Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor kring AVR. Endast telefonstyrning???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33

    Frågor kring AVR. Endast telefonstyrning???

    Tjo!
    Har precis köpt en 9-3 aero -06 med PTT (push to talk)-funktion.
    Har läst i instruktionsboken, men fattar nada!
    Får den att fungerar med telefonen, men ska den inte kunna styra radio/cd ?
    Eller är det så att den bara styr telefonin och att cd/radio-styrning är yttligare en extra utrustning?
    Har allting stående på radio när jag trycker på ptt-knappen, men då säger den att jag inte är i telefon-läge eller nåt sånt...
    HELP!
    SAAB 9³ SC Vector bioPOWER 2008

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33

    Re: Frågor kring PTT (push to talk)

    Ändrade rubriken... Hoppas på svar!
    SAAB 9³ SC Vector bioPOWER 2008

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Frågor kring PTT (push to talk)

    Tyvärr erbjuder inga mobiloperatörer PTT-funktion i sina mobilnät i Sverige.
    Så det känns som om ett svar på frågan blir lite överflödigt ändå.

    Men annars fungerar PTT ungefär som en walkie-talkie, alltså snabb envägskommunikation mellan de mobiltelefoner som upprättat PTT-kontakt. I amerikanska kriminalserier (t.ex. CSI, Criminal Minds etc.) är det PTT som används när någon pratar in i mobilen ungefär som man använder en walkie-talkie. Fördelen med PTT är att man kan kommunicera med andra genom bara en knapptryckning (Push To Talk), och utan de avståndsbegränsningar som en kommunikationsradio innebär. Nackdelen är att bara en röst kan överföras åt gången (envägskommunikation). Men det är ju samma sak på en walkie-talkie, så det är bara en nackdel jämfört med ett vanligt mobilsamtal.
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33

    Re: Frågor kring PTT (push to talk)

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Tyvärr erbjuder inga mobiloperatörer PTT-funktion i sina mobilnät i Sverige.
    Så det känns som om ett svar på frågan blir lite överflödigt ändå.

    Men annars fungerar PTT ungefär som en walkie-talkie, alltså snabb envägskommunikation mellan de mobiltelefoner som upprättat PTT-kontakt. I amerikanska kriminalserier (t.ex. CSI, Criminal Minds etc.) är det PTT som används när någon pratar in i mobilen ungefär som man använder en walkie-talkie. Fördelen med PTT är att man kan kommunicera med andra genom bara en knapptryckning (Push To Talk), och utan de avståndsbegränsningar som en kommunikationsradio innebär. Nackdelen är att bara en röst kan överföras åt gången (envägskommunikation). Men det är ju samma sak på en walkie-talkie, så det är bara en nackdel jämfört med ett vanligt mobilsamtal.
    Tror vi menar 2 helt olika saker... Jag menar den knappen som gör att man kan via rösten ändra skiva i växlare eller bara byta låt m.m. Och allt detta genom att bara trycka på knappen och säga ett par kommandon. Men som frågan löd så kan jag bara styra telefonen med RÖSTEN, men får inte radio/cd:n att fungerar med röststyrningen.??
    SAAB 9³ SC Vector bioPOWER 2008

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Frågor kring PTT (push to talk)

    Precis som MarcusJ skriver, det du pratar om har ingenting med PTT att göra. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer med den egentliga frågan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33

    Re: Frågor kring PTT (push to talk)

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Precis som MarcusJ skriver, det du pratar om har ingenting med PTT att göra. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer med den egentliga frågan.

    Sorry.. måste varit jävligt full innan eller nåt..
    AVR (Advanced Voice Recognition) heter det! Man trycker på PTT-knappen på ratten för att med rösten styra radio/cd & telefon.. Men jag kan bara anv telefonen. Någon som vet om röststyrning till radio/cd är extra tillval eller nåt? För som sagt spelar ingen roll om jag har radio vald, så tror det ändå att jag vill röststyra telefonen.
    SAAB 9³ SC Vector bioPOWER 2008

Liknande ämnen

  1. Frågor kring SAAB 90
    Av Holyhead i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 00:53
  2. frågor kring canbus
    Av mab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 00:57
  3. Vanliga fel NG9-3 -03/-04
    Av BMF i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 19:12
  4. Frågor kring en 9-3 2.0T Coupé
    Av no0ox i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •