Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: FAQ:Konvertera baklucka NG900 till OG9-3

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714

    FAQ:Konvertera baklucka NG900 till OG9-3

    Lånade det här från en annan tråd när jag sökte tackar GB som jag snodde texten av...

    "Här är en anvisning jag skrev ihop när jag bytte lucka förra året. Håll till godo!

    Konvertera baklucka Saab NG900 till OG9-3:

    Här följer en kort anvisning på hur man uppgraderar en 900 ng (-94-98 ) till 9-3 baklucka. Jag kan ha missat något, eller så finns det smartare sätt att göra något ? kom i så fall gärna med synpunkter så att anvisningen blir bättre!
    Observera att anvisningarna ska tas som tips och att allt arbete sker på egen risk. Jag tar inget som helst ansvar för eventuella skador/fel. Det finns dessutom säkert flera sätt att koppla elen i luckan ? det här är det sätt jag använde. Vissa väljer att behålla hela ledningsstammen och koppla om vid kontakterna. Jag valde att klippa stammen i luckan, vilket fungerade bra för mig.

    Det här behövs från OG9-3:

    1. Baklucka komplett med innerklädsel (innerklädseln är inte identisk med den gamla, bl a handtag och fästclips flyttats).
    2. Cornerfillers/hörndel vä & hö, d v s delen under baklyktan i karossen. (Är ett måste då de dels kommer att ta i nya luckan och har en helt annan profil).
    3. Baklyktor , samtliga 4 ? både i lucka och kaross. (de gamla lucklyktorna passar inte och de yttre lyktorna har en annan design).
    4. Låsbygel n som sitter i tröskeln (den gamla sitter för högt)

    Detaljer som inte passar:

    Några delar passar inte mellan bilarna. Det här är ett par sådana.

    1. Tröskellisten. Det går inte att flytta över 9-3:ans tröskellist utan modifiering då själva skålen runt låsbygeln är för stor. Så, antingen behåll 900:ans tröskel med visst fix runt låsbygeln, eller karva i en 9-3-tröskel.
    2. Innerklädseln i bakluckan. 9-3 luckan har hål för clips på andra ställen och hjälphandtaget för stängning är flyttat. Så, 9-3-klädsel till 9-3-lucka är smart.


    Gör så här för att demontera luckan:

    1. Demontera lister och innerklädseln i bilens baklucka (900)
    2. Koppla bort batteriets minuspol
    3. Klipp kabelstammen nära bakrutans nederkant, klipp upp eller lossa buntbandsklamren som fäster stammen (det går att klippa av själva bandet och använda fästet för att dra in nya buntband senare). Lossa bälgen för kabelgenomföringen från luckan (sitter i tre klackar ? lätt att den går sönder) och dra ut bilens stam från luckan.
    4. Demontera spolarslangen till bakrutespolaren
    5. Ta bort låsbrickorna på gångjärnens låssprintar (görs enkelt med skruvmejsel)
    6. Lägg en filt eller liknande på taket och ner under luckan för att skydda mot ev oavsiktliga repor.
    7. Ta helst hjälp av 2 personer när luckan ska lossas. En person på varje sida som håller luckan, en som demonterar fästdetaljer.
    8. Lossa luckans gasdämpare genom att ta bort låsklamret och dra rakt ut. Vik ner dämparen försiktigt i avrinningskanalen.
    9. Slå ut gångjärnens sprintar med en dorn.
    10. Lyft bort luckan.

    Övriga förberedelser:

    1. Lossa bagageinnerklädseln mot skärmarna och vik ut.
    2. Demontera baklyktorna från karossen (4 st 10 mm muttrar under bagageklädseln)
    3. Montera de nya baklyktorna. Infästningen är identisk, så när som på att 9-3-lyktan har en femte infästning vid lyktans spets. Där måste ett nytt hål borras upp. Efter lite mätning och inpassning går det utmärkt.
    4. Demontera cornerfillers/hörndelar (4 st 10 mm muttrar ? använd helst djup hylsa och spärrskaft då det hela sitter lite bökigt till).
    5. Montera nya cornerfillers
    6. Klipp Kabelstammen till luckan med lite extra kabellängd så att det inte blir för kort när de två kabelstammarna ska skarvas ihop.


    Gör så här för att montera 9-3-luckan:

    1. Se till att ha alla monteringsdetaljer på plats (smörj in sprintarna med lite fett före montering)
    3. Gör ovanstående steg 4-10 i omvänd ordning.
    4. Koppla elen enligt nedanstående beskrivning.
    5. Koppla tillbaka batteriets minuspol
    6. Montera tillbaka klädsel, lister etc
    7. Montera låsbygeln i tröskeln.
    8. Färdigt!

    Elkoppling:
    Det här är den besvärligaste delen. Jag valde att klippa kabelstammarna enligt ovan och lödde sedan ihop de två stammarna med skarven ungefär mitt på bakrutans höjd. För att få snygga skarvar använde jag krympslang för isolering. Kan varmt rekommenderas.
    Många av färgerna i kabelstammarna är identiska och har samma funktion, men det finns också individuella kabelfärger för respektive bilmodell.

    De nya kablarna till centrallås och larm dras lämpligen upp bakom c-stolpens klädsel och upp till kabelstammen, eller bälgen för spolarslangen om kabelstammen blir för tjock.

    Bilens SID-display kommer att varna för trasigt bromsljus, då det nya diodljuset inte ger det motstånd SID är inställt för. Så, antingen låter du en Saabverkstad avaktivera varningen för högt bromsljus med Tech 2, eller så kopplar du ett effektmotstånd parallellt med bromsljuset för att ?lura? SID. Observera att ett effektmotstånd blir varmt, så fixera det fritt från intilliggande kablar etc.

    Kopplingsanvisning:

    Nedanstående koppling bygger på principen att luckans dragcylinder till låset kopplas samma med centrallåset. Alltså: upplåst centrallås ? upplåst lucka. 9-3 har en tidsstyrning som gör att bakluckan låses automatiskt efter någon minut och att man därefter måste trycka på knappen på dörren för att låsa upp. 900 ng har ingen motsvarande tidsstyrning. Funktionen går säkert att fixa om man vill ha den, men den här kopplingen är nog så praktisk. Knappen i dörren och luckknappen på fjärren saknar därefter funktion. Ett tips kan vara att använda signalen från fjärrens luckknapp till något annat kul.

    Observera att 9-3-stammen har två blå/vita kablar.



    Färg 900 >>> Färg 9-3 (Funktion):

    Svart >>> svart + svart (jord bromsljus)
    Svart >>> Lila (jord för centrallåset i luckan)
    Svart >>> Svart (2,5 kvadrat, jord, elbakruta m m)
    Brun >>> Brun (2,5 kvadrat, elbakruta)
    Grön/gul >>> grön/gul (bromsljusets bruna anslutning)
    Grön/blå >>> Kopplas ej (upplåsningsknappen i dörren)
    Blå >>> Blå (Torkare)
    Brun/vit >>> Brun/vit (torkare)
    Blå/vit >>> Blå/vit1.0 (till torkare)
    Blå/brun >>> Blå/brun (bakljus)
    Vit >>> Vit (bakljus)
    Röd >>> Blå/vit 0.75 (gröna kontakten i luckan)
    Grön/vit >>> Grön/vit


    Ny ledningsdragning från tanklockets centrallås:

    Lila >>> Orange (låsning centrallås)
    Brun/blå >>> Blå/gul (upplåsning, centrallås)


    Ny ledningsdragning från gamla kontakten för larm/bagagebelysning vid tröskeln:

    Svart/vit >>> svart/grå (larm/bagagebelysning)



    Hoppas att anvisningen kan hjälpa någon på vägen! "

    GB

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    Tjena nu kommer en följdfråga, jag satte på en 9-3 lucka på min 900ng men bytte till 900ng kabelstam i bakluckan, kan man koppla in 9-3:ans elektriska lås så att det funkar med c-låset?
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enskede (tidigare Storuman)
    Inlägg
    121
    Jodå, det funkar hur bra som helst. Öppningsknappen som sitter i dörrsidan blir dock arbetslös och du kommer inte att får den tidslåsning som 9-3:an har. Du plockar styrström från tanklockets centrallåsstyrning. Om du läser anvisningen ovan ser du hur du går till väga.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Hur går det med låscylindern? Kan man flytta över den från gamla luckan till den nya?

    Finns det inget sätt att få fjärrknappen och den i dörren som styr upplåsningen att fungera "på 900-manér" ?
    9-3 SC AERO #4612

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enskede (tidigare Storuman)
    Inlägg
    121
    Själva cylinderenheten passar inte, fästet i luckan ser annorlunda ut. Om det på något sätt går att flytta över själva låskolven kan jag inte svara på. Jag skruvade fast min cylinder i ena bulthålet, då hamnar den exakt i hålet i baklyktan. Men cylindern som sådan blir en "dummy" utan funktion.

    Knappen i dörren och fjärren funkar på helt olika sätt på 900ng och 9-3.
    På 900ng styr de båda knapparna en återfjädrande dragcylinder som i ungefär 5 sekunder öppnar låsmekanismen så att luckan kan fjädra upp en aning och hamna i öppet läge, d v s mekanismen har öppnat så att luckan bara ligger löst ett snäpp ovanför låset. Det här brukar krångla på bilar med Viggenvinge på 900ng-luckor då de små gummiklossarna inte riktigt orkar lyfta luckan de milimetrar som behövs, så istället går den omedelbart går i lås efter ca 5 sekunder. Följden blir att man måste använda fjärren när man står vid luckan och lyfta snabbt...

    I 9-3 så låser centrallåset upp alla dörrar, men inte bakluckan. Genom att använda 9-3:ans dörr-/fjärrknapp låser man upp luckan, men mekanismen håller fortfarande igen den, eftersom att det sitter ett vanligt hederligt öppningshandtag i 9-3-luckan. Luckan är "olåst" d v s kan öppnas med öppningshandtaget i ungefär 2 minuter, sedan går en styrimpuls till dragcylindern i bagageluckan som "låser" luckan igen.
    Den funktionen går säkert fixa med någon form av elektronisk timer om man är sugen.

    Personligen tycker jag att det är bättre med den enkla versionen i min beskrivning som gör att man låser upp luckan när dörrarna låses upp och tvärtom.

    Vad är det för funktioner du vill ha när du skriver "900-manér"?

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714
    Han vill säkert ha öppningsfunktionen med knappen i dörren kvar om jag förstod det hela rätt, vilket jag nog också skulle vilja, gillar inte knappar som inte fungerar men va fan man får väl plocka dörrsidan från en 9-3

    Vad kostar en lucka?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enskede (tidigare Storuman)
    Inlägg
    121
    Det sitter samma knapp i 9-3:ans dörrsida som i 900ng.

    Okej, gör så här då (prova på egen risk):

    - Koppla inte in centrallåsets styrström för upplåsning till bakluckans lås
    - Använd 900ng:s styrström för baklucka för upplåsning till 9-3-luckans lås
    - Fixa någon slags elektronisk timerenhet som kan skicka en styrström till bakluckans låsfunktion efter låt säga 2 minuter (motsvarar ungefär 9-3), ELLER (inte både och) koppla in styrströmmen för låsning från centrallåset.

    900ng:s styrpuls för bakluckan är lite lång (typ 5 sek), men jag vet inte om det på något sätt kan påverka någon av komponenterna negativt.

    På det här sättet låser man bara upp dörrarna med fjärrens nyckelknapp och luckan med fjärrens/dörrens luckknapp. Luckan låses med timerenhet eller styrström från centrallåset. Den här varianten borde också innebära att man kan låsa upp och öppna enbart luckan utan att larmet går, men jag kan inte garantera det.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714
    Varför finns knappen på 9-3? Är nog ganska trött eftersom jag inte kommer på det själv...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enskede (tidigare Storuman)
    Inlägg
    121
    Knappen på 9-3 finns för att du ska kunna låsa upp luckan, eftersom att bilens centralenhet skapar en timerfunktion som automatiskt låser den igen efter typ 2 minuter (t ex för att inte någon ska sno golfklubborna när du stannar vid ett rödljus)...

    Så funktionen för knappen är ungefär den samma mellan bilarna, men själva tekniken och mekaniken ser helt olika ut.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714
    Okej då fick man ju veta det också... Hur blir det med bagageknappen på nyckeln då? O det vore ju gött om man kunde få 9-3:ans knappfunktion i 900:an...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enskede (tidigare Storuman)
    Inlägg
    121
    Om du använder styrströmmen för bakluckans lås från 900ng:s elsystem (se den improviserade tilläggsanvisningen från igår) funkar BÅDE knappen i dörren och på fjärren om det är det du menar med på 9-3-sätt. Har dock inte testat det hela, så allt görs på egen risk.

    När det gäller cabluckan gissar jag att det hela funkar ganska exakt likadant.

    Priserna varierar beroende om du köper privat eller via en skrot. Gissningsvis 1500-2500 kr beroende på vad som följer med, skick etc. Går säkert att hitta billigare. Nytt är DYRT. Jag köpte min lucka av en kille som kom av sig i att bygga om sin bil. Jag betalade 1600 kr för min lucka, inklusive cornerfillers och alla fyra baklyktorna.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714
    4500:- fick jag som pris på en skrot komplett med allt...

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Om det fortfarande är aktuellt så kan jag meddela att det är mycket lättare att byta på en cab.

    Där ser allt lika ut (nästan) så det är bara att flytta över lyckan och koppla in kontaktstycket.
    Sedan funkar det precis som innan.

    Har gjort detta på 2bilar

  14. #14

    OG9-3 baklucka på NG900

    Jag har redan kollat i faq tråden men fattar inte en sak. Ska byta min baklucka i helgen tänkte jag så jag får 9-3 på min. Själva frågäan är hur jag ska göra för att kunna använda min upplåsningsknapp i dörren för att öppna luckan. Jag vill inte använda nyckeln varje gång jag ska öppna luckan. Snälla hjälp ! Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  15. #15
    jag ska själv göra detta ingrepp på min ng900 då har jag tänkt att om man kopplar knappen i dörren som öppnar bakluckan på ng900 till den motot som öppnar 9-3luckan när man trycker på knappen.
    på 9-3 när man trycker på knappen så är ju bakluckan öppen i några minuter beroende på vad som programerats med tech2.
    så frågan är om det går att programera om knappen i ng900 så att den är "öppen" i några minuter isället för som nu i några få sekunder.

    går det att programera så borde det ju gå att koppla så som det är på 9-3:an eller?

    detta är bara vad jag tror inget som jag vet men någon annan kanske vet annars så ska jag kolla upp detta så småningom på saab om dom kan ändra tiderna på ng900:an.


    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.

    http://www.garaget.org/?car=56995

  16. #16
    Är det verkligen ingen som vet eller ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Har inget bra svar men om du inte vill använda nyckeln för att öppna luckan kan du ju koppla motorn till tanklockets lås. Då går det ju på centrallåset och luckan är alltid upplåst när dörrarna är upplåsta
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #18
    Hejsan

    Är det svårt att koppla in låset på tanklocket ? Hur gör man för att komma åt själv lås mekanismen till tanklocket ? Vart kopplar man in sladdarna sen till bakluckan ?

    Mvh Andreas

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714
    Det går inte att koppla som på 9-3, knappen i dörren blir värdelös såvida du inte byter till hela 9-3:ans kabelhärva = inte kul...

    Gör såhär att du tar två strömtjuvar o kopplar på kablarna till tanklocket, det är bara att lossa bagerumsmattan vid sidan så hittar du dom. Sen drar du upp kablarna till bageluckan och kopplar dem till centrallåsmotorn. Då är bagaget upplåst när bilen är det o låst när bilen är låst. Lätt som en plätt.

  20. #20
    Hur funkar det att åka runt med öppen baklucka känns inte som nån höjdare ? går det inte att göra nån koppling till bakluckan så att man får en ny knapp nånstans så att när den är intryckt får bakluckan ström och är öppen när man slår av strömmen till den så låser den sig igen eller ? Men visst kan jag köra med mitt 900 lås i 9-3 luckan ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

Liknande ämnen

  1. Glappande 9-3-baklucka på ng900
    Av Travis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 18:01
  2. läckage baklucka ng900
    Av djelof i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 10:19
  3. bakhjuls konvertera NG900
    Av alex_svenne i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:38
  4. E85 konvertera ng900 Turbo, vad behövs?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •