Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

  1. #1

    saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Hej,
    Jag har läst runt lite och verkar inte riktigt hitta det jag söker så tänkte prova att fråga här.
    Det är så att jag har en 9-5 aero -98 med ett märkligt problem.
    Ibland startar den och ibland inte, kvittar om den är varm eller kall.
    Har haft den på 3 olika verkstäder det har bytts batteri, start relä och inte visat några felkoder.
    Bilen startar alltid när dom provar på verkstan men när jag kört hem den så vill den inte mer.
    Startproblemet kommer i perioder, när man vrider på nyckeln så surrar soppapump, sterio, lampor osv funkar klockrent allt förutom startmotorn.
    Jag har nämt detta till samtliga verkstäder men det nämns helatiden di kassett, vevaxelgivare mm.
    Men om startmotorn INTE snurrar så borde det väl vara något annat?
    När bilen väl startar så går den kockrent inga ryckningar osv.
    Hoppas någon av er kan tänkas veta vad problemet kan vara.
    MVH//

  2. #2

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Kan väl tillägga att det är en automat.
    MVH//

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    1. Tändlåskontakten är både billigast och enklast att byta.
    2. Sitter det inte en "safety neutral switch" som förhindrar start i annat än "P" eller ""N"? Denna är nog dyrare och krångligare att byta men får kanske ses som nästa steg?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Har haft samma problem med min 9-5 Aero -00 (automat). I mitt fall var det växellägesgivaren (sitter ovanpå lådan) som trilskades. Samma sak händer om man försöker starta med D eller R... dvs inget händer (startmotorn) får inte runt. Inga felkoder dyker upp.

    Efter byte av växellägesgivaren har den alltid startat.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Citat Ursprungligen postat av Nickzy
    Har haft samma problem med min 9-5 Aero -00 (automat). I mitt fall var det växellägesgivaren (sitter ovanpå lådan) som trilskades. Samma sak händer om man försöker starta med D eller R... dvs inget händer (startmotorn) får inte runt. Inga felkoder dyker upp.

    Efter byte av växellägesgivaren har den alltid startat.
    Samma fel på min.
    Det är garanterat växellägesgivaren.
    Jag kopplade bara förbi den helt enkelt för att få en snabb lösning på problemet.
    Givaren är inte gratis precis...
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  6. #6

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Ok tack för svaren
    får kolla växelgivaren när jag kommer hem från norge.

  7. #7

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Jag kopplade bara förbi den helt enkelt för att få en snabb lösning på problemet.
    Givaren är inte gratis precis...
    Skulle du vilja beskriva hur du kopplade runt givaren? Jag har samma problem och tittar man i elschemat för startmotorn så används inte denna givaren i en bil med manuell växel vilket borde betyda att det inte är någon fara/risk att koppla runt bortsett från att man startar bilen i läge D vilket jag aldrig gör så...

    Tacksam för lite tips

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Citat Ursprungligen postat av Blyerts
    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Jag kopplade bara förbi den helt enkelt för att få en snabb lösning på problemet.
    Givaren är inte gratis precis...
    Skulle du vilja beskriva hur du kopplade runt givaren? Jag har samma problem och tittar man i elschemat för startmotorn så används inte denna givaren i en bil med manuell växel vilket borde betyda att det inte är någon fara/risk att koppla runt bortsett från att man startar bilen i läge D vilket jag aldrig gör så...

    Tacksam för lite tips
    Gjorde en riktig fuling...
    Eftersom jag inte kunde hitta utgående ledning efter säkringen så tog jag bort säkringen och matade på med flatstifts-kabelsko. Minns dock inte riktigt vilken kabel jag tog strömmen ifrån. Men jag tror det var från relät. Ingen optimal lösning, men det var det som var enklast just då.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  9. #9

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Ok, jag får ner i kabelnästet och leta jag också, har du behållit det så eller har du åtgärdat din växellägesgivare? Hittat en på bildelsbasen för 1400:- istället för 5000:- som den kostar ny men jag har inte mekat så mycket med bilar tidigare så jag e lite feg där...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Citat Ursprungligen postat av Blyerts
    Ok, jag får ner i kabelnästet och leta jag också, har du behållit det så eller har du åtgärdat din växellägesgivare? Hittat en på bildelsbasen för 1400:- istället för 5000:- som den kostar ny men jag har inte mekat så mycket med bilar tidigare så jag e lite feg där...
    Jag har inte bytt min ännu. "Min" skrot hade inga när jag ringde och frågade.
    1400:- låter som ett vettigt pris. Tror inte det ska vara så svårt att byta. Den sitter ganska smidigt till under batteriet.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  11. #11

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Har bytt växellägesgivaren utan att det löste problemet. Nu tror jag att det är startmotorn som har fått hicka, hade loss kontakterna till startmotorn och sprayade med kontaktspray vilket verkade lösa startproblemet men nu är det lika illa igen. Tror att något är galet med startmotorn, antingen anslutningarna eller själva solenoiden.

    Kommer lämna in bilen och byta startmotorn...

    Fan vad drygt det är med bilproblem

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Citat Ursprungligen postat av Blyerts
    Har bytt växellägesgivaren utan att det löste problemet. Nu tror jag att det är startmotorn som har fått hicka, hade loss kontakterna till startmotorn och sprayade med kontaktspray vilket verkade lösa startproblemet men nu är det lika illa igen. Tror att något är galet med startmotorn, antingen anslutningarna eller själva solenoiden.

    Kommer lämna in bilen och byta startmotorn...

    Fan vad drygt det är med bilproblem
    Har du provat att byta start-relät?
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-5 aero startproblem hjälp :/

    Tänkte tipsa om denna tråd med strulande immobilzers: viewtopic.php?f=3&t=283061&view=next
    SAAB 9-5 2.0t -06

Liknande ämnen

  1. Startproblem saab 9000 hjälp tack
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 16:10
  2. Saab 9000 CDE 89a. STARTPROBLEM!! HJÄLP!
    Av laffe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 17:00
  3. Hjälp ! Startproblem 9-5 aero -00
    Av Jonas Nilzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 18:50
  4. Startproblem 9-3 Aero 2001. Problemet fixat, tack för hjälp.
    Av mickeö i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •