Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur exakt är google maps / Iphone?

  1. #1
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Hur exakt är google maps / Iphone?

    Jag har en liten fundering. Har sprungit i några månader med sambons iphone 3g och runkeeper som resesälskap. Då GPS-uppdateringen är lite långsam och exaktheten är sådär så får man alltid korrigera löprundorna i efterhand mot vägarna i google maps, som ju används som den kartfunktion som löpturen plottas ut på. Inget kostigt med det.

    Idag har jag dock sprungit med en iphone 4 och samma app. Jag ser nu att GPS-uppdateringen är mycket mer frekvent vilket ger ett bättre resultat. Men, på några ställen vandrar min löprunda iväg kanske 20-25 meter från sidan av vägen. under några 100 meter för att sedan ansluta mot vägen igen.

    Jag vet att GPS-positioneringen kan diffa på ett antal meter, men den är ju ändå konsistent off så att säga på vissa sträckor, vilket får mig att fundera på hur exakt google maps kartorna är. Kan det vara så att vägarna inte är korrekt uppritade?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hur exakt är google maps / Iphone?

    Vägarna kan säkert vara felritade, men jag förusätter att googles kartor likt många andras är gjorda från flygfoton, dvs man passar in ett flygfoto mot redan kända punkter, sen sitter de och ritar av vägarna.
    Eller så har de köpt data från lantmäteriet, och då vore det ju jäkligt konstigt om nån större väg ligger fel.
    Gamla skogsvägar från 1800-talet och äldre kan ligga tokigt på lantmäteriets kartor. Sen finns ju de gamla militärvägarna som inte finns på några kartor alls, förutom militärens. Otroligt frustrerande att köra i området norr om Kalix t.ex.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Hur exakt är google maps / Iphone?

    Säkert inget större fel på kartorna, dock så kan ju GPS:en bli störd ibland, träd, höga hus etc kan ju störa GPS-signalen så att du får fel tidsskillnad, fel på 20-30m är ju inget att direkt hänga upp sig på.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Hur exakt är google maps / Iphone?

    Kanske uppstår problemet när en av satelitterna som används står lågt över horisonten.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Hur exakt är google maps / Iphone?

    Just träd är jäkligt elaka mot GPS och andra typer av högfrekvent radiosignalering. Signalen försvagas våldsamt och springer man på ett motionsspår i skogen är det rejält svårt för en GPS att följa rätt linje.
    När man kör bil kan man ställa in så GPS:n visar "exakt position" eller "på väg" men det funkar nog inte om man springer och då börjar positioneringen att spreta.
    Det blir rätt hopplöst att få en exakt mätning av löpsträckan i det fallet.

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 021
    Medlem#
    3471

    Re: Hur exakt är google maps / Iphone?

    Har samma problem med min SE Satio och Endomondo samma app som RunKeeper ungf. Samma runda jag springer men avstånden varierar hela tiden, rundan är enligt hitta.se där man kan mäta avstånd runt 3,6 km. Men Sation har mätt 4,95 km och 3,87 km på samma sträcka. Nu har jag precis börjat använda Endomondo för innan har jag bara kört tidtagning med klockan.

    Tittar man sedan på google maps så ser det ut som jag "irrat" omkring i fyllan o villan.

    Har testat att samma app till och från jobbet med bilen, då stämmer den klockrent med avstånd och hastighet. Mkt konstigt.

    Visar bilder med hur GPS:en trackat och hur det borde se ut dvs den runda jag joggar. [EDIT bytte bild på fel]

    Fel:

    Rätt:
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37

    Re: Hur exakt är google maps / Iphone?

    Här är ett test av lite olika telefoner.

    http://www.google.com/maps/ms?ie=UTF...,0.033023&z=16

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 01:20
  2. Google+
    Av Krantz i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:19
  3. Hjälp Saab mha Google Maps
    Av JSN i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 14:17
  4. UFO på Google Maps?
    Av bollman i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 14:11
  5. Problem med Google.
    Av Lamer i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •