Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: kan det bara vara kupefläkten?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    11

    kan det bara vara kupefläkten?

    saab 9-5 1999, kupefläkten har varit lite mysko ett tag.. en del dagar har den funkar perfekt och andra dagar inte alls... nu har den lagt av helt så den aldrig fungerar,, det kommer lite varm luft från kanalen så den klarar att hålla imman och efter långt tid ta ta bort is på fram rutan, känner ju värme från kanalen, men kan inte säga säkert om det "blåser" från lägsta eller om det bara är värme som stiger..

    säkringen är hel..
    felkod noll (men när jag trycker in auto + off så att nollan kommer upp så låter det som att det brummar lätt från kupefläkten(?))
    bankat på instrumentpanel + div ställen enligt andra trådars råd, men fortsatt helt död..

    Frågan jag har är: KAN det vara något annat fel än kupefläkten??
    jag biter "gärna" i det sura äpplet och köper en ny kupefläkt om det löser problemet, men vill ju inte köpa en ny fläkt om det inte är den det är fel på..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: kan det bara vara kupefläkten?

    Det är nog troligast fläkten ja! För mig räckte det med att spänna fjädrarna till kolen. Det finns mycket skrivet om detta. Sök på "kupefläkt" så hittar du nog en del.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  3. #3

    Re: kan det bara vara kupefläkten?

    Hör du inte fläkten när disp visar att den ska gå för fullt så är det nog kolen,
    Alternativet är att göra som ovanstående plocka ner och dra ut fjädrarna å spänna dom, blåsa rent och kolla om det behövs göras rent något.
    Sätta ihop det köra ett par månader tills den börjar strula igen och du beslutar dig för att beställa nya kol.

    Skulle tipsa om att beställa kol och montera nya direkt, 158:- inklusive frakten, kan det vara värt för att slippa skruva ner det igen,

    om du ska beställa så är det dessa. http://www.startmotor.se/ItemInfo?it...3%A4ktmotorkol
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

Liknande ämnen

  1. Kommer bara värme ur kupéfläkten 9-3 -00
    Av dalvcv i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 09:21
  2. Kupéfläkten funkar bara när bilen är varm (9-5, -00)
    Av Raxo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 17:53
  3. Kupéfläkten bara la av Saab 9-3 Areo -02
    Av Palku i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 13:44
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •