Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    Tjenixen!

    Köpt hus, kåk eller renoveringsobjekt kanske iofs passar bäst..
    Garaget är ca 6x9 idag, 2.40m i tak. Där går ju ingen lyft in..

    Vad tror ni om att riva loss taket, höja väggarna 1m och sen nya öppna takstolar på detta? Låter kanske enkelt, men visst borde man kunna bygga en ny sektion på de gamla väggarna?

    Är ju de här med hållfastigheten, blir ju inte bärande på samma sätt, men kanske inget problem?

    Bifogar lite bilder, där ni även ser byggnad till vänster om garaget som är lite dumt gjord, se taket... höjer man andra väggen 1m skulle det se betydligt bättre ut där också.



    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    Hej!

    Ett bygglov kan ju bra att titta på i första hand så man inte står där sen.

    Sen är det nog med fördel att ringa någon byggherre som kan komma och titta på det om det är möjligt att utföra. Det är lite svårt att avgöra om det är möjligt från ett par bilder även för en erfaren byggare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    Hej,

    Kan du sätta en dubbeldörr och bara höja/öppna området rakt ovanför lyften?
    Blir som en ljusinsläpps öppning med fönster runt om samt nytt tak ovan på den delen.

    Annars så skulle jag nog återanvända takstolarna och sätta in nya väggreglar vid sidan av dom gamla och lägga på en hel våning där jag lägger ett halv golv där lyften inte skall gå upp. Då får du en riktigt bra yta för lagring eller som arbetsyta.

    Kostar inte så mycket extra (återanvänder takstolarna och 1,5 meter vägg till) och du har något som är värt mer för nästa ägare och dig själv.

    Men bygglov är bra...


    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    Nog inte så lätt att komma med råd utifrån några bilder så, frågan är ju hur väggar osv är uppbygda och om det isf skulle utifrån det vara möjligt att ändra.

    Jag tror iaf det är betydligt svårare än det låter,iaf om det ska bli bra, men börja att ta dit en byggfirma som får kolla på det om det ens är möjligt och isf få ett kostnadsförslag, då vet du ju om det går eller inte.

    Angående stabiliteten så är det säkert inte omöjligt att lösa med tex någon bärande stålkonstruktion eller nått liknande, behöver ju inte vara ytterväggarna som håller upp.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    Måste du ha en lyft som gör att du kan gå raklång under bilen? Annars finns ju låglyftande saxlyftar som alternativ om det bara är garagedomkraft och pallbockar man vill undvika.

    Ett alternativ till att höaj taket kan vara att sänka golvet - en kollega gjorde det när byggnadsnämnden tyckte att hans garage skulle bli för högt.

    En annan sak är ju frågan om det kommer att se vettigt ut tillsammans med övriga hus på tomten - finns en del som missat den estetiska kopplingen mellan garage och boningshus med resultatet att själva boningshuset ser ut som en lekstuga i jämförelse.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    om du kollar på takstolar avsedda för mansard tak så får du en ½ våning till utan att trassla med att höja vägglivet, något som kommer se för djävligt ut och som rent praktiskt skulle vara svårt att få till bra.

    //Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    Ja, bygglov måste man ju självklart få till.. Men borde inte va några problem då det ligger lite avsides etc, men som sagt - Måste kollas först!

    Varför jag vill bygga är att jag vill kunna meka tvåpelarlyft, jag skruvar ändå så pass mycket att man har blivit lite prylgalen..

    Just därför tänkte jag mig höja väggarna lite, säg kanske 80-100cm, samt öppna takstolar (namn på sådana?) för att kunna få in lyft.
    Tanken var´t att kanske ha vanliga takstolar till hälften, för att kunna ha lite bröte där, typ som vind.
    Vad tror ni? Ja inbillar mig ju att man kan bygga på väggarna uppåt, lägga takstolarna på det sedan..

    I förhållande till huset tror jag inte 1m extra vägghöjd gör så mkt, är ändå ett 1 ½ planshus.


    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Garageombyggnad, höja väggar & byta takstolar?

    Hej,
    jag tycker att det inte är speciellt mycket dyrare att höja väggarna 2.5 m så du får en riktig våning till.
    Arbetsmässigt skiljer det nog väldigt lite.
    Material mässigt blir det mer, men du slipper göra nya takstolar.

    Du ökar ju värdet på fastigheten på ett helt annat sätt vad gäller lån m.m
    1 meter högre väggar är för nästa köpare betydligt mindre värt än en våning till.
    Kanske inte värt någonting alls.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

Liknande ämnen

  1. bilen vaggar i sidled
    Av patron i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 19:00
  2. Höja GLT, resultat?
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 20:53
  3. Höja sportchassit?
    Av Heroo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 17:38
  4. HÖJA en bil??
    Av mr.dick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 09:15
  5. hur mycket kan jag höja?
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •