Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Landrins bil Eskilstuna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Landrins bil Eskilstuna

    Tänkte se om det är någon här som har erfarenheter från Landrins bil som är den officiella Saab-meken i Eskilstuna.

    Var inne och frågade efter prisuppgift på fjäderbyte fram och bak (jag har fjädrarna redan) och de ville ha "strax över 3000:-" för jobbet, är det här ok eller är det så att Landrins är landets dyraste mek? Går det att hitta en mek som byter fjädrar billigare i Eskilstuna så tar jag gärna emot tips. Som sagt, det handlar om arbetet, inga delar.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Tycker det låter helt normalt , är ju en del jobb att byta.

    Vad hade du tänkt dig att det skulle kosta?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Skulle gissa på att du blir debiterad för 3 timmars arbete á 1000kr.

    Är väl inte tokdyrt men inte heller superbilligt, men ett sånt arbete som fjäderbyte kan du ju ta hos tex mekonomen då det inte är nått avancerat, då får du säkert ner priset en aningens då de troligen tar en lägre timpenning.

    Ta som vana att alltid ringa runt till några olika verstäder och begär pris, det kan löna sig!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Tycker det låter helt normalt , är ju en del jobb att byta.

    Vad hade du tänkt dig att det skulle kosta?
    Har läst runt där allt mellan 1500 och 2000kr har nämnts. Fått för mig att Landrins suger ut minsta lilla öre, exempel på varför jag fått för mig det finns, men vi ska inte kasta bajs i den här tråden. Får sätta mig med telefonen helt enkelt.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Tänkte se om det är någon här som har erfarenheter från Landrins bil som är den officiella Saab-meken i Eskilstuna.

    Var inne och frågade efter prisuppgift på fjäderbyte fram och bak (jag har fjädrarna redan) och de ville ha "strax över 3000:-" för jobbet, är det här ok eller är det så att Landrins är landets dyraste mek? Går det att hitta en mek som byter fjädrar billigare i Eskilstuna så tar jag gärna emot tips. Som sagt, det handlar om arbetet, inga delar.
    Hej !

    Har hört att "dom flesta" från Bilcenter tiden har bytts ut och bara det är till det bättre.
    Tydligen har dom värvat en verkstadschef från någon annan bilverkstad och från vad jag har hört så börjar det bli riktigt bra där.

    Runt 3000:- låter rimligt för detta jobb men som alltid finns det andra firmor som har lägre timdebitering.

    /Aeroman.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Tänkte se om det är någon här som har erfarenheter från Landrins bil som är den officiella Saab-meken i Eskilstuna.

    Var inne och frågade efter prisuppgift på fjäderbyte fram och bak (jag har fjädrarna redan) och de ville ha "strax över 3000:-" för jobbet, är det här ok eller är det så att Landrins är landets dyraste mek? Går det att hitta en mek som byter fjädrar billigare i Eskilstuna så tar jag gärna emot tips. Som sagt, det handlar om arbetet, inga delar.
    Hej !

    Har hört att "dom flesta" från Bilcenter tiden har bytts ut och bara det är till det bättre.
    Tydligen har dom värvat en verkstadschef från någon annan bilverkstad och från vad jag har hört så börjar det bli riktigt bra där.

    Runt 3000:- låter rimligt för detta jobb men som alltid finns det andra firmor som har lägre timdebitering.

    /Aeroman.
    Då undrar jag faktiskt hur det såg ut på den tiden. Hade bilen inlämnad där för att smälla på en motorvärmare med uttag i kupén + oljebyte. Det här skulle kosta mig 9000:- (motorvärmaren är SVINDYR till just min saab:/). Sagt och gjort, de fick installera skiten och jag bad dem även att kolla på expansionskärlet, då jag visste att det sipprade från en av "piparna" längst upp. De skulle alltså inspektera kärlet.

    Senare samma dag kommer jag tillbaks för att hämta bilen, först i kön var jag, fick ändå vänta 30min på att kvittot ska skrivas och får då en chock när dem nämner en siffra på strax över 13 000:-. Jag frågade vad fan som har gjorts på bilen (den hade rullat 3000mil vid tillfället, nov-10). "Nä vi bytte expansionskärlet". Det blev en diskussion där jag bad dem hämta lappen om vad som skulle göras, som visade sig stämma med vad jag mindes, att kärlet skulle inspekteras, inte bytas. Här gjorde de dock en schysst sak pga min besvikelse och strök arbetstimmarna på installationen av kärlet så notan slutligen landade på 10k, fair tänkte jag. Betalar, får mina nycklar och sätter mig i bilen och slår på serviceinfo på "siden" och ser "oljekvalitet 55%", ser även att bilen rullat strax under en mil efter jag lämnat in bilen, vänder tillbaks dem 20m jag hunnit åka och är redigt sur över att de inte ens nollställt mätaren, "Har ni ens bytt olja?". Får vänta i 30min till när mätaren nollställs inne på verkstan. Åker därifrån måttligt imponerad och funderar om servicen är lika fin till de som handlat en merca för en miljon inne hos dem eller om det bara var jag.

    Hemma ser jag sedan att exp-kärl är bytt till ett BEGAGNAT kärl, som jag skulle ha betalat 750kr för endast plasten och inte anslutninsslangar eller jobb som tillsammans skulle gått lös på över 2000kr, inte ok. Skiter faktiskt i att det är ett begagnat kärl nu när jag inte pyntat särskilt mycket för bytet.

    Skulle ni lita på en verkstad som trollar med precis allting som gjorts på en bil och inte har en dialog med kunden om vad som gjorts eller ens ringer upp och diskuterar kärlet? Jag lämnar in en bil i sånt sjukt bra skick och säger uttryckligen att bilen inte behöver "testköras" en enda meter, likt förbannat har bilen rullat nästan en mil. Jag låter fruktansvärt grinig nu, men jag vill verkligen inte att bilen ska köras av en okänd person med tung fot. Är jag helt skadad?

    Förövrigt har det, vid varje tillfälle jag besökt stället, alltid stått någon sur person och väntat på sin bil och fått stå i en evighet när personen bakom kassan knappar på det till synes otroligt sega datorsystemet. No hard feelings, andra har säkert inte varit med om något speciellt konstigt där, men jag fick tydligen alla problem som finns på en och samma gång. Delikat när jag snubblar in med 10k och på papperet den högst betalande kunden den dagen.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Sånt där är hemskt tråkigt, i värsta fall förstör det en del av känslan med ägandet av ett bilmärke när man känner att man inte litar på/gillar märkesverkstaden. Tyvärr verkar det vara ganska vanligt med olika typer av slarv och konstigt bemötande på verkstäder nuförtiden vilket även jag har erfarenhet av. Samtidigt som priserna är höga.

    Dock tycker jag inte att 3000 för bytet av fjädrarna var särskilt uppseende väckande utan kanske mer vad man kan vänta sig av en märkesverkstad.

    När jag var in till en märkesverkstad senast för programmering av en nyckel och ändring av funktionen på dimljusen fick jag betala nästan 700kr, nyckeln hade jag redan.

  8. #8

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Måste säga att jag är mest fascinerad över att du ens överväger att lämna in den där igen.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Måste säga att jag är mest fascinerad över att du ens överväger att lämna in den där igen.
    För mig spelar det ganska stor roll om bilen är servad och mekad med i en märkesverkstad. Bilen har en rätt fin historia och finns bara i ett enda ex med den setupen som jag har. Nu ser det dock ut som att jag får byta till en vanlig verkstad som kan ordna saker och ting, utöver dem riktiga service(arna) som landrins tyvärr får ta.

    Hade det varit banken som ägde min bil hade jag antagligen inte brytt mig lika mycket, men det gick ändå 200' ur egen ficka när jag köpte bilen, blir lite gråtfärdig när respekten för en betalande kund bara försvinner.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  10. #10

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Måste säga att jag är mest fascinerad över att du ens överväger att lämna in den där igen.
    För mig spelar det ganska stor roll om bilen är servad och mekad med i en märkesverkstad. Bilen har en rätt fin historia och finns bara i ett enda ex med den setupen som jag har. Nu ser det dock ut som att jag får byta till en vanlig verkstad som kan ordna saker och ting, utöver dem riktiga service(arna) som landrins tyvärr får ta.

    Hade det varit banken som ägde min bil hade jag antagligen inte brytt mig lika mycket, men det gick ändå 200' ur egen ficka när jag köpte bilen, blir lite gråtfärdig när respekten för en betalande kund bara försvinner.
    Menade inte att du inte skulle serva den på en märkesverkstad,
    Måste väl finnas andra verkstäder som också är märkesverkstad och har behörighet att serva den bilen?
    Om den nu är så speciell så det bara finns ett ex av den du har så borde det ju vara av stort intresse å få den väl skött som du på pekar att verkstan du lämnat den till inte gjort,
    Då borde du ju kunna ta och åka till någon annan märkesverkstad å lämna in den även om det skulle vara längre bort.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    För mig spelar det ganska stor roll om bilen är servad och mekad med i en märkesverkstad. Bilen har en rätt fin historia och finns bara i ett enda ex med den setupen som jag har. Nu ser det dock ut som att jag får byta till en vanlig verkstad som kan ordna saker och ting, utöver dem riktiga service(arna) som landrins tyvärr får ta.

    Hade det varit banken som ägde min bil hade jag antagligen inte brytt mig lika mycket, men det gick ändå 200' ur egen ficka när jag köpte bilen, blir lite gråtfärdig när respekten för en betalande kund bara försvinner.
    Menade inte att du inte skulle serva den på en märkesverkstad,
    Måste väl finnas andra verkstäder som också är märkesverkstad och har behörighet att serva den bilen?
    Om den nu är så speciell så det bara finns ett ex av den du har så borde det ju vara av stort intresse å få den väl skött som du på pekar att verkstan du lämnat den till inte gjort,
    Då borde du ju kunna ta och åka till någon annan märkesverkstad å lämna in den även om det skulle vara längre bort.
    Anledningen är väl att jag ska ha alla kvitton från samma ställe, ser bättre ut antar jag, men det är lite asperger som ligger bakom;O Jo har funderat på att ta den till annan ort och få saker gjort i framtiden. Hur jag än vänder och vrider på det vill jag ha en ordentlig pärm med bilens historik tillsammans med mig, precis som förra ägaren, mannen på hirsch, lämnade till mig när jag köpte den.

    Hatar fan det här med bilar, bara ångest över skador skapade av utomstående.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  12. #12

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Ja det är inte svårt att bli nojig över verkstäder inte.
    Helt klart att alltid ha en pärm med allt dokumenterat i oavsätt vad för bil igentligen så är det alltid kul och bra.

    Hoppas du hittar någon tillförlitlig
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Tänkte bara flika in att jag fick ett pris av vianor idag och det landade på 1400:-.
    Nu kan vi diskutera skillnad på prislapp.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Tänkte bara flika in att jag fick ett pris av vianor idag och det landade på 1400:-.
    Nu kan vi diskutera skillnad på prislapp.

    Det är ju bara att slå till och hoppas de kan stå för det priset när du ska hämta ut bilen, det är väldigt billigt för det jobbet.
    Troligen handlar det ju om en lägre timkostnad där för arbetet tar ju fortfarande samma tid att utföra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Tänkte bara flika in att jag fick ett pris av vianor idag och det landade på 1400:-.
    Nu kan vi diskutera skillnad på prislapp.

    Det är ju bara att slå till och hoppas de kan stå för det priset när du ska hämta ut bilen, det är väldigt billigt för det jobbet.
    Troligen handlar det ju om en lägre timkostnad där för arbetet tar ju fortfarande samma tid att utföra.
    Då min far tydligen känner ett par killar därinne ska priset givetvis stämma. Jag vet inte om det har med att jag kommer göra en fyrhjulsinställning samtidigt, vilket får slutsumman att landa på 2300:-, att jag fick någon form av rabatt kanske;P Ska iaf in med skiten direkt efter plåtfirman har styrt upp ett dörruppslag
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    2

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Tråkigt att du med areon v6 blev så illa bemött...
    vad jag vet så monterar man calix re631 värmare på aero v6... o det är en slangvärmare o inte är den nå speciellt dyr inte ...

    eller monterade du en bensinvärmare på bilen ?

    när det gäller expansionkärlet på v6 så har jag för mig att alla ägare av dessa z28net motorer blev inkallade med ett brev från generalagenten.. o det borde monterats en ny utan kostnad då dessa spricker i en fog.. same problems på opel vectra opc v6...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    256

    Re: Landrins bil Eskilstuna

    Lämna in bilen på Hällberga Bilservice istället, Eskilstunas bästa bilverkstad med bästa servicen. Bättre sent än aldrig
    Audi A4 allroad

Liknande ämnen

  1. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2022-06-09, 19:11
  2. Svetsa länkarmsinfästningar - Eskilstuna
    Av jurkko i forum Mälardalen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 23:23
  3. 27000mila service i Eskilstuna?
    Av Tuchpad i forum Mälardalen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 08:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •