Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Akut problem, 9-3 -02, T7

  1. #1

    Akut problem, 9-3 -02, T7

    Har bekanta på besök här nere i Lund och när de körde ner så började oljelampan att blinka och lysa. De stannade och fyllde på olja vilken hade låg nivå, sen efter 10 mil så började den lysa igen, (upp för hallandsåsen) det luktar samtidigt bränt men det verkar som att det har läckt från någon anordning (förmodligen vevhusventilationen) som sitter så att säga bakom motorn, (har inte själv kollat utan fått beskrivet) Det går in kylarslang samt oljeslangar, ser ut som att det är någon packning i den som är kass.

    Det är samtidigt majonäs på oljestickan, frågan är om majjon kommer från att bilen har stått under veckan med några kallstarter.

    Vad är det som sitter uppe vid insuget? Om dom bilderna jag har sett stämmer så är det vevhusventilationen som läcker olja.

    Vågar dom köra upp till göteborg igen är frågan? Eller bör dom få fixat det här nere i Lund?

    Tacksam för snabbt svar!

    //Gustaf

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Vågar dom köra upp till göteborg igen är frågan? Eller bör dom få fixat det här nere i Lund?
    Nu framgår det inte riktigt, men om oljelampan fortfarande lyser/blinkar även med rätt mängd olja i motorn så måste de ju få det fixat omgående. Oljelampan är som bekant inte en varning för oljenivå utan oljetryck och börjar den lysa och man fortsätter köra så är ju risken klart överhängande att man skadar motorn allvarligt (eller i värsta fall rasar den).

    Om lampan fortfarande lyser/blinkar så skulle jag inte våga använda bilen alls, än mindre åka 20-30 mil.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Den slutade lysa när dom fyllde på, de fick fylla på 2 ggr, totalt 12 dl och lampan släcks när nivån är rätt. Så för tillfället lyser den ej men kommer förmodligen börja om de kör en stund. Är väl läckan vid vevhusventilationen(?) som gör det antar jag.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Ok. Det låter ju i allt elände i och för sig bra att det är oljebrist som är orsaken till oljelampan.

    Men om läckan för vevhusventilationen är längst uppe på kåpan på motorn så borde inte ca 2 liter olja försvinna där på 10 mil. I vevhusventilationen ska det enbart finnas små mängder olja och mestadels gaser som evakueras ut via turbon/förbränningen igen.

    Så jag hoppas inte det är via vevhusventilationen som all olja försvinner för om det är så är jag rädd att de har större problem med motorn än läckaget för om inte jag är ute och cyklar fullkomligt så kan olja bara pumpas runt i motorn på det viset om om en förbränningskammare på ett eller annat vis läcker ut kompression (kolvringar, toppackning, sprucken kolv etc). Då kan olja m.h.a trycket komma till ställen där det normalt inte ska vara några mängder olja, som t ex upp genom oljepåfyllning, vevhusventilation etc.

    Andra alternativ är ju att det är normala mängder olja som finns i vevhusventilationen och läckt därifrån men att det helt enkelt är så att de inte uppmärksammat det tidigare förän de fick problem och att själva felet är någon annanstans. Exempelvis att oljan läcker ut på annat sätt än via vevhusventilationen (vanligt läckage (pölar under bilen?), via turbo (ryker den något?), toppackning (verkar det finnas kylarvatten i oljan/olja i kylarvatten etc?)

    Om de törs åka hem eller inte beror helt på vad som är fel och hur stort felet är.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Om det skulle vara kolvringar, toppackning etc som va kasst så skulle det väl märkts att prestandan var avsevärt försämrad, de tycker att den har samma drag som förut, turbon byttes i somras.
    Det är ändå konstigt att det läcker från ventilationen, man ser att det droppar rakt ner på avgassystemet. Ska ta och gå ner och ta mig en titt och se vad man kan se om pölar och annat i parkeringshuset nu, det är ju majjo på oljestickan, vad är det mer för tecken på att det skulle vara kylvatten i oljan?

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Om det skulle vara kolvringar, toppackning etc som va kasst så skulle det väl märkts att prestandan var avsevärt försämrad, de tycker att den har samma drag som förut, turbon byttes i somras.
    Nja.. Det behöver inte märkas så mycket. Beror helt på hur felet är. Och att turbon byttes i somras behöver inte betyda att den är ok. Får turbon för dåligt med smörjning så går det fort att slita ut ett lager som snurrar i x antal hundra tusen rpm. Däremot brukar turboaggregat för det mesta visa om de drar olja via färgen och mängden på röken ur avgasröret.

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Det är ändå konstigt att det läcker från ventilationen, man ser att det droppar rakt ner på avgassystemet. Ska ta och gå ner och ta mig en titt och se vad man kan se om pölar och annat i parkeringshuset nu, det är ju majjo på oljestickan, vad är det mer för tecken på att det skulle vara kylvatten i oljan?
    Det är ju bara att laga ventilationen och se om det är det som är fel, och för att slippa lukt och för att ventilationen ska fungera riktigt så måste man ju ändå laga ventilationen. Det är ju normalt inget stort tryck på den så vill man försöka laga den temporärt så kan man säkert få fast anslutningen mot kåpan med värmetålig cilikon eller liknande till man hunnit skaffa en ny anslutning o packning.

    Men (utan att med mening måla fan på väggen) så tycker jag ändå att det låter märkligt att det skulle vara hela orsaken till felet, om än inte omöjligt.

    För att det skulle försvinna 2 liter olja (från max-strecket på stickan ner till min-strecket är det ca 1 liter. Från min till att lampan blinkar i svängar, backar osv bedömer jag att det nog går åt minst en liter till) på 10 mil via vevhusventilationen (som det normalt bara ska finnas lite grann olja i) låter extremt mycket i mina öron, läckage på vevhusventilationen eller ej.

    Toppackningen kan gå sönder på olika ställen och ge lite olika symtom t ex om den går sönder mellan cylinder/oljekanal/vattenkanal osv. Beroende på vad som är galet så ger det lite olika symptom. Men att oljan ser vit, lite skiktad och ovanligt vattnig ut är ju ett exempel. Att kylvätskan har avgaslukt och/eller oljeiblandning är ett annat.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Va nere och tittade på bilen nu, enda stället det har läckt är från vad jag tror är vevhusventilationen, men för att förtydliga lite, är vevhusventilationen den aluminiumdel med svart tjock slang (kylarvatten?) som kommer in längst upp och med gasvajern ansluten till vänstersidan (framifrån sett)? Är inte detta spjällhuset? Är dessa två kombinerade?

    Det är iallafall tydligt att det är där det läckt och runnit ner på catten, det är inte några mängder som är där, verkar inte har läckt under natten och det var ingen tydlig skillnad när jag startade bilen och varvade den.

    Kylarvattnet verkade rent och inte något tecken på att innehålla någon olja.

    Oljan var majjoliknande i röret till mätstickan men hade den vanliga standardbruna men klara färgen ner i.


    Känner mig duktigt amatöraktig med många dumma frågor men får skylla på att jag inte meckat saab på länge

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Va nere och tittade på bilen nu, enda stället det har läckt är från vad jag tror är vevhusventilationen, men för att förtydliga lite, är vevhusventilationen den aluminiumdel med svart tjock slang (kylarvatten?) som kommer in längst upp och med gasvajern ansluten till vänstersidan (framifrån sett)? Är inte detta spjällhuset? Är dessa två kombinerade?
    Jo, aluminiumdelen är spjällhuset. Vevhusventilationen är ju inte en "pryl" direkt utan mer hela systemet som evakuerar vevhusgaserna från motorn via rör och slangar. Spjällhuset har förvisso också en del i vevhusventilationen då någon eller några av slangarna för vevhusventilationen är anslutna till spjällhuset men exakt hur mycket olja som man bör förvänta sig att finna där vet jag däremot inte på rak arm.

    Jag trodde du menade att det läckte i anslutningen som sitter ovanför "SAAB" texten uppepå motorn och där ska det däremot inte vara mycket olja...

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Det är iallafall tydligt att det är där det läckt och runnit ner på catten, det är inte några mängder som är där, verkar inte har läckt under natten och det var ingen tydlig skillnad när jag startade bilen och varvade den.
    Låter ju mer och mer märkligt det här...

    Hur mycket olja fyllde de egentligen på när de upptäckte att det var för lite och hur bra koll har de haft på oljan innan?

    När det nu inte är något solklart fel så vore det roligt att få någon slags indikation på hur mycket olja bilen drar men det klart det blir ju besvärligt att ta reda på det utan att köra bilen x antal mil...

    Vad jag fiskar efter är om det inte är så att de har haft dålig koll på oljenivån och bara kört vidare och när de väl fyllde på så fyllde ändå på så lite att det inte räcker till och att bilen därför blinkade igen? Jag menar.. Om det är så lite olja i motorn att oljetryckslampan lyser så räcker det inte att fylla på en "skvätt" utan det är som sagt flera liter olja för lite då... I så fall kanske inte det är något större fel på bilen?

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Kylarvattnet verkade rent och inte något tecken på att innehålla någon olja.
    Bra.

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Oljan var majjoliknande i röret till mätstickan men hade den vanliga standardbruna men klara färgen ner i.
    Majonäs kan ju som sagt bli med mycket kallstarter och behöver i sig inte innebära något. Bra att oljan såg ok ut.

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Känner mig duktigt amatöraktig med många dumma frågor men får skylla på att jag inte meckat saab på länge
    Inga frågor är dumma.

    Däremot känner jag att jag börjar få slut på bra förslag...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Det slutade med att dom lämnade in den på mekonomen så får dom felsöka där. Vågar inte riktigt köra 30 mil när man inte riktigt vet vad som händer eller vad som är fel. När vi lämnade in den pratade han om att det kan vara stopp i vevhuset och om det går för långt att man kan spränga någon packbox.

    Återkommer när vi får besked så man vet vad som var fel. Tack så mycket för engagemang och bollplanksagerande!

  10. #10

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    Det slutade med att dom lämnade in den på mekonomen så får dom felsöka där. Vågar inte riktigt köra 30 mil när man inte riktigt vet vad som händer eller vad som är fel. När vi lämnade in den pratade han om att det kan vara stopp i vevhuset och om det går för långt att man kan spränga någon packbox.

    Återkommer när vi får besked så man vet vad som var fel. Tack så mycket för engagemang och bollplanksagerande!
    Undrar om den är klar snart?

  11. #11

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Hej igen! Ledsen att jag inte svarat tidigare men har helt glömt bort det. Bilen är färdig, hade den på mekonomen nere i Lund, det var en av packboxarna som läckte så dom bytte den och hävdade att allt var frid och fröjd.

    När jag körde den mot göteborg började oljelampan lysa strax efter hallandsåsen när jag närmade mig hastigheter på 130, gick ner mot 100 igen och då slocknade den. Stannade och tittade och ser då att det droppar olja ner på katten från spjällhuset. Nu står det still i huvudet men bilen lämnades in igen och om jag inte minns helt fel så var det någon anslutning som hade pajjat som dom förmodligen kan ha gjort på första verkstaden.

    Men det löste sig tillslut och nu är bilen i bra skick igen, är det någon som gärna vill att jag kollar upp felet närmare kan jag göra det annars så är problemet löst

    tack för all hjälp! Riktigt bra att kunna vända sig till panelen här när man har något problem!

    //Gustaf

  12. #12

    Re: Akut problem, 9-3 -02, T7

    Snackade precis med ägaren till bilen, tänkte att det är lika bra att reda ut detta ändå. Det var oljetrycksgivaren som va sönder när jag körde upp den från lund så därför fick den in på verkstad igen. När den däremot kom tillbaka från verkstaden så läckte den olja men det berodde på att dom glömt att byta packning vid oljetråget efter provtryckningen

Liknande ämnen

  1. Akut! Har problem med ACC
    Av Jonte88 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 23:27
  2. [LÖST] Cabproblem OG9-3
    Av Sword i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 21:43
  3. Startmotor akut problem
    Av qhrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:17
  4. *AKUT* Tändningslås problem 9-5 *AKUT*
    Av CrystalMethod i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 21:40
  5. akut problem...
    Av td04e 9000t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •