Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    5

    Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Har köpt mig en ny saab nu eftersom min gamla saab la av efter 26000 mil. Hade inga planer alls på att byta märke. Nu har jag dock lite frågor jag grunnar på och efter att ha hängt här nån vecka nu utan att hitta svaret på mina frågor så får jag väl dunka upp en ny tråd.

    Eftersom jag bor i Uddevalla så har jag alltid servat min gamla bil på bilbolaget. Och nu var det dags igen. Men en på jobbet tipsade om stemeck som ligger vid speedparts. Och jävlar vilken skillnad på bemötande. Kommer nog låta dom pilla på min bil hädanefter.

    Min gamla bil var en 9-5 2.3 t från 99. Den gick kanon så jag var riktigt tveksam när jag köpte på mig en 9-5 2.0t biopower från 08. Är ju en del skillnad i effekt, vilket behövs för att göra säkra omkörningar!

    Och nu kommer första frågan. Jag köpte bilen på en firma i Göteborg. Men när jag kollar på den nu på transportstyrelsen så står det att det är en 07:a. Är det så att den räknas som en 08:a eftersom den är tillverkad sent på 07?

    Min andra fråga då. Jag har kollat runt här på sidan angående chip till bilen eftersom det var lite större skillnad än jag trodde att gå från 2.3t till 2.0t. Har kollat runt en hel del och det är ju verkligen en djungel. En på jobbet tipsade om Tm Tuning. Men efter att ha läst här så är ju inte det att rekommendera. Hursomhelst. Bokade ju in min bil för service hos Stemeck. Och då sa Stefan däruppe att dom kunde göra en motoroptimering. Har någon nån aning om vad han menar. Jag frågade lite men blev inte klok på det. Då skulle jag få ut ca 200hk, och det skulle kosta ca 3900:-. Och eftersom folk verkar nöjda med stemeck så litar jag på att det blir ordentligt gjort. har inte bokat in optimeringen än utan skulle återkomma på Måndag.

    Tredje och sista frågan för den här gången. Sliter det mycket på motorn om man gör en optimering/chiptrimning? Vill ju inte att bilen rasar ihop då min sambo förmodligen skulle gå i taket. Och ett takbyte är ju kostsamt. För att inte tala om ett motorbyte....
    9-5 2.3t 99 -såld-
    9-5 vector 2.0t 08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Lite frågor.

    Citat Ursprungligen postat av ZacShady
    Har köpt mig en ny saab nu eftersom min gamla saab la av efter 26000 mil. Hade inga planer alls på att byta märke. Nu har jag dock lite frågor jag grunnar på och efter att ha hängt här nån vecka nu utan att hitta svaret på mina frågor så får jag väl dunka upp en ny tråd.

    Eftersom jag bor i Uddevalla så har jag alltid servat min gamla bil på bilbolaget. Och nu var det dags igen. Men en på jobbet tipsade om stemeck som ligger vid speedparts. Och jävlar vilken skillnad på bemötande. Kommer nog låta dom pilla på min bil hädanefter.

    Min gamla bil var en 9-5 2.3 t från 99. Den gick kanon så jag var riktigt tveksam när jag köpte på mig en 9-5 2.0t biopower från 08. Är ju en del skillnad i effekt, vilket behövs för att göra säkra omkörningar!

    Och nu kommer första frågan. Jag köpte bilen på en firma i Göteborg. Men när jag kollar på den nu på transportstyrelsen så står det att det är en 07:a. Är det så att den räknas som en 08:a eftersom den är tillverkad sent på 07?

    Min andra fråga då. Jag har kollat runt här på sidan angående chip till bilen eftersom det var lite större skillnad än jag trodde att gå från 2.3t till 2.0t. Har kollat runt en hel del och det är ju verkligen en djungel. En på jobbet tipsade om Tm Tuning. Men efter att ha läst här så är ju inte det att rekommendera. Hursomhelst. Bokade ju in min bil för service hos Stemeck. Och då sa Stefan däruppe att dom kunde göra en motoroptimering. Har någon nån aning om vad han menar. Jag frågade lite men blev inte klok på det. Då skulle jag få ut ca 200hk, och det skulle kosta ca 3900:-. Och eftersom folk verkar nöjda med stemeck så litar jag på att det blir ordentligt gjort. har inte bokat in optimeringen än utan skulle återkomma på Måndag.

    Tredje och sista frågan för den här gången. Sliter det mycket på motorn om man gör en optimering/chiptrimning? Vill ju inte att bilen rasar ihop då min sambo förmodligen skulle gå i taket. Och ett takbyte är ju kostsamt. För att inte tala om ett motorbyte....

    På en bil har du tillverkningsår och modellår om jag inte har helt fel
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    5

    Re: Lite frågor.

    Jaha. Då kan det ju vara en modell 08:a. Sedär. En fråga av tre lösta!
    9-5 2.3t 99 -såld-
    9-5 vector 2.0t 08

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lite frågor.

    Välkommen hit!

    Det är inget vidare att posta så skilda frågor i samma tråd och därmed forumavdelning och jag förstår att det blir lurigt att då även skriva en tydlig trådrubrik.

    Flyttar tråden till "Verkstäder, försäkringar och köpråd" trots att bilen redan är inköpt och försöker fila på trådrubriken något.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Fråga 2: Motoroptimering och chiptrimning är samma sak här. Jag skulle satsa på en stor, seriös och välrenommerad trimfirma om jag skulle trimma. Bäst men dyrast är ju Saabs hustrimmare Hirsch. Utöver det så finns ju tex MapTun i Örebro. Även Speedparts säljer väl trimchip.

    Fråga 3: Hur hårt det sliter beror dels på hur trimmet är utformat (se ovan) men även på hur bilen körs. En originalare som plågas slits hårdare än en trimmad bil som körs lugnt.

    /Johan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Angående årsmodell på 9-5an så kan du kolla på tionde siffran i chassienumret, den siffran visar modellår.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Angående årsmodell på 9-5an så kan du kolla på tionde siffran i chassienumret, den siffran visar modellår.
    Ur chassinumret ( VIN ) kan även mer information utläsas:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...58105#p1758105
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Fråga 3: Hur hårt det sliter beror dels på hur trimmet är utformat (se ovan) men även på hur bilen körs. En originalare som plågas slits hårdare än en trimmad bil som körs lugnt.

    /Johan
    Ursäkta att jag hoppar på frågan trots att jag inte ens har fått min nya beg bil ännu.

    Men hur är det om man jämför en originalare som körs lugnt med en chiptrimmad som körs lugnt? Jag är bara ute efter hästkrafterna vid omkörningar. Tillhör definitivt inte dom som kör runt som skållade råttor på vägen. Sliter rent allmänt chiptrimmningen mer på motorn än en motor som inte är chiptrimmad?
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Fråga 3: Hur hårt det sliter beror dels på hur trimmet är utformat (se ovan) men även på hur bilen körs. En originalare som plågas slits hårdare än en trimmad bil som körs lugnt.

    /Johan
    Ursäkta att jag hoppar på frågan trots att jag inte ens har fått min nya beg bil ännu.

    Men hur är det om man jämför en originalare som körs lugnt med en chiptrimmad som körs lugnt? Jag är bara ute efter hästkrafterna vid omkörningar. Tillhör definitivt inte dom som kör runt som skållade råttor på vägen. Sliter rent allmänt chiptrimmningen mer på motorn än en motor som inte är chiptrimmad?
    Om man läser runt lite på olika forum så är det på 9-5:orna vissa punkter som är utsatta.

    På en 2.0t kan turbon vara en svag punkt vid trimning (en annan turbo än i Aeron), även om det verkar vara EXTREMT sällsynt med turboras efter MY05. (Gissningsvis p.g.a. bättre vevhusventilation)

    Den andra svaga punkten kan vara kopplingen, ofta byts den ut mot en Aerokoppling. Abrakadbra, problemen borta.

    MEN; som många redan är inne på, väldigt mkt beror på hur bilen körs. En bil där man mest är ute efter effekten vid omkörningar etc. den kanske sällan går på fullgas i övrigt. Sedan finns det de som ständigt går på fullgas....och sedan alla varianter däremellan.

    Jag skulle iaf inte vara orolig alls att trimma en MY08 till steg 1 om det görs hos en av de etablerade firmorna, typ Hirsch, Maptun m.fl. Jag skulle dock göra tätare oljebyten än de 1500 mil som föreskrivs enligt serviceboken. Om inte annat så sover man kanske lite lugnare om nätterna då.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Fråga 3: Hur hårt det sliter beror dels på hur trimmet är utformat (se ovan) men även på hur bilen körs. En originalare som plågas slits hårdare än en trimmad bil som körs lugnt.

    /Johan
    Ursäkta att jag hoppar på frågan trots att jag inte ens har fått min nya beg bil ännu.

    Men hur är det om man jämför en originalare som körs lugnt med en chiptrimmad som körs lugnt? Jag är bara ute efter hästkrafterna vid omkörningar. Tillhör definitivt inte dom som kör runt som skållade råttor på vägen. Sliter rent allmänt chiptrimmningen mer på motorn än en motor som inte är chiptrimmad?
    Om mjukvaran är skriven på rätt sätt så sliter lugn körning inte mycket mer på motorn än original, ffa inte om vi pratar steg 1. Om mjukvaran är skriven på fel sätt så kan man rasa en motor på väldigt kort tid. Och detta är ingenting man kan se bara genom att titta på grejorna. Därför rekommendationen att välja en stor, seriös och välrenommerad trimfirma.
    /Johan

  11. #11
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Ursäkta att jag hoppar på frågan trots att jag inte ens har fått min nya beg bil ännu.

    Men hur är det om man jämför en originalare som körs lugnt med en chiptrimmad som körs lugnt? Jag är bara ute efter hästkrafterna vid omkörningar. Tillhör definitivt inte dom som kör runt som skållade råttor på vägen. Sliter rent allmänt chiptrimmningen mer på motorn än en motor som inte är chiptrimmad?
    Om man läser runt lite på olika forum så är det på 9-5:orna vissa punkter som är utsatta.

    På en 2.0t kan turbon vara en svag punkt vid trimning (en annan turbo än i Aeron), även om det verkar vara EXTREMT sällsynt med turboras efter MY05. (Gissningsvis p.g.a. bättre vevhusventilation)

    Den andra svaga punkten kan vara kopplingen, ofta byts den ut mot en Aerokoppling. Abrakadbra, problemen borta.

    MEN; som många redan är inne på, väldigt mkt beror på hur bilen körs. En bil där man mest är ute efter effekten vid omkörningar etc. den kanske sällan går på fullgas i övrigt. Sedan finns det de som ständigt går på fullgas....och sedan alla varianter däremellan.

    Jag skulle iaf inte vara orolig alls att trimma en MY08 till steg 1 om det görs hos en av de etablerade firmorna, typ Hirsch, Maptun m.fl. Jag skulle dock göra tätare oljebyten än de 1500 mil som föreskrivs enligt serviceboken. Om inte annat så sover man kanske lite lugnare om nätterna då.
    Eftersom jag tillhör de som enbart skulle använda de extra hästkrafterna vid omkörning så förstår jag att detta med trimchip inte är något för mig. För övrigt finns det ju inga offentliga vägar där fullgaskörning är laglig. Så då faller ju även den orsaken till att investera i trimchip. När jag var yngre o njöt till fullo av att köra bil o dessutom av att köra bil fort så tyckte jag alltid att det var roligt att köra ifrån polisen. Har förflutet som rallyförare kanske jag ska tillägga o självklart körde jag... mycket riktigt SAAB.

    Förstår även av ditt inlägg att dessa chip sliter på motorn MER än vad än icke trimschippad motor gör, o då faller ju en trimchippning även av den orsaken.

    Vad som i så fall med dagens bensinpris skulle vara betydligt intressantare o kanske även med bakgrund av vad en 9-5 2,0t kombi -99 sörplar i sig vore ett ersättningschip som kunde sänka bensinförbrukningen utan att öka motorslitaget. Finns det något sådant?
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Här kan du läsa ett AMS reportage angående trimning av 2,0t biopower.

    http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    Det blir stor skillnad på en steg1 biopower oberoende av vem du har som favoritleverantör.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Ursäkta att jag hoppar på frågan trots att jag inte ens har fått min nya beg bil ännu.

    Men hur är det om man jämför en originalare som körs lugnt med en chiptrimmad som körs lugnt? Jag är bara ute efter hästkrafterna vid omkörningar. Tillhör definitivt inte dom som kör runt som skållade råttor på vägen. Sliter rent allmänt chiptrimmningen mer på motorn än en motor som inte är chiptrimmad?
    Om mjukvaran är skriven på rätt sätt så sliter lugn körning inte mycket mer på motorn än original, ffa inte om vi pratar steg 1. Om mjukvaran är skriven på fel sätt så kan man rasa en motor på väldigt kort tid. Och detta är ingenting man kan se bara genom att titta på grejorna. Därför rekommendationen att välja en stor, seriös och välrenommerad trimfirma.
    /Johan
    Kan du lite enkelt förklara VARFÖR ett trimchip dvs en trimchipad motor skulle slitas mer av att köras med trimchip än en icke trimchipad motor. Förutsatt naturligtvis att motorn i båda fallen körs lugnt o fint utom vid ex just omkörningar. Naturligtvis förstår jag att alla motorer slits så fort de startas men vad är det i chipet som gör att motorn slits mer?

    Mina tekniska kunskaper sviktar som du förstår.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Om mjukvaran är skriven på rätt sätt så sliter lugn körning inte mycket mer på motorn än original, ffa inte om vi pratar steg 1. Om mjukvaran är skriven på fel sätt så kan man rasa en motor på väldigt kort tid. Och detta är ingenting man kan se bara genom att titta på grejorna. Därför rekommendationen att välja en stor, seriös och välrenommerad trimfirma.
    /Johan
    Kan du lite enkelt förklara VARFÖR ett trimchip dvs en trimchipad motor skulle slitas mer av att köras med trimchip än en icke trimchipad motor. Förutsatt naturligtvis att motorn i båda fallen körs lugnt o fint utom vid ex just omkörningar. Naturligtvis förstår jag att alla motorer slits så fort de startas men vad är det i chipet som gör att motorn slits mer?

    Mina tekniska kunskaper sviktar som du förstår.
    Tar du ut högre effekt ur en motor så får du per automatik större påfrestningar på motorn när du utnyttjar den högre effekten.

    Är mjukvaran felskriven så kan motorn tex få för lite bränsle under fullt effektuttag vilket kan smälta kolvarna "på nolltid", eller orsaka skadliga spikningar eller andra problem.

    /Johan

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Det är ju inte själva chippet som sliter på motorn utan de gånger du tar ut högre effekt/vridmoment än vad motorn med standardchip ger.

    (Har dessutom chippet dålig/felaktig optimering kan du skada motorn även vid normal körning).

    EDIT: Jag var ett par minuter för sen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Kan du lite enkelt förklara VARFÖR ett trimchip dvs en trimchipad motor skulle slitas mer av att köras med trimchip än en icke trimchipad motor. Förutsatt naturligtvis att motorn i båda fallen körs lugnt o fint utom vid ex just omkörningar. Naturligtvis förstår jag att alla motorer slits så fort de startas men vad är det i chipet som gör att motorn slits mer?

    Mina tekniska kunskaper sviktar som du förstår.
    Tar du ut högre effekt ur en motor så får du per automatik större påfrestningar på motorn när du utnyttjar den högre effekten.

    Är mjukvaran felskriven så kan motorn tex få för lite bränsle under fullt effektuttag vilket kan smälta kolvarna "på nolltid", eller orsaka skadliga spikningar eller andra problem.

    /Johan
    Tack för ditt svar. Det borde jag ha kunnat fundera ut själv när jag tänker efter nu i efterhand. Detta avgör ju hela frågan för min egna del - ingen chiptrimmning för min del.

    En följdfråga som jag även ställde - finns det "ekonomichiptrimning" dvs chip som enbart har som syfte att sänka bensinförbrukningen utan att därför slita mer på motorn?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Det är ju inte själva chippet som sliter på motorn utan de gånger du tar ut högre effekt/vridmoment än vad motorn med standardchip ger.

    (Har dessutom chippet dålig/felaktig optimering kan du skada motorn även vid normal körning).

    EDIT: Jag var ett par minuter för sen.
    Du menar i princip att det inte är själva trimchipet som sliter på motorn utan enbart körstilen. Dvs det är inte chipet i sig utan den person vars högerfot trycker på gaspedalen som ökar förslitningen? Det verkar ju logiskt.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Du hade tidigare en 2,3t från 99 skriver du. Den var väl på 170 hk. Den motor du kör med nu har 150 hk om du kör på bensin och 180 hk om du kör på etanol, så det enkla alternativet om du vill ha samma effekt som innan (eller snarare högre) är att tanka etanol.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Du hade tidigare en 2,3t från 99 skriver du. Den var väl på 170 hk. Den motor du kör med nu har 150 hk om du kör på bensin och 180 hk om du kör på etanol, så det enkla alternativet om du vill ha samma effekt som innan (eller snarare högre) är att tanka etanol.
    ...bara man kommer ihåg att köra var femte tank med BF95.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  19. #19
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    En följdfråga som jag även ställde - finns det "ekonomichiptrimning" dvs chip som enbart har som syfte att sänka bensinförbrukningen utan att därför slita mer på motorn?
    Nej, jag har inte hört talas om det, förmdoligen inte särskilt många som efterfrågar ett sådant chip. Som även har konstaterats i andra trådar så kan man aldrig räkna hem en chiptrimning med sparade pengar på sänkt bensinförbrukning, du får köra mååååånga mil innan det har betalat tillbaka sig
    /Johan

  20. #20
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    En följdfråga som jag även ställde - finns det "ekonomichiptrimning" dvs chip som enbart har som syfte att sänka bensinförbrukningen utan att därför slita mer på motorn?
    Nej, jag har inte hört talas om det, förmdoligen inte särskilt många som efterfrågar ett sådant chip. Som även har konstaterats i andra trådar så kan man aldrig räkna hem en chiptrimning med sparade pengar på sänkt bensinförbrukning, du får köra mååååånga mil innan det har betalat tillbaka sig
    /Johan
    Du har säkert rätt. Satt nog mest o kalkylerade på om ett ekonomichip kunde sänka bensinförbrukningen med 1 dl per mil så på 5K mil blir det 500 liter bensin o med ett bensinpris på 13.50/liter blir det 6.750 kronor. Med en minskad bensinförbrukning på 1,5 dl per mil skulle det bli 10.125 kronor. Men det är väl jag som är önsketänkare.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

Liknande ämnen

  1. Lite frågor kring bromsar från 9000 till og900
    Av viggen959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:33
  2. Lite frågor kring magnetventiler och ombyggt APC
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 02:11
  3. Lite frågor kring min saab 9000 2,3 turbo?
    Av 9000mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •