Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 194

Ämne: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Inte mkt klaga på där, ser ju nice ut. Samma färg som min, dvs den mörkare varianten. En sadelmakare syr ju upp det där snabbt och förbättrar färgen på förarstolen där i sidan. Ja, jag hoppas min koppling behöver brännas in lite bara så kanske det löser sig. Till veckan skall den få känna på lite mil hoppas jag.
    MEDLEM 7032.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    810

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Den är ju galet lik min alltså.... Jag ska nog beställa en uppsättning däck nu från den firman du tipsar som. Jag kollade här i Sverige och fick samma pris på Nankang däck som dom tar för Continental SportContact 2, då tillkommer visserligen frakt och montering, men blir ändå billigare.

    Ang koppling så är min bil i drift igen efter lång vinterdvala, och helt ny Sachs-koppling monterades i helgen, precis den du har. På full KalleAnka på 5an så slirade den för mig.... Så jag håller nog med Dresen, det behövs nåt rejälare, jag skall hitta nåt förstärkt nu tänkte jag. Men frågan är ju hur mkt effekt du har, om det behövs eller ej. Min är helt original.... ??? Tror jag...

    Har du några pics på inredningen? Nyfiken....
    Har exakt upplevt den symptomen Martin..det jag sa juh..Har du luftat kopplingen riktigt?..Min första aero hade ny original koppling den var likadan....skit tråkigt...
    Jag hade 246hk 360NM i min röda...det krävdes värre koppling..Grupp N 218mm..så jag kan säga att ni har säkert kring 200-210blås..och en originalkoppling är inte helt 100 asså...att ha till det...sen har ni mer ketchupeffekt också....körde med extraktor för ett mer jämnare drag...vilket gav mindre brutala påkäningar på kopplingen?!

    Hur är din APC skruvad martin?
    mvh
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Idag har jag gjort en liten inköpsrunda! Började med att plocka upp de sista bussningarna som ska bytas, för styrväxeln och stötdämpare. Blev också nya strålkastartorkarblad! Sen var jag till Elfa och köpte två stycken 10-varvs potentiometrar, en 1-kOhm, en 50-kOhm, och lite skärmad kabel för att få lite schysst upplösning när man ska finjustera APC:n. Det hela slutade med ett besök på posten där en svart APC-box fanns att hämta ut! Så att man slipper förstöra den röda allt för mycket, och trimma med en som lämpar sig bättre.

    Bild dagens inköp:



    Mvh
    Niklas

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Hej!

    Nu är sommarn här! Bilen är påställd och besiktigad! Började 5 imorse då jag begav mig till garaget för att hämta bilen, var på carspect i åkersberga tio i sju

    Var lite fundersam över hur de skulle vara på Carspect i jämförelse med bilprovningen. Men de var faktiskt mycket bra, mer noggranna än SBP men inte petiga. Var lite nervös ett tag när de var och hackade i bärarmsinfästningarna som inte är helt hundra idag (Ska självklart fixas.) Men jag åkte i alla fall därifrån med blankt papper

    Efter en behövlig tvätt efter morgonens regnrusk passade jag på att vaxa den också. Lägger lite bilder på bilen nyvaxad och i det fria:











    Mvh
    Niklas

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Djäklar vad snygg den är, en riktig drömbil! Kul med besiktingen där, här nere har vi nog inga alternativ än tror jag. Tveksamt om jag själv ens kommer bessa min röda pärla i år, blir nog avställning igen, annars hade det vart kul råkas nån gång med våra pärlor, och även den tredje tjusiga tallaröda TurboS som finns här på klubben, men som jag för mitt liv inte kommer ihåg vad vare sig användaren heter eller hans riktiga namn längre.... Men det finns i alla fall 3st nästan identiska bilar i klubben nu, kul!
    MEDLEM 7032.

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Tackar! Ja de (carspect) verkar ha börjat att etablera sig i Sthlm och har nu börjat gå utåt längre och längre bort med sina nya ställen. Men det låter ju synd med avställning, hade ju börjat se fram emot att eventuellt kunna få till ett möte! Lite roligt att få bilder på dem ihop och sådant som dykt upp i bakhuvet Vi får hoppas att den tredje medlemen ser våra trådar och hör av sig då helt enkelt så vi får nys om vem det är.

    Mvh
    Niklas

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Hej!

    Har ett litet glapp i styrstångens undre universalknut, och tänkte självklart fixa detta samtidigt som allt annat.

    Frågorna är då om det går att byta dessa knutar, och var de finns att få tag på (saab?).

    Om inte, så blir det begagnad stång från någon skrot. Från vilka årsmodeller kan styrstången passa? Verkar var lite ändringar genom åren i EPC.

    Mvh
    Niklas

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Jag borde få mitt huvud undersökt och kolla minnet, men här är den tredje bilen jag tänkte på: http://www.garaget.org/?car=100438 Mr Slok är det ju. En fantastisk vagn, specad på samma sätt som våra fast 1991 års modell, men det betyder inte så mkt. När Emil/MrM3 blir klar med sin också finns det 4x Talladega röda läckra TurboS i klubben, ett gruppfoto på dessa 4 nån gång vore porr i den högre skalan, detta får vi försöka ordna. Dock är ju spridningen på dessa bilar rätt stor, med Mr Slok öster om Vänern nån stans har jag för mig, du i Stockholm, och jag och Emil hyfsat när varandra fast västerut, Göteborg resp Trollhättan. Hm, lite pyssel att kordinera detta, men kul vore det!

    Jag har sluppit strul med styrstänger så här långt så jag har inga tips alls om det tyvärr. Du är säker på att det är nedre? Jag hade faktiskt ett litet glapp en gång och då var det bara dra åt övre klämbulten nånstans där i knöhöjd typ, så var det löst. Min ratt glappade upp och ner då nån cm, galet irriterande. Men jag kommer inte ens ihåg vilken og900 det var längre.
    MEDLEM 7032.

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Har kollat mer noggrant nu och det är nedre universalknuten som är gladd, inte i någon uta klämförbanden. Men en fräsch(are) stång är snart påväg, så det löser sig bra! Var ju över förväntan lättmekat då man lyfte bort gummidamasken nere vid torpedväggen

    Nästa vecka skall det enligt plan bli stormek med MOTORLYFTNING och grejor.. Så nu vill jag ha MASSOR av tips från er som gjort det tidigare! Har ju verkstadshandboken att följa så grunden har jag, men alltid bra med input! Annars blir det väl lite bilder på strapatserna efter färdigställandet

    Mvh
    Niklas

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Inga jätteproblem alls lyfta motorn, lite meckigt bara. Lyft bilens framvagn, och slit loss bromsoken. Detta för att kunna lossa spindlarna (övre skall räcka på varje sida) och bänd ner hela hjulspindeln, så kan du få loss drivaxlarna. Tips: Lossa stora stöddiga navbulten medans bilen står på backen fortfarande. Stor hävarm kan krävas!

    In under sen, med 4ans växel i. Pilla loss sprinten som håller växellådsarmen mot lådan, och släng sen i 3ans växel, då lossnar armen och de går fritt.

    Glöm inte lossa hastighetsmätarvajern längst bak på lådan. Lite trångt där.

    Se upp med nycklarna till oljekylarslangarna, lite bökigt komma åt där och lätt skada skallarna. Kanske lättast ta hela oljefilterhuset med 3 insex istället och låta slangarna sitta kvar på oljefilter huset, ett tips jag fick nyligen av Joh900.

    Innan du kan lyfta sen så lossa kopplingen! Annars blir det galet svårt sen om motor och låda skall delas, och det ska dom väl? Mao, kila ner kopplingspedalen, och montera loss hela kopplingen på sedvanligt sätt, annars blir det tidskrävande lossa motor och låda. Obs att du kan lyfta ur slaven med slangen kopplad, då spar du tid sen för luftning av denna, finns ingen anledning lossa slangen och lufta efteråt om den biten funkar bra.

    Kablarna är skitlätta få loss och nåt mer är det ju nästan inte? Vad har du för motorlyft? Se till att kroken på den går långt ner mot motorn, dvs korta kjedjor som håller den i öglorna. Annars kanske inte kranen lyfter tillräckligt högt och du får problem komma fritt över kylarbalken när den skall ut sen. Men det hänger ju bara på vilken utrustning du har.

    Andra grejor ser du ju lätt, lossa på servon mm. Glöm inte heller avgasrörets fäste i lådan, loss där och vid turboböjen så är det lugnt.

    Andra kan säkert fylla på med tips. Lycka till!
    MEDLEM 7032.

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Tackar TurboCab!

    Tips: Lossa stora stöddiga navbulten medans bilen står på backen fortfarande. Stor hävarm kan krävas!
    Är det bulten till hjulnavet/hjullager du menar? Den ska jag inte ha isär denna gång.. tänkte jag.

    Perfekt med tipsen om ojlefilterhållaren och slaven!

    Har en omgång nya oringar/tätningar till slaven, är detta något man ska byta, eller ska man inte mecka där om det fungerar? Har ju läst om problem med slavar med (scantech?)packningar? Mina är från speedparts.. kanske gå till saab?

    Mvh
    Niklas

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Jag tror du måste ha loss navbulten! Hur annars få väck drivaxlarna innan motorlyftet? Om du bara lossar på inre så kanske det går att lyfta motorn och inre knutarna glider ur, men hur får du tillbaka dom sen? Så du åker på att riva loss spindlarna och slita loss drivaxlarna, jag ser inte hur det går lyfta i och ur motorn annars. Men det är inte så mkt jobb, man har ju loss allt det där på nån halvtimma.
    Se till att ha nytt drivknkuts fett hemma inför hopabygget igen, ofta är det bara en lös gegga som rinner ut inre knutarna, lite nytt fett är bra att ha hemma då. Lägg knutarna uppmärkta höger/vänster med inre ändarna i var sin plastpåse så skyddar du dom mot skit etc.

    Har du ändå loss allt så kan man ju fixa slaven, men på og900 är den ju mkt lätt komma åt sen också, så om den funkar nu så hade jag inte lagt tid på det nu. Är en väldig skillnad på 9-5 etc där motor och låda måste delas för att komma åt slaven, på og900 är det inte så ju. Så om det inte läcker och funkar, släpp det nu. Sommaren är ju nära menar jag!
    MEDLEM 7032.

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Ok det var den du menade. Men det skall inte behövas enligt verkstadshandboken, bara bort med oket, lossa nedre spindeln och vicka ut för att få ut högra, vänstra ska man få ut när motorn är på väg upp.

    Men kommer ändå att skruva bort båda spindlarna med axel och dra ut allt på det viset, för armarna skall väck.
    Sen är det ju bara att lossa spårryttaren i drivknuten för att få ut axeln och byta damask.. Så på det viset tänkte jag slippa navbulten

    Ok, då låter jag bli slaven för den här gången, fungerar ju utmärkt som den är!

    Mvh
    Niklas

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Ok, så går säkert fint också. Jag hade dock tagit loss drivaxlarna, väldigt skönt ha dom undan, och navbulten är ju inga problem få loss, det är bara skönt dra loss när den när bilen står på backen. Damaskbyte är mkt lättare göra utanför bilen utan massa skit och sånt. Jag förstår hur du tänker med att spara tid och jobb, men jag har lärt mig att det ofta kostar mer tid i slutändan, det blir bara annorlunda och ofta sämre kvalitet. Kan man jobba utanför bilen på bänken med grejorna så blir det så mkt bättre ofta.
    MEDLEM 7032.

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    810

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Som du säger martin funkar det på många vis men för att spara arbete så dra inte loss navmuttern....Funkar klockrent att lyfta ändå..

    mvh
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Ok, jag får väl testa själv när maskin i min gula Kupe skall ut till sommaren!

    Ett tips till: Motorfästena fram och höger ger sig snabbt hur man lossar. Vänstra är lika lätt när man vet tricket. Det skall in en hylsa rakt framifrån och bakåt, horisontellt liksom. Där sitter en skruv i vänster motorfäste. Lossa skruven, dra den rakt framåt i bilens riktning, sen är det bara lyfta upp! Finns nån tråd om detta också på forumet, någon här slet sitt hår för att få loss motorfästet nyligen. Kommer inte ihåg vilken hylsa, men större än 13 lär det vara. Du får kika.
    MEDLEM 7032.

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Aha! Ja det kan vara en fördel att få loss motorfästena om man ska lyfta motorn Tackar båda!

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Puh!

    Vilken vecka det har varit. Har just blivit klar med bilen, efter många timmars jobb! Missbedömde tydligen tiden för jobbet grovt, tog 8,5 dagar istället för tre-fyra
    Men nu är i alla fall lådan, topplocket och kamdrivningen bytta! Utöver det så blev det schimsning av övre bärarmar för lite mer caster sam nya bussningar, nya inre styrleder, nya damasker överallt, glappfri styrstång, TVÄTT (var hur mycket grus och skit som helst på balkarna bakon styrväxeln och mellanväggarna vid hjulhusen) och rostskydd.

    Kan också meddela att de yttre krängningshämmarbussningar som Skruvat säljer är lite för små för hållaren så de glappar lite när de är monterade. Glappar dok inte på själva stången så kanske några varv eltejp på utsidan av dem löser det.

    Har vart ute en provsväng och än verkar allt hålla tätt (hoppas det fortsätter så ) Tog några bilder i början så ska se om jag får tag i dem senare ikväll.

    Mvh
    Niklas

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Nu har jag fått tag på kameran. Blev inte så jättemånga bilder efter ett tag när jag insåg hur lång tid det tog, jobbade på för att komma så långt som möjligt. men några blev det:

    Motor påväg ur:


    Sätter ihop nya toppen:


    Motorn påväg:


    Nya lådan:


    Fick hjälp av farsan en dag, välbehövligt!


    Såhär såg det ut efter tvätt bakom styrväxeln:




    Det var det som blev!

    Mvh
    Niklas

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Gött att det gick bra! Skön känsla när maskin var ute där va? Så himla farligt med rost var det väl inte där heller, skall du göra nåt åt det eller bara låta vara? Om du inte vinterkör den så kommer det ju hålla fint ett bra tag.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. SAAB og900 TurboS - Autronic SM4
    Av Turbo S i forum Projekt
    Svar: 263
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 20:17
  2. Färger og900 turboS cabbar?
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 22:37
  3. hållbar vxllåda till og900 och 99??
    Av turbo86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 00:44
  4. Hur pass hållbar är växellådan i en og900 T16
    Av Funkmaster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •