Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Använda T7-lambda till T5-motor

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Använda T7-lambda till T5-motor

    Skulle behöva prova en ny lambda i en T5-bil. Går det att använda T7-lambda (som jag har liggande) eller inte?
    Rent utseendemässigt är de olika, funktionen bör väl vara samma. Men! Det som jag fruktar är förvärmningen. Om det är totalt olika så kanske man kan skada något.
    Någon som vet hur det ligger till?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Skulle behöva prova en ny lambda i en T5-bil. Går det att använda T7-lambda (som jag har liggande) eller inte?
    Rent utseendemässigt är de olika, funktionen bör väl vara samma. Men! Det som jag fruktar är förvärmningen. Om det är totalt olika så kanske man kan skada något.
    Någon som vet hur det ligger till?
    Skarva bara på kontaktstycket och skulle du få fel på värmeövervakningen så är det lätt fixat...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Mät resistansen på de, som du säkert vet är det de två vita kablarna.
    Är den snarlik så är det väl bara att testa.
    Är båda fyrtrådiga? Vit vit grå svart?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Jag har 3st T7-lambda liggande och alla 3 har 8,8Ohm mellan de vita trådarna. Den enda T5-lambdan jag har sitter på bil som rapporterar att lambdan "svänger dåligt", P0131 eller vad det nu var. Den säger 3,8Ohm så det är alltså en skillnad på 5 Ohm där T7-lambda har högre då.

    Mina elektriska kunskaper säger att det kanske är bättre att köra med T7-lambda i T5 än tvärtom, för högt motstånd i detta fall borde innebära att den inte värmer på tillräckligt, men inte eldar upp något. Hade man stoppat en T5a i en T7 så kunde ju något ha brunnit upp eftersom det är lägre motstånd, eller?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Hej!

    OM det är den "nyare" (LSF 4.7) typen av lambdasond så får du felkod på förvärmningen.
    Skall man vara korrekt så kommer ju inte förvärmningsstrategin att funka nå't vidare, men det kanske man kan bortse från....?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Och "förvärmningsstrategin" är inte ur spel när Bollman redan har gjort upp med tändning och laddtryck?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Nja, strategin kan du ändra på så enkelt, däremot NÄR man förvärmer, men det är ju en annan sak.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Jag misstänkte det. Dock, för att testa huruvida lambdasonden verkligen är trasig (mätmässigt) så borde det gå då?
    Det är som så att systemet rapporterar att lambdasonden reagerar för långsamt. Ett av felsökningsstegen är ju att byta ut lambdan. Om det dock inte är den som är felet utan det är något annat så känns det ju lite träligt att betala för en sond i "onödan".

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Tror att det nånstans i dissasembleringen att 1500 är ett värde för lägsta nivå på Diag_I_Front. T7 sonden borde ligga på ett redigt gränsfall för att varna.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    HAr du förresten ett OBD uttag i den T5-bil du skall felsöka. I så fall så är det enkelt att köra en obd-läsare till en dator och kolla lambdaspänningen. Varning för dålig sondaktivitet ser rätt så skum ut då man tillåter rätt så stora avikelser ifrån toppar och dalar med jämn frekvens.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Jag tror inte du kan förstöra något vad gäller förvärmningskretsen ens med kortslutning i stället för rätt resistansvärde (genererar dock CE). Den är relativt enkelt uppbyggd och ganska dum. I testsyfte kan du ersätta kretsen med en resistor om förvärmning saknas på sonden du tänkte använda.

    Är det bara samma typ av sensor så skiljer inget mätmässigt. Titaniumsond med färgglada kablar måste självklart ersättas med lika sensor.

    Rent resistansmässigt på förvärmningskretsen är inte varken T5 eller T7 speciellt känslig. Du kan hitta gränsvärdena i mA i ex. t7suite/t5suite, därefter är det bara räkna bakåt vilket som är lämpligt resistansvärde. Du kan även ändra gränsvärdena att passa den sonden du vill mickla dit om den är helt fel värden på.

    Mickla dit sonden. är det bara lika mätsond så kommer det fungera. Skippa förvärmingen om du bara vill testa mätdelen. förvärmningen genererar egna felkoder så dom är lätt att sålla ut efter testet. Har du tur räcker det med att fila för att anpassa den alternativa lamdasondskontakten, kontrollera att kablarna sitter rätt i kontaktstycket också.

    // F

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Det var intressant Gramse. Du kanske kan visa var?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Använda T7-lambda till T5-motor

    Jag kom ju på att jag kanske borde kolla sonden med obd-läsare...
    Startar bilen, 0 Volt, helt ok, open loop
    Det går en minut, 0 Volt, Long Term Fuel Adaptation hoppar upp till 24%
    Låter bilen gå tills termostaten öppnar, 0 Volt

    Jaja, den sonden mår inte så bra som den borde tydligen. Frågan är om man kan fixa så den kan köra på en T7-ventil på längre sikt. Tyvärr verkar det som att sladden måste vara längre på ng900 så det kanske bara är att glömma totalt sett.
    Suck. Jag som tänkte sälja bilen. Nå, iofs måste det hela inte funka eftersom det är en flyttgods-bil, men CE får ju inte lysa.

    Jahapp, dags att leta sond då...

Liknande ämnen

  1. använda 2.3 motor i 2.0 bil?
    Av doie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 21:25
  2. Se skillnad på 2,0 och 2,3 motor? Kan jag använda fel motor?
    Av pedera i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 12:05
  3. Skillnad på logg från WB-lambda och org lambda i T7Suite?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 17:32
  4. Lambda trassel (Fortfarande), efter byte till NY lambda.
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 00:06
  5. Vilken motor kan jag använda??
    Av Vågman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •