Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: T5 vs T7 för respektive nackdelar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Hej
    Det är så att jag har ett litet projekt att stoppa ner en
    Saab motor i en alfa bertone gta cupe
    Och jag har ett 9-5 block med smidda je kolar och smidda stakar portad topp och vassare kammar
    Så jag tänkte även ta motorstyrningen från en saab för det blir lättare med reggningen
    Så då kommer min fråga ska man välja ett t5 eller t7
    Jag vet att det blir mer jobb med t7 och imobelizer koden som tex för tändlås mm
    Men hur blir det funktions mässigt i motor karaktär osv
    Bara kul att ventilera denna frågan här innan jag tar ett beslut
    Efekten ska hamna mellan 4-500 hk
    Bilen väger ca 700 kg

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Med min ringa kunskap, men är det ett hobbyprojekt så hade jag siktat på ett T5.
    T7 är givetvis ett mer kompetent system, men frågan är om de fördelarna är ändamålsenliga. Samt du skapar ett dyrare kringsystem med fler komponenter.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av sluggo74
    ... i en alfa bertone gta cupe
    Nu blir det förvisso Off Topic men handlar de verkligen om en äkta GTA-kaross i aluminium torde det vara väldigt ekonomiskt fördelaktigt att sälja denna till något som behagar originalrenovera denna och istället bygga vidare på en vanlig Bertone Coupé kaross i stålplåt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Du kan vara lugn
    det är en replica men väldigt naturtrogen
    Annars hade jag väl fått hela alfaklubben efter mig

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Haha, jag ser det framför mig

    Nå, för att återgå till frågan:
    Rent spontant säger jag T5. Detta då för att T7 har LMM som bottnar lite väl tidigt. T7 som system är dessutom designat för max 300hk så allt utöver det innebär ändå att man lurar systemet och förlorar därmed de fördelar styrsystemet har. Trionic 5 har ju egentligen ingen övre gräns eftersom den bara mäter med tryck och även om man förlorar i finkorninghet när man byter MAP-sensorn till 3Bar eller mer är det ändå av liten betydelse när man gör racemotor.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Det låter bra
    då är det bara att köpa en 9000 turbo 94-98 och ha som donator med andra ord
    om jag ändå inte får några fördelar med t7
    Ska lägga upp en projekt tråd så fort jag har rullat in den i verkstaden igen
    För det är ju lite saab i den plus det kanske väcker andra galna ider
    För alfa motorn är inte mycket till att trimma så att säga foder starka som cola burkar

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Detta då för att T7 har LMM som bottnar lite väl tidigt. T7 som system är dessutom designat för max 300hk så allt utöver det innebär ändå att man lurar systemet och förlorar därmed de fördelar styrsystemet har.
    VA?

    Nog får du en rätt hårig maskin med original LMM, att passera 500hk på E85 bör inte vara något problem.

    Vad är det som tyder på att det skulle vara designat för max 300hk? Vart har du fått den siffran ifrån?

    Fördelen T5 har är att man har färre beroenden och bör således vara enklare att få igång snabbt. Me
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Såvitt jag kan uttolka av speccarna (de som finns tillgängliga) så ser det onekligen ut som att max för värdena i programmen ligger runt 300hk och 400Nm. Över det, och det är något man tullar på. Fel av mig att LMM som hårdvarudel slutar funkar vid 300hk, det hänger inte på den som del.
    Det är ju inte för inte som att bilar med T7 och 300hk+ verkar ha speciallösningar för att få det att lira.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Okej
    Men tror ni att det blir någon märkbar skillnad i motor karaktär mellan dom

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av sluggo74
    Okej
    Men tror ni att det blir någon märkbar skillnad i motor karaktär mellan dom
    Skojar du? 500hk i en bil som du tror kommer väga 700 kg och du bekymrar dig om skillnaden i "karaktären"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Ja just därför man ska ju gärna överleva det också
    Den ska reggas för gata men ska väl mest rulla på bana
    Ja menar det är roligare med 400 hanterbara hk än 500 otämjbara

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Såvitt jag kan uttolka av speccarna (de som finns tillgängliga) så ser det onekligen ut som att max för värdena i programmen ligger runt 300hk och 400Nm. Över det, och det är något man tullar på. Fel av mig att LMM som hårdvarudel slutar funkar vid 300hk, det hänger inte på den som del.
    Det är ju inte för inte som att bilar med T7 och 300hk+ verkar ha speciallösningar för att få det att lira.
    Speciallösningar? 400nm@8000rpm är en del effekt om du vill behålla allt som det är skalat original.

    I övrigt skala om begränsningsmapparna, vilket inte känns som en speciallösning. Finns ju även ändringar i baskoden för att tillåta mer. Eller välj att köra utan likt T5.

    Största problemet med T7 är väl att det hittils är lite ont om information när man måste byta LMM. Men om du vill kan du ju köra med map-sensorer och skala om mappar likt man gör i T5.

    T7 är ett hyfsat avancerat styrsystem i jämförelse med T5
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Jo, men varför då köra T7? Frågan var ju inte hur mycket effekt man kan få ut med T7 utan om det fanns någon fördel att ha T7 istället för T5 om man siktar på 4-500hk. Precis som du själv säger så börjar man plocka bort saker ur T7 för att uppnå de där effekterna för att det skall funka mer som T5 och vad är då värdet med att bråka ner T7 istället för T5 i frågeställarens motor?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jo, men varför då köra T7? Frågan var ju inte hur mycket effekt man kan få ut med T7 utan om det fanns någon fördel att ha T7 istället för T5 om man siktar på 4-500hk. Precis som du själv säger så börjar man plocka bort saker ur T7 för att uppnå de där effekterna för att det skall funka mer som T5 och vad är då värdet med att bråka ner T7 istället för T5 i frågeställarens motor?
    Det jag reagerade på var när du nämnde att LMM bottnade väldigt tidigt och att styrsystemet skulle vara designat till max 300hk.

    Att man sedan behöver skala om begränsningsmapparna betyder ju inte att du förlorar funktionen. Kör du med ändringar i baskoden så behöver du inte ens skala om.

    Anledningen att välja T5 är väl däremot att det är så himla mycket smidigare att montera.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Re: T5 vs T7 för respektive nackdelar

    Okej om jag vänder på frågan
    Vad skulle fördelarna vara att använda T7 Före T5
    Kommer ändå lämna in bilen för mappning till typ maptun eller liknande
    Självklart se jag att det blir mycket lättare att ta ett t5 elsystem och få det att funka man man vill ju ha det som funkar bäst

Liknande ämnen

  1. Tips innan köp av OG9-3 respektive OG9-3 Cab?
    Av Macaholic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 00:11
  2. Evo VIII respektive Impreza WRX STi som bruksbil.
    Av Mafnus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 11:19
  3. T5 Lambda, 1994 respektive 1997
    Av Polly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 12:14
  4. 18T#6 respektive 19T#6
    Av B254R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 00:26
  5. Vilket stift är + respektive - ? (högtalare)
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •