Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 194

Ämne: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Citat Ursprungligen postat av nibjo
    Hej!

    Nu är ventilkåpan klar:



    Det kliar i fingrarna så något måste man ju pilla med när man inte kan fixa med mer givande saker på bilen

    Har kommit på två frågor:

    Hur har ni som bytt till 2.3-toppen gjort med ventiltryckarna när ni bytt topp, använt de från original för att få samma slityta till kammarna, eller använt de andra för att få samma slityta tryckare/topp?

    Ska köpa en ny termostat när motorn ska ihop, och såg att det fanns en på SP som öppnade vid 82 grader istället för 89, är det fördelaktigt att avända den för en turbobil som bara går på sommaren, med AC så småningom och förhoppningsvis på banan några gånger också?

    EFTERLYSES: Det undre plastlocket till spakstället för 4-växlad låda!!

    Får se om det hinns med att börja montera ihop toppen ikväll

    /Niklas

    Grymt snygg ventilkåpan blev!

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Snyggt som fan! Ang tryckarna så skulle med min mkt ringa motorerfarenhet säga att det kvittar. Dom roterar ju runt när maskin går och ligger med oljetryck så jag skulle gissa att det kvittar. Men någon med mer erfarenhet får ju gärna rätta om det finns andra uppfattningar.
    MEDLEM 7032.

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Den ventilkåpan gick inte av för hackor!!
    Riktigt bra jobbat

    /Jonas

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Tack så mycket!

    Nu har jag monterat ihop toppen, eller iaf de delar som kan monteras innan kammar och tryckare kommer av från bilen. Nya ventiltätningar och planfräst, tvättad och inoljad!



    Sen har det kommit paket:


    Visade sig vara trevligt innehåll!

    I måndags beställde jag nya sommardäck, blev från england då det var 500 kr billigare än andra alternativ Så nu sitter man klistrad och tittar efter uppdateringar på paketets framfart genom världen!

    /Niklas

  5. #25
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Hej!

    Trevligt med lite nytt godis, vad blev det för däck? Jag behöver också beställa nya däck snart.... är lite blankt här och där...

    Vart beställde du däcken?

    MVH

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Hejsan,

    Beställde från http://www.camskill.co.uk. De hade absolut bästa priserna jag hittade, också bra fraktkostnad. Hoppas de ska dyka upp imorn, måndag. Än så länge verkar det ha fungerat bra, skickade när de sagt, svarade på mail om lagerhållning osv. Blev Pirelli Pzero Nero, bra pris men fortfarande märkesdäck. Får se vad man tycker om dem, har sett lite blandade åsikter.

    /Niklas

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Nu har däcken kommit! Eller.. i alla fall två av dem. De andra tvåhar DHL slarvat bort till fel utlämningscentral, kommer imorn trodde de. Men men. De är gjorda v51 2010 så man fick färska grejor!





    /Niklas

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    139

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Riktigt kul med en fin och udda og900. Blir lika varm i kroppen varje gång man upptäcker nya (läs: oupptäckta) finbilar. Gott handlag verkar du ha med, ventilkåpan blev spot on My taste! Snyggt.

    Är bara här sporadiskt men ska minsann se till att återvända till den här tråden!

    Mvh Isak.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Tack så mycket! Din egen bil är också mycket fin tycker jag, och intressant och rolig historia!

    /Niklas

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    NU har de andra däcken anlänt, allt i säkerhet i garaget Får vi se när man får tillfälle att montera, spännande Har också kommit fler paket, den här gången med ny koppling och plastkåpa för spakstället!


    Till er som vet, och har testat: Hur långt hänger originalkopplingen med? Någon som lagt märke till ett laddtryck eller effekt då gränsen nås?

    /Niklas

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    805

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Ny originalkoppling kanske 300NM cirkus 210hk..
    Går fort att slita ut de, Grupp N koppling hade jag på min aero o 255hk höll galant..ungefär som sinter...
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Citat Ursprungligen postat av dresen
    Ny originalkoppling kanske 300NM cirkus 210hk..
    Går fort att slita ut de, Grupp N koppling hade jag på min aero o 255hk höll galant..ungefär som sinter...
    Tror du inte de håller mer än så? Min gamla koppling tål min effekt utan problem, aldrig märkt att den slirat... Vet inte hur mycket jag har men det är kanske strax under det du skrev där..

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    805

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Citat Ursprungligen postat av dresen
    Ny originalkoppling kanske 300NM cirkus 210hk..
    Går fort att slita ut de, Grupp N koppling hade jag på min aero o 255hk höll galant..ungefär som sinter...
    Tror du inte de håller mer än så? Min gamla koppling tål min effekt utan problem, aldrig märkt att den slirat... Vet inte hur mycket jag har men det är kanske strax under det du skrev där..
    Nee skeptisk asså..många som kör og..tror juh oftast att de har väldigt mycket HK,NM...men...njaa
    rekommenderar ny tryckplatta och lamell...som inte är original om man vill vara skottsäker..inte så jäkla mycket dyrare än komplett original...
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  14. #34
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 690
    Medlem#
    7660

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Hur mycket ska du vässa? Det finns ett flertal som åker med större turbo och fortf. kör originalkoppling, så använd den du har köpt tills den inte orkar längre
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Tack för svar och synpunkter

    Ska ju som sagt inte bli någon jättetrimning, så får väl se, och hoppas, att standardkopplingen pallar med! Är bara ute efter input nu när man står i planeringsstadiet och har möjlighet att åtgärda/förebygga sådant som kan/kommer att inträffa.

    NY FRÅGESTÄLLNING: Är det någon som har en lös FRAMstötdämpare som har lust att mäta två mått? De finns utsatta på bilden nedan. Bredden är alltså på metallhylsan som håller bussningen. Diametern är på fästpinnen som sitter på bärarmen, hålet som skall vara i bussningen.



    Mvh
    Niklas

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Hej!

    Idag kom det ytterligare ett paket, den här gången från speedparts! Lite smått och gott inför vårrustning och framvagnsrenovering. Damasker, bussningar och leder. Även topplockspackning och lite runtomkring-saker för topplyftet.



    Börjar bli klar med inköpen för vårens meckning, blir en hel del när man lägger ihop allt Stötdämparna ligger under utredning och kommer förhoppningsvis snart att bli beställda! Väntar på att få tillbaka hjul med nymonterade däck, då skall bilen ner på marken och startas upp inför våren, bilder skall tas

    /Niklas

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Fick däcken monterade igår! Efter lite vaxning och vinylglans igår kväll har jag varit och monterat dem efter jobbet idag! Tog lite bilder, lägger upp några så ni får se!

    Alla vaxade och klara för montering igår kväll:


    De blev godkända av kontrollanten,


    och således kunde montering vidtas idag! Bilder från lite olika vinklar:











    Efter en runda i garaget är man väääldigt sugen på att rasta den på torra asfaltvägar i värmande solsken!

    Mvh
    Niklas

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Den är ju galet lik min alltså.... Jag ska nog beställa en uppsättning däck nu från den firman du tipsar som. Jag kollade här i Sverige och fick samma pris på Nankang däck som dom tar för Continental SportContact 2, då tillkommer visserligen frakt och montering, men blir ändå billigare.

    Ang koppling så är min bil i drift igen efter lång vinterdvala, och helt ny Sachs-koppling monterades i helgen, precis den du har. På full KalleAnka på 5an så slirade den för mig.... Så jag håller nog med Dresen, det behövs nåt rejälare, jag skall hitta nåt förstärkt nu tänkte jag. Men frågan är ju hur mkt effekt du har, om det behövs eller ej. Min är helt original.... ??? Tror jag...

    Har du några pics på inredningen? Nyfiken....
    MEDLEM 7032.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Fantastisk bil! Ser helt underbar ut.


    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Den är ju galet lik min alltså.... Jag ska nog beställa en uppsättning däck nu från den firman du tipsar som. Jag kollade här i Sverige och fick samma pris på Nankang däck som dom tar för Continental SportContact 2, då tillkommer visserligen frakt och montering, men blir ändå billigare.

    Ang koppling så är min bil i drift igen efter lång vinterdvala, och helt ny Sachs-koppling monterades i helgen, precis den du har. På full KalleAnka på 5an så slirade den för mig.... Så jag håller nog med Dresen, det behövs nåt rejälare, jag skall hitta nåt förstärkt nu tänkte jag. Men frågan är ju hur mkt effekt du har, om det behövs eller ej. Min är helt original.... ??? Tror jag...

    Har du några pics på inredningen? Nyfiken....

    Låter konstigt i mina öron att den skulle slira på 5an, men inte på lägre växlar eller tänker jag fel?

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900 TurboS Aero -92 -- Hållbar körglädje!

    Tack så mycket Lindh!

    Ja TurboCab, de verkar verkligen vara syskonbilar som du uttryckte det!
    Skumt det med kopplingen! Min slirar inte med original som gått många tusen mil, trots lite uppställt laddtryck. Det som hände var istället att den började ta lite ojämt i slutet på sommaren, därav ny för mig. Kan anliggningsytan spela in för dig? Spekulerar bara här.. Det kändes ju jobbigt, jag hade hoppats slippa bekymmer med koppling i sommar när man köpte ny.


    Inredning.. har några få. Lade inte upp några först för blixten gjorde att det såg lite skitigt ut tyckte jag men ok här kommer några. Baksätet är mycket litet använt, men framstolarna har börjat skrika på lite ny tråd i vissa sömmar, som synes. Skall försöka fixa det innan sommaren, får se hur tiden räcker.









    Mvh
    Niklas

Liknande ämnen

  1. SAAB og900 TurboS - Autronic SM4
    Av Turbo S i forum Projekt
    Svar: 263
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 20:17
  2. Färger og900 turboS cabbar?
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 22:37
  3. hållbar vxllåda till og900 och 99??
    Av turbo86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 00:44
  4. Hur pass hållbar är växellådan i en og900 T16
    Av Funkmaster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •