Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Går det på en saab 9-5 2.0T -00

    Gäller en 9-5 2.0t -00

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Hej!

    Ja det går, däcket får lite mindre omkrets 2.8% för att vara exakt. Men ja hade hellre valt ett 205-50-17 däck då får du nästan samma omkrets som orginal. Sen får man absolut inte glömma bort belastningsindex, kollade genom lite snabbt på 205-45 och där verkar det som att 88 i index verkar vara det högsta och det är alldeles för lite på en tung 9-5a under 91 bör man inte gå. Väljer du 205-50 så får du 93 i belastningsindex vilket är mkt bra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    tack _oxygene_

    är det inte skönare med smalare däck som 205?
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Hej

    Den lär dra mindre, bli tystare och spåra mindre. Hade samma funderingar som du men köpte iaf 225/45'or. Däremot ska jag eventuellt byta ut min 6 år gamla vinterdäck till nya i 205/50-17 till vintern som kommer.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Precis som jesper säger så blir det lite tystare samt drar marginellt mindre, men det då får koll är också hur breda dina fälgar är om du "får" på dina smalare däck!

    Kompisen körde med lite mindre däck och på en sommar förstörde han fälgkanten på fälgen då däcken var för smala och inte täckte fälgkanten som de bredare hade gjort!

    Beror ju också på hur rädd man är om sina grejer!?!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  6. #6

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Hej,

    Jag gjorde valet 205/50 17R pga mindre spårighet, tystare och mer "moget" uppträdande på vägen troligtvis pga något större rullomkrets.

    Fler bilder

    / Skåne Jonta

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Du har dom där supersköna stolarna
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Vad tycker ni om det här däcket,?

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Hej!

    Noname däck bör man akta sig för, ja skulle om ja vore dig lägga till några 100 per däck och köpa ett känt märke det är ju en stor del av bilen säkerhet att ha bra däck.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    Vad tycker ni om det här däcket,?

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
    Antagligen skit... När det gäller däck får man vad man betalar för! Sen är det tabu med pilmönstrat på 9-5 då såna däck inte trivs ihop med 9-5'ans bakvagn!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    tyvärr så räcker inte budgeten för märkes däck.

    jag har inget emot dessa billiga.

    Testade på min förra bil en bmw 328
    Nankang NS-2 225/35-18 .

    funkade skit bra
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    tyvärr så räcker inte budgeten för märkes däck.

    jag har inget emot dessa billiga.

    Testade på min förra bil en bmw 328
    Nankang NS-2 225/35-18 .

    funkade skit bra
    Ja det är ju i slut ändan helt upp till dig.. men ja tycker det är riktigt dumsnålt att spara in på något som däck visst det funkar säkert "skit" bra för normal körning men det ja menar är t.ex när det regnar och man måste panik bromsa väja för något skillnaden här på ett bra och dåligt däck kan vara livs avgörande.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    tyvärr så räcker inte budgeten för märkes däck.

    jag har inget emot dessa billiga.

    Testade på min förra bil en bmw 328
    Nankang NS-2 225/35-18 .

    funkade skit bra
    Hade ns-2 på min 9000 förut, helt ok
    när det va torrt men riktigt hala i väta.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  14. #14

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    Vad tycker ni om det här däcket,?

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So

    Detta var en mycket bra inlägg från dig, då jag går i samma tankar... intressant läsning att byta däckdimension, det verkar onekligen som det går att byta till mindre bredd enligt alla era inlägg utan att behöva byta ut SAAB orginal 17" fälg till min stora glädje! Jag kör själv på 225/45 17" och har enbart kört på Regumerade däck alltid! (vilket funkar bra för mig eftersom jag inte är en fartdåre eller måste ha "riktiga märkes däck" för annars sätter man säkerheten på spel enligt vissa!) Men hursomhelst vill jag byta ner mig och det där däcket som du rekommenderar på "Däckonline.se" verkar ju hur bra som helst, billig också och den har även fälgskyddslist dessutom!

    Tack för tipset och ditt inlägg
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Citat Ursprungligen postat av patienten
    ...
    Men hur resonerar man när man som du har en så pass ny & "säker" bil som en 9-3 M06 är & kör runt på skitdäck

    Det är ju ingen nyhet att billiga kinadäck är rent livsfarliga när det väl behövs grepp, att dom säkert går att köra med i dom flesta fall är inget konstigt, men vid kraftiga inbromsningar & undanmanövreringar särskilt i vått väglag är dom i alla däcktest man läser sämre än sämst... så hur tänker du när du sitter i din "säkra" bil men med däck som försämrat just den säkerhet du kunde ha suttit i?

    Kan förstå att i vissa fall är det ekonomin som styr... men kör man runt i en så pass ny & dyr bil borde man ha råd med vettiga däck, man måste inte köpa det allra dyraste för att ha vettiga däck! Från 2500 - 4000 är det bara 1500kr som gör att man kan hitta vettiga däck!

    Detta ska vara mycket däck för pengarna... http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Jag tycker att folk överreagerar på dessa lågpris däck,,,

    jag har som sagt själv testat det,, på en bmw 328, bakhjulsdrift med 200hk.

    fungerade hur bra som helst,,, man ska ju inte köra som en dåre när det kanske ha regnat lixom,,, det gör jag inte med "riktiga däck" heller,,

    Kör hårt patienten
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    DUMSNÅLT!

    Jag var för 5 år sedan mycket mycket nära att köpa Goodride-däck till min 900 från däckonline, de var t.o.m. beställda och påväg till mig när jag började surfa runt på nätet och hittade tonvis med negativa inlägg (typ "bilen känns instabil, trodde det behövdes en hjulinställning men det visade sig vara däcken", "släpper så fort det är minsta lilla blött", ...), framförallt på utländska sidor eftersom det finns väldigt få av dessa däck i Sverige.

    Det slutade med att jag returnerade däcken och beställde ett par continental-däck istället.

    Även om det tar emot att pröjsa säg 1000:- istället för 500:- per däck så är ju den totala kostnaden bara 2000:- extra, vilket är mindre än det du betalar i vägskatt varje år (och då håller däcken flera år), så säg inte att du inte har råd med ett par riktiga märkesdäck.

    Sedan undrar jag varför du måste välja den ovanliga dimensionen 205/50 R17? Ovanliga dimensioner görs i små upplagor och då blir däcken dyra, 225/45 R17 är ju billigare om det nu är en kostnadsfråga!!!

  18. #18

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av patienten
    ...
    Men hur resonerar man när man som du har en så pass ny & "säker" bil som en 9-3 M06 är & kör runt på skitdäck

    Det är ju ingen nyhet att billiga kinadäck är rent livsfarliga när det väl behövs grepp, att dom säkert går att köra med i dom flesta fall är inget konstigt, men vid kraftiga inbromsningar & undanmanövreringar särskilt i vått väglag är dom i alla däcktest man läser sämre än sämst... så hur tänker du när du sitter i din "säkra" bil men med däck som försämrat just den säkerhet du kunde ha suttit i?

    Kan förstå att i vissa fall är det ekonomin som styr... men kör man runt i en så pass ny & dyr bil borde man ha råd med vettiga däck, man måste inte köpa det allra dyraste för att ha vettiga däck! Från 2500 - 4000 är det bara 1500kr som gör att man kan hitta vettiga däck!

    Detta ska vara mycket däck för pengarna... http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So

    Jag förstår din kritik, men se det från min sida istället! Däck som däck billig som dyr! I kina kostar arbetskraft en tiondel av vad det kostar att tillverka ett märkesdäck i europa typ Tyskland. Det är fortfarande samma gummi, från samma gummiträd. Skillnaden är att den europiska arbetstagaren kostar 25000:- i lön per månad... kina kostar han 500:-. Jag tror inte i min enfald att en däcktillverkare för en sekund skulle tillverka ett däck som är rent livsfarlig att köra på (det säger sig själv) med alla lagar och tester som görs på däck. Jag tror inte att ett billigare däck är mindre säkrare än märkesdäck. Alla däcktester som du påstår görs... dom görs till märkesdäckens vinning, ALLTID. Men så är det med media när dom testar olika produkter... det görs enbart till märkesprodukternas favör. Jag förstår om du vill köra omkring i dina märkes däck för 2000:-/däck eller mer... jag väljer att köra i mina 500 kronors däck med 2 års garanti. Om du/ni kritiker av billiga ickemärkesdäck kommer till inskit att min ekvation stämmer... så är du/ni välkommen till "Kina low price billigadäcksegmentet" också

    PS. Det spelar väl ingen roll om bilen är ny eller gammal... den måste ju ha däck oavsätt vad! DS.
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  19. #19

    Re: DUMSNÅLT!

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Jag var för 5 år sedan mycket mycket nära att köpa Goodride-däck till min 900 från däckonline, de var t.o.m. beställda och påväg till mig när jag började surfa runt på nätet och hittade tonvis med negativa inlägg (typ "bilen känns instabil, trodde det behövdes en hjulinställning men det visade sig vara däcken", "släpper så fort det är minsta lilla blött", ...), framförallt på utländska sidor eftersom det finns väldigt få av dessa däck i Sverige.

    Det slutade med att jag returnerade däcken och beställde ett par continental-däck istället.

    Även om det tar emot att pröjsa säg 1000:- istället för 500:- per däck så är ju den totala kostnaden bara 2000:- extra, vilket är mindre än det du betalar i vägskatt varje år (och då håller däcken flera år), så säg inte att du inte har råd med ett par riktiga märkesdäck.

    Sedan undrar jag varför du måste välja den ovanliga dimensionen 205/50 R17? Ovanliga dimensioner görs i små upplagor och då blir däcken dyra, 225/45 R17 är ju billigare om det nu är en kostnadsfråga!!!
    För att gå tillbaka till ursprungsfrågan... att byta däckdimmension på däcket men behålla lättmetallfälgen! Jag lägger ner den idén eftersom det INTE var rekommenderat från däckonline.se! För det är att tumma på säkerheten om nåt! Jag skickade alltså vidare denna fråga till Däckonline.se, om det går att sätta 205 eller 215 breda däck på en lättmetallfälg som är avsedd för 225 Svaret från däckonline.se kan ni läsa nedan. Då läser jag alltså mellan raderna på deras svar... och utgår från att dom inte rekommenderar byta dimmension ävenfast det går att utföra. Det är ett korrekt svar från en däcktillverkare som bör respekteras


    Hej!

    Tack för ditt e-mail.
    Vi rekommenderar att välja däckdimension som finns i bilens instruktionsbok.
    Enligt våra uppgifter (som vi fått från några däckverkstader i Sverige) får man böter i Sverige om man inte kör på däck i dimensionen enligt registreringsbeviset. Därför rekommenderar vi att inte ändra däckdimension.
    Du kan göra det på eget ansvar.
    För säkerhets skull kan du ta kontakt med någon av verkstader som samarbetar med oss angående din fråga.
    Du kan hitta dem på vår hemsida under länken "däckmontering".

    Tack för din förståelse!

    Kind regards / Med Vänlig Hälsning,

    Delticom AG
    Brühlstr. 11
    30169 Hannover
    Tyskland
    Tel: 085 25 00 608
    Fax: 0049 89 20 80 80 840
    Directors: Rainer Binder, Philip von Grolmann, Dr. Andreas Prüfer, Frank Schuhardt
    Head of the board: Peter Stappen
    Register of commerce Hannover HRB 58026
    VAT: DE 812759861
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    26

    Re: 205\45 istället för 225\45 däck? går det?

    Givetvis svarar däckonline som de gör, de vill inte ha något ansvar för vad ett ev byte kan innebära, sen tror jag faktiskt inte de har den tekniskla kompetensen som behövs för att uttala sig heller.

    Jag bytte förra våren från 225/45-17 till 205/50-17 på mina original 7.5" breda alufälgar. Visserligen var detta på en Volvo V70N men det funkade utmärkt och jag upplevde inga negativa konsekvenser.

    När det gäller Saab 9-3 -06 så skulle jag inte rekommendera några 17" däck alls eftersom dessa bilar är så dåligt ljudisolerade att de bullrar för mycket.
    Själv har jag inför kommande vår bytt från Continetal Sport contact 225/45-17 till Goodyear efficient grip 205/55-16.
    Det återstår att se om det blir så mycket tystare och bränslesnålare som jag hoppas på.
    9-3 sc Tid -06

Liknande ämnen

  1. Montera dp med en kat istället för två?
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 10:46
  2. rör istället för mittdämpare?
    Av Jwa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 02:17
  3. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  4. Fick TCS istället för ESP !!!!!
    Av Mythic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •