Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Växellådsbytet har avstannat :(

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Växellådsbytet har avstannat :(

    För er som följde min lilla frågestund angående växellådsbyte till en FM55B01 på en 9-5 -00 här viewtopic.php?f=4&t=297245 så vet ni att jag köpte en låda och var beredd på att få tillbaka mina saknade växlar.

    Nu var det mindre roliga nyheter. Verkstaden hörde av sig och har skruvat ner lådan, bytt koppling osv. Och så visar det sig att de inte alls kan sätta på den nya lådan då den inte passar. Just det motorfäste som det talats om som skulle skilja passar inte. Han jag köpte den av sa att han skickade med motorfäste så att den skulle passa. Till och med SAAB har sagt att den skulle passa. Verkstaden säger att om det hade varit tvärtom, att lådan jag hade i från början skulle på en sådan bil som den nya lådan kom ifrån hade det funkat, men inte på detta håll.

    Så jävla trött man blir!

    Om man kollar här
    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18383332
    och tittar på bild 3 så verkar infästningarna sitta HELT annorlunda. Men sätts de fast i samma punkt i karossen ändå? Är fästet på en B01 en 90 graders böj eller?

    EDIT:
    Hittade denna bild på en B01
    http://www.fbt-parts.com/index.php?inde ... d=13436059
    Verkar ju faktiskt inge lite hopp

    Men passar det fästet rakt av och vad är det för artnr på det fästet? Hittar det inte någonstans :S

    Inte någon som sitter på ett sådant fäste kanske?

    Plupp, om du läser detta. Du säger att du gjorde deta och gjorde någon modifiering. Hur löste du det hela? Hade du ett sådant fäste som på bilden ovan? Krävde det ändå manipulering?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Re: Växellådsbytet har avstannat :(

    Ingen som känner igen fästet och vet om det är det som får en B01 låda att sitta i en 9-5 -00?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Växellådsbytet har avstannat :(

    Hejsan!

    Det fästet du ser här http://www.fbt-parts.com/index.php?inde ... d=13436059 sitter på min -99:a och har artnr. 48 98 656.

    Vad jag kan se så har de delat upp fästet i två delar från och med -00, ett övre och ett nedre. Jag kan dock inte se att det inte skulle passa bara för det.


    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Re: Växellådsbytet har avstannat :(

    Ringde SAAB igen och de sa att om jag får tag i fästet med artnr 4898656 så bör det vara lugnt. Sedan såg de att motorkudden hade ett annat artikelnummer 4967915, men verkade vara identisk. Någon som vet om den måste bytas ändå eller om det funkar med den som sitter i original i -00:an?

    Sedan sa de också att momentstaget fick jag ta ifrån min nuvarande låda och sätta i denna, men det skulle inte vara några problem. Någon som instämmer?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •