?
    Jag gissar också på löv i kupéfläkten. Bort med filtret och rensa:
    http://twinsaabs.com/9-5_repair/inte...bin_filter.asp
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Det sitter en liten fäkt bak på navigatorn på din bil, förutsatt att du har den nya navigatorn (läsaren sitter över skärmen isf). Den skulle ju kunna vara igensatt av damm.

    Du kan ju prova att stänga av navigatorn för att utesluta den.

    /Jimmy
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8
    Tack för alla svar, det uppskattas enormt!

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    På min 9-3 från 99 va det fläkten till den lilla saken som känner av värmen i kupen satt i en sån där fyrkantig med runda ringar om du förstår ovanför stolsvärmen.
    Om jag fattat det rätt så finns ingen fläkt med den funktionaliteten i 9-5?!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag gissar också på löv i kupéfläkten. Bort med filtret och rensa:
    http://twinsaabs.com/9-5_repair/inte...bin_filter.asp
    Jag tror inte det är ett löv. Det låter likadant oavsett om jag kör kupéfläkten på max eller helt stänger av den. Om jag kör på fläktläge 4 eller högre så överröstar fläkten det oönskade ljudet när jag startar bilen. Däremot verkar det nu som om ljudet blir (betydligt) tystare när jag kört bilen en stund. Idag körde jag 4 mil och när jag stannade överröstade motorljudet det oönskade ljudet, när jag lade örat emot navigatorn så hörde jag det dock tydligt igen. Det var en väldigt bra guide för att byta kupéfilter, tack för det. Den åker direkt in under "mina favoriter"!

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Det sitter en liten fläkt bak på navigatorn på din bil, förutsatt att du har den nya navigatorn (läsaren sitter över skärmen isf). Den skulle ju kunna vara igensatt av damm.
    Du kan ju prova att stänga av navigatorn för att utesluta den.
    Min navigator har läsaren över skärmen. Det låter även om jag stängt av navigatorn helt och oavsett om skiva sitter i eller ej. Det är inget vanligt fläktljud heller utan påminner mer om en CD/DVD-skiva som spinner i ~20ggr hastigheten, alltså ungefär som när man bränner en skiva i sin stationära dator. Det låter också 10-15 sekunder efter man stängt av bilen och tagit ur nyckeln.
    Om det var fläkten bakom navigatorn som låter så skulle den bli helt tyst när navigatorn är avstängd?
    Du råkar inte sitta på en guide hur man kommer åt området bakom naivgatorn utan att göra sönder något?
    Sedan 2011-01-24 är jag stolt ägare till en:
    SAAB 9-5 BioPower 2.0t -05. Manuell, Vector, Pilotpaket, AS2, navigator och viktigast av allt: värme i baksätet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Det är bara att trycka in några platta grejer (som passar) i dom 4a hålen i navigatorn och sedan dra ut den.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8
    Jag tog mod till mig, klippte till ett par ~15cm långa bitar av rätt kraftigt buntband. Böjde till två krokar av kraftig ståltråd och sen skred jag till verket. Jag lyckades dra ut Denso-navin och mycket riktigt var det en liten fläkt på baksidan som nog sett sina bästa dagar.

    Nu är frågan, vågar man öppna upp naven eller måste den lämnas in för reparation tro? Vart vänder man sig för att få tag i en ny fläkt?
    Sedan 2011-01-24 är jag stolt ägare till en:
    SAAB 9-5 BioPower 2.0t -05. Manuell, Vector, Pilotpaket, AS2, navigator och viktigast av allt: värme i baksätet.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Är du bara systematisk och nogrann så skall det inte vara några problem att ta isär navin. Fläkten lär du få köpa efteråt när du vet hur den ser ut, borde gå att få tag på på Elfa eller någon dator affär.

    Har du testat om det är navin som förde oväsen?
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58

    Denso oljud fläkt

    Har en nav i en 9-5.
    Är det nån som bytt fläkt i den?
    Har oljud i den vilket är väldigt störande.
    Vore smidigt om nån vet vilken fläkt man kan byta med, eller om det räcker med rengöring.

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av nallets Visa inlägg
    Har en nav i en 9-5.
    Är det nån som bytt fläkt i den?
    Har oljud i den vilket är väldigt störande.
    Vore smidigt om nån vet vilken fläkt man kan byta med, eller om det räcker med rengöring.
    Tänk på att bryter du spänningen får du problem med klockan på denson.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag har samma problem med min navigator i aeron, jag har sett en instruktion på nåt utrikiskt saabforum med steg för steg hur man plockar isär den och rengör lasern och byter (eller var det rengör ?) fläkten. ..Hittade den inte nu men möjligen har jag ett bokmärke nånstans.

    Har tänkt ta tag i det där i flera år men det har aldrig blivit av.. och just nu är ju aeron paj dessutom.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Är det en 2005a så är klockan inget problem, men på 06 och nyare.
    Fläkten går absolut att byta, men är av en väldigt lite sort som inte finns att köpa var som helst. Har för mig den är 20mm, det står på den vad den heter så kan man köpa en likvärdig.
    Det är inte komplicerat att skruva isär navigatorn, och inte att få ihop den heller

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Mja, klockan i navigatorn har ju samma problem på en 05'a, den påverkar bara inte klockan i SID'en som på nyare modeller.

    Men man får ändå problem med att navigatorn fungerar dåligt, dels slutar "DATE" knappen funka, men det är värre att tidberäkningen vid navigeringen slutar fungera också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Klockan slutade fungera i Denso navigatorn? OG9-5
    Av Ricky_rich i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 158
    Senaste inlägg: 2024-01-29, 13:33
  2. Störande ljud från bakvagn Saab 9000
    Av Stifler i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-20, 22:32
  3. "Fläktljud" från motorn?
    Av 9-3a i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 22:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •