Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad för kabel till motorvärmaren?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Vad för kabel till motorvärmaren?

    Hej på er alla!

    Är sedan igår en mycket stolt SAAB ägare. Eftersom vi väntar tillökning i familjen tyckte vi att det skulle vara mycket smidigare med en combi, så det blev en 9-3 1,8t -08 Biopower som nu står parkerad i garaget

    Denna bil är ju som standard utrustad med motorvärmare, men till min förfasan upptäckte jag att det inte var någon anslutningskabel med att sätta till eluttaget i väggen. Testade med en DEFA-kabel som jag hade liggandes från förra bilen, men den ville då inte passa Har SAAB något eget fabrikat på motorvärmare, eller är det någon vanlig standard som går att köpa var som helst, typ Mekonomen eller Biltema?

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Vad för kabel till motorvärmaren?

    Hej, välkommen och grattis till bilköpet!

    Har du tittat ordentligt i reservhjulsbaljan, förvaringsfack osv?
    Köpte du den av bilhandlare? I så fall så skulle nog jag ta och försöka avkräva säljaren en kabel. Kör man på etanol på vintern och det råkar bli lite kyligare så vill man ju ha motorvärmaren och det borde ju faktiskt ingå i köpet tycker jag.

    Men för att svara på frågan, vanlig "standard-kabel" finns nog tyvärr inte.
    Biltema har sin standard, DEFA sina, Calix sina osv.

    Kan dock inte svara på vilket märke Saab originalmonterar eller om det rent av är en egen variant (någon här har säkert koll). Men det du skulle kunna göra är ju att kolla på synliga kontakter och kablar om det står något på någon av delarna?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Vad för kabel till motorvärmaren?

    På min gamla 9-5 biopower M-06 var det Calix orginal om inte minnet sviker.

    Böj dig ner och läsa vad som står på intagslocket så är saken biff

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Vad för kabel till motorvärmaren?

    Kabeln(Calix) är svindyr. Tror jag betalade 700:- för min. (5 meter)
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Vad för kabel till motorvärmaren?

    Jag köpte bilen hos en SAAB handlare och har just pratat med säljaren.
    Eftersom han håller till ca 8 mil norrut från mig så sa han att det är bara till att knalla in till närmsta SAAB butik och hämta ut en ny kabel och be de fakturera honom. Tyvärr verkar det ju som om alla SAAB butiker har stängt på helgen. I alla fall de som jag ringt runt till här i Göteborgsområdet

    Det stämmer också att det är Calix som de kör med. Hittade dock inget på varken kablar eller intagninngslock som skvallrade om det, utan jag får helt enkelt lita på säljaren

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Vad för kabel till motorvärmaren?

    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    Jag köpte bilen hos en SAAB handlare och har just pratat med säljaren.
    Eftersom han håller till ca 8 mil norrut från mig så sa han att det är bara till att knalla in till närmsta SAAB butik och hämta ut en ny kabel och be de fakturera honom. Tyvärr verkar det ju som om alla SAAB butiker har stängt på helgen. I alla fall de som jag ringt runt till här i Göteborgsområdet
    Gott. Skönt att det fixade sig så smidigt.

    Du får köra utan motorvärmare till i veckan då. Det ska ju bli ganska milt väder i helgen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Vad för kabel till motorvärmaren?

    Tur att man har varmgarage

    Hört att det skall bli iskyla till fram i mars-april eller nåt... Så det blir väl till att försöka njuta av helgens mildväder så mycket det bara går

Liknande ämnen

  1. Byta packningar till motorvärmaren
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 14:30
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 23:02
  3. Batteri laddare till motorvärmaren
    Av jimel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •