Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: svårstartad ng900

  1. #1

    svårstartad ng900

    Hej jag köpte en bil för 2 veckor sedan hos en bilfirma. När jag köpte bilen gick den bra å starta men nu under den senaste veckan har det tagit upp till 5 minuter att få igång den. Jag måste hålla inne nyckeln i sista läget i 20sek för att den ska starta och detta måste jag göra 5-10 gånger innan bilen startar. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Jag installerade billjud och hör ett svagt tjut från generatorn kan de ha nån sorts inverkan. Tack i förhand
    Saab 900SET 97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Vetlanda (Jönköpings Län)
    Inlägg
    144
    kolla att du har jordat ordentligt...!

    ang generator ljudet så sitter nog din jord till steget för nära en kabelstam eller liknande... blir lätt störningar då...

    tex. om man drar plus sladden ihop med högtalar samt lågnivå sladdar. alltid bäst att ha pluskabeln för sig själv...

    Lycka till
    Mvh Richard Liv
    Om någonting funkar! Skruva genast isär det o kolla varför...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289
    Farsan har samma bekymmer med sin 9000 CSE -97 och jag är lite brydd på om det inte är vevaxelvinkelgivaren. Ska byta den innom kort.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Lund och Östergötland
    Inlägg
    132
    Du har ju köpt bilen på en firma.....åk dit och be dem åtgärda felet på garantin helt enkelt.

    Mvh Tobbe
    Saab 9-3 SE T5 -00 Bruksbil
    Porsche 944 Turbo -90 Banbil och busbil

  5. #5
    angående de här med billjudet så har jag dratt strömkabeln och lågnivå för sig, men jag är dock lite osäker jodningen tror de e de som e fel. Angående de här med att bilen inte startar som den ska sa de inne på atteviks att garantin inte täcker de, och idag var jag hos en verkstad och de sa att de e fel på tändplattan, men de står inte atteviks för i vilket fall...så jag e helt splittrad de va massa andra fel också när jag va inne på verkstaden
    Saab 900SET 97

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Kontackta konsument ombusmannen i den komun där du bor. E ju lite jobb men de är ju många slantar du kan spara på lite arbete. Sålde firman bilen utan att dom gjort en kontroll av bilen eller? för hur kunde dom annars missa de fel som verkstaden hittade. Med tändplattan menar du då DI kasetten eller?
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  7. #7
    ja precis Di-kasetten, men jag har faktiskt kontaktat konsumentombudsmannen och enligt henne ska slla ursprungliga fel som fanns innan jag köpte bilen säljaren stå för
    och eftersom jag bara har haft bilen i 3 veckor tycker jag säljaren kan stå för följande fel:
    oljeläckage topplockspackning
    oljeläckage växellåda
    grejen som håller fast tanklocket
    bromsklossar
    kamkejda

    eller vad tror ni? borde inte säljaren stå för dessa fel? sådana fel är väl inte plötsliga fel utan mer sånt som kommer succesivt?
    Saab 900SET 97

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    jepp de händer inte över natt.
    Skriv dessa kraven i ett brev skicka de rekomenderat till firman och kräv ett skriftligt svar inom 5 arbetsdagar annars inleder du rättslig pröving i fallet.
    Ta inget över telefon för om de blir rättsak så är löften via telefon inget värt.
    MVH Magnus
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  9. #9
    är det någon som vet hur välutformad och detaljerad varudeklarationen (däer man skriver under och är medveten om alla fel som finns på bilen) är hos bilformor?
    Saab 900SET 97

Liknande ämnen

  1. NG900 2,0t - Svårstartad
    Av Wall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 23:40
  2. Svårstartad ng900 möter snart sitt öde...
    Av Muzze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 20:34
  3. Svårstartad ng900
    Av Lindfors i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •