Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Någon initierad som vet hur länge Turbo6 kommer att finnas i 9-5an?

    Skall jag köpa en nu och jag absolut vill ha en Turbo6, eller vågar jag invänta 9-4x och 9-5 kombi?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Den kommer nog finnas kvar ett tag. Den är Euro 5 klassad så jag förstår inte varför dom skulle plocka bort den

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Nu gissar jag lite här men med tanke på kommande lagkrav osså så är den nog med ifal årsmod 2012 ut.
    Sen är det dock en motortyp på sista värsen.

    Bmw har precis visat att dom kommer gå över till mindre motorer, färre cylindrar och mindre volym. tex den 2 liter turbo fyra dom lanserar nu med 245 hk och senare 300 hk.
    Kan och vågar Bmw överge många cylindrar och volym så finns det ingen anledning för övriga tillverkare att inte gå samma väg.
    Låter kanske dumt men så är det faktiskt enligt folk som jobbar med trendanalys på volvo.

    Här tvingas saab hänga på.. om dom har råd..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av HP
    Nu gissar jag lite här men med tanke på kommande lagkrav osså så är den nog med ifal årsmod 2012 ut.
    Sen är det dock en motortyp på sista värsen.

    Bmw har precis visat att dom kommer gå över till mindre motorer, färre cylindrar och mindre volym. tex den 2 liter turbo fyra dom lanserar nu med 245 hk och senare 300 hk.
    Kan och vågar Bmw överge många cylindrar och volym så finns det ingen anledning för övriga tillverkare att inte gå samma väg.
    Låter kanske dumt men så är det faktiskt enligt folk som jobbar med trendanalys på volvo.

    Här tvingas saab hänga på.. om dom har råd..
    Vad är det för lagkrav? Eller är det då Euro6-normen träder i kraft?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Nu tänkte jag mest på att jag hört att GM slutar att montera denna motor i sina bilar plus att det påstås att 9-5 kombi i USA enbart kommer med 220hk motorn, tycker personligen det vore lite knepigt om man erbjuder sexan i andra länder men inte USA.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Nu tänkte jag mest på att jag hört att GM slutar att montera denna motor i sina bilar plus att det påstås att 9-5 kombi i USA enbart kommer med 220hk motorn, tycker personligen det vore lite knepigt om man erbjuder sexan i andra länder men inte USA.
    De är ju opel med som har den motorn så varför skulle dom lägga ner den??
    Sen får vi ju inte glömma att den görs i australien av holden!
    Sen i usa är väl inte turbo de dom vill ha mest!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Ursäkta återigen om jag verkar neggo men är inte motorn dödsdömd redan pga förbrukningen och utsläppen av CO2? Får den ens säljas i Europa om två år, det blir djäääävligt svårt klara de krav som gäller då? För det pratas väl om mkt låga nivåer på samtliga sålda nya bilar då?
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Motorn fasas långsamt ut ur både Opel och Cadillacs utbud. Opel kommer sluta sälja den i alla modeller utom OPC, GM har tagit bort den från SRX. Den är påväg bort, och det är nog bara bra egentligen. Den slukar soppa och du kan få samma kraft ur en fyra.

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Motorn fasas långsamt ut ur både Opel och Cadillacs utbud. Opel kommer sluta sälja den i alla modeller utom OPC, GM har tagit bort den från SRX. Den är påväg bort, och det är nog bara bra egentligen. Den slukar soppa och du kan få samma kraft ur en fyra.
    Vill verkligen inte peta någon i ögat, men alla borde vidga sina vyer, innan det är för sent, med en lagomt volymiös puffra med modern teknik och riv i,
    Den härliga karaktären kan man aldrig komma i närheten av med en stressad 2l fyra.

    Sedan om GMs nuvarande 6a klassar in under epitet "rivig" i sitt befintliga format kan vi ju alltid tvista om

    Om JAG hade köpt en ny 9-5 idag hade det blivit en 220hk biopower XWD Aero (dvs lätt att kränga när den dagen kom, men inte minst riktigt harmonisk tillsammans med bilen) och väntat in nästa generations top of the line motorer, var de nu månne komma från?? BMW är väll inte allt för vågat att gissa!?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Med en modern 2l fyra med fullt variabla kammar, variabel lyfthöjd, direktinsprutning, avancerad tvåstegsladdning med två aggregat så borde man ju kunns få en "massiv känsla" och 300hk även ur en sådan motor.
    Utan att man får förbrukningen av en V6:a på 2,8l.
    Är inte det "right sizing" så säg vad? V6:an kan de väl göra en 350-400hk version av kanske, som motiverar en högre förbrukning.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Jag kan hålla med om att det är för lite effekt urtagen ur Saabs modell i förhållande mot ex 4cyl där saab plockar ur 260hk.
    Jag ville ha 6an "oavsett" soppaförbrukning då det inte är mitt stora bekymmer eftersom jag inte kör så värst långa sträckor.
    Den lugna stabila gången, morret och vridet är svårt o få i en 4snurra. Jag är helt supernöjd med denna motor. Fyfan vad den sjunger vackert och det är med ett leende jag startar bilen varje dag hehe. Lite mer effekt o kanske lite rakare rör så är jag helt supernöjd. Det är dock något jag får ordna själv..

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Det är säkerligen väldigt politiskt inkorrekt att välja en Turbo6, men helt ärligt så finns det inget annat motoralternativ som ens kommer i närheten av mina önskemål. Framför allt inte då jag har automat och XWD som absolut krav.

    En stor och tung bil med "liten" motor känns ännu värre tycker jag än en liten bil med liten motor.

    Helt ok, tror jag, om man slopade Turbo6 men i alla fall klämde in en 2.3 liters fyra med 260+ hk i original. Typ den motorn som sitter idag i vår Aero hade nog kunnat ge acceptabel prestanda. I och för sig tycker jag man kan göra det även om man behåller Turbo6 då jag nog tror att det skulle få plats med en 260hk mellan 220hk och Turbo6.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Konstruerar man en fyra med det koncept som jag beskrev ovan så ska det ju inte vara några problem att få det bottenvrid och den mustiga känsla man får med en V6:a med turbo.
    Vad är det ni tror att ni kommer att sakna med den för törstiga sexan? Ljudet köper jag! Men annars? Konstruerar man rätt och inte snålar in på teknik så tror jag bestäm att man kan bygga en motor som rent prestandamässigt och körbarhetsmässigt mäter sig med en sexa på 2,8l.
    Gamla 260hk spisen är en fornlämning i jämförelsen, om den nu uppfattas som "ok" så kommer en modern turbo fyra 2,0 med all den tekniken att utklassa och få B235R att kännas som en B20is turbo från Saab 99.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Konstruerar man en fyra med det koncept som jag beskrev ovan så ska det ju inte vara några problem att få det bottenvrid och den mustiga känsla man får med en V6:a med turbo.
    Vad är det ni tror att ni kommer att sakna med den för törstiga sexan? Ljudet köper jag! Men annars? Konstruerar man rätt och inte snålar in på teknik så tror jag bestäm att man kan bygga en motor som rent prestandamässigt och körbarhetsmässigt mäter sig med en sexa på 2,8l.
    Gamla 260hk spisen är en fornlämning i jämförelsen, om den nu uppfattas som "ok" så kommer en modern turbo fyra 2,0 med all den tekniken att utklassa och få B235R att kännas som en B20is turbo från Saab 99.

    M.V.H.
    Vad kommer en sådan motor kosta att utveckla och skruva ihop? VWs lilla motor med både kom pressor och turbo verkar sluta tillverkas trots att dne har vunnit "årets motor" flera år i rad, den blir för dyr att vidareutvekcla och producera. Allt går att producera om man är beredd att stoppa in tillräckligt med pengar, men kommer tillräckligt många vara intresserade att köpa en sådan motor om den blir svindyr att tillverka? Jag vet inte...

    /Johan

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad kommer en sådan motor kosta att utveckla och skruva ihop? VWs lilla motor med både kom pressor och turbo verkar sluta tillverkas trots att dne har vunnit "årets motor" flera år i rad, den blir för dyr att vidareutvekcla och producera. Allt går att producera om man är beredd att stoppa in tillräckligt med pengar, men kommer tillräckligt många vara intresserade att köpa en sådan motor om den blir svindyr att tillverka? Jag vet inte...

    /Johan
    Vill man hänga med i utvecklingen så behöver man nog det, på ett eller annat sätt.
    Saab har ju halkat ner på motorsidan sista åren, tveklöst.
    Angående VW:s 1,4TFSI med kompressor så finns den väl kvar? ..bara det att man har ersatt kompressorn med en turbo va? Den verkar ju prestera bra iaf.
    Sedan har de väl en 1,6tfsi va? Som verkar prestera lite bättre än Opels/GM:s 1,6 maskin i verkligheten..
    Jämför man sedan tex 9-5 V6 (9-3 finns ju inte med den motorn idag ser jag) med motsvarande BMW 535 så drar den med automat 2dl mindre per mil och är nästan en sekund snabbare till 100km/h.
    Då saknar den iof fyrhjulsdrift som Saaben har..
    Saab måste börja jobba ner förbrukningen på bensinarna lite bättre tycker jag.
    Men jag tycker så mycket så...


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad kommer en sådan motor kosta att utveckla och skruva ihop? VWs lilla motor med både kom pressor och turbo verkar sluta tillverkas trots att dne har vunnit "årets motor" flera år i rad, den blir för dyr att vidareutvekcla och producera. Allt går att producera om man är beredd att stoppa in tillräckligt med pengar, men kommer tillräckligt många vara intresserade att köpa en sådan motor om den blir svindyr att tillverka? Jag vet inte...

    /Johan
    Vill man hänga med i utvecklingen så behöver man nog det, på ett eller annat sätt.
    Saab har ju halkat ner på motorsidan sista åren, tveklöst.
    Angående VW:s 1,4TFSI med kompressor så finns den väl kvar? ..bara det att man har ersatt kompressorn med en turbo va? Den verkar ju prestera bra iaf.
    Sedan har de väl en 1,6tfsi va? Som verkar prestera lite bättre än Opels/GM:s 1,6 maskin i verkligheten..
    Jämför man sedan tex 9-5 V6 (9-3 finns ju inte med den motorn idag ser jag) med motsvarande BMW 535 så drar den med automat 2dl mindre per mil och är nästan en sekund snabbare till 100km/h.
    Då saknar den iof fyrhjulsdrift som Saaben har..
    Saab måste börja jobba ner förbrukningen på bensinarna lite bättre tycker jag.
    Men jag tycker så mycket så...


    M.V.H.
    Jag håller med dig.
    Mindre motorer, mer effekt, och lägre förbrukning är det som krävs.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Helt ok, tror jag, om man slopade Turbo6 men i alla fall klämde in en 2.3 liters fyra med 260+ hk i original. Typ den motorn som sitter idag i vår Aero hade nog kunnat ge acceptabel prestanda. I och för sig tycker jag man kan göra det även om man behåller Turbo6 då jag nog tror att det skulle få plats med en 260hk mellan 220hk och Turbo6.
    Hirsch har löst det med uppgradering av 220 hk-motorn till 260 hk. Kanske kan vara något? http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... G270004010

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av HP
    Nu gissar jag lite här men med tanke på kommande lagkrav osså så är den nog med ifal årsmod 2012 ut.
    Sen är det dock en motortyp på sista värsen.

    Bmw har precis visat att dom kommer gå över till mindre motorer, färre cylindrar och mindre volym. tex den 2 liter turbo fyra dom lanserar nu med 245 hk och senare 300 hk.
    Kan och vågar Bmw överge många cylindrar och volym så finns det ingen anledning för övriga tillverkare att inte gå samma väg.
    Låter kanske dumt men så är det faktiskt enligt folk som jobbar med trendanalys på volvo.

    Här tvingas saab hänga på.. om dom har råd..
    Fast en jämförelse mellan BMW och Saab blir ju inte helt korrekt. BMW är i princip de sista att hoppa på downsizingtåget. Kollar man på tex på SAAB och Volvo så har de båda haft 4/5cyl motorer i 2-260hästarsintervallet länge, där BMW alltid uteslutande haft 6cylindrar på 2.5-3liter.

    Vad gäller Turbo6 så kan man ju se det från den positiva sidan.. det borde inte vara svårt att utveckla en ny motor som överträffar den befintliga.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Jag måste nog säga ändå att helst av allt vill jag ändå att man får fram en större diesel, exempelvis motsvarande den som sitter i min XF (3.0 V6 Bi-turbo 275hk/600Nm). Alltså något motsvarande BMW 530d/535d och MB E350 CDI.

    Vi får väl se helt enkelt...

    Har någon sett något officiellt över huvud taget om vilka motorer som kommer att finnas i 9-5 kombi?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Turbo6, hur länge kommer motorn att finnas tillgänglig?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Jag håller med dig.
    Mindre motorer, mer effekt, och lägre förbrukning är det som krävs.
    Om man lyckas med nummer 2 och 3 varför måste man då göra nummer 1?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Check engine när motorn kommer upp i notmartemperatur.
    Av Erik Sätre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 22:20
  2. Kommer motorn snart att lägga av?
    Av Sportavgasrör i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 18:04
  3. Motorn dog vid gaspådrag och det kommer mycket kondensvatten
    Av ScottaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 23:29
  4. Motorn kommer inte upp i temp?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •