Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Den löstagbara dragkroken sitter fast NG9-3

  1. #1

    Den löstagbara dragkroken sitter fast NG9-3

    Hoppas jag lagt in min fråga under rätt rubrik....

    Besiktigade min 9-3 SC -08 härom veckan. Givetvis med ett blankt papper och utmärkt resultat. MEN eftersom jag saknade nyckeln till det avtagbara draget fick jag nedslag och krav på ombesiktning!

    Nu har jag beställt och fått en ny nyckel via Saab-handlaren.

    Glatt satte jag nyckeln i hålet och kunde låsa upp kroken. MEN den jäkla kroken sitter som berget! Eller rättare sagt: när jag låst upp den svarta plastmojängen och trycker in den mot kroken så är det omöjligt att vrida den medsols (detta är enligt en dekal på kroken det man skall göra för att lossa kroken).

    Har sprejat med 5-56 utan resultat.

    Gör jag fel, eller vad kan vara orsaken till detta??

    Har köpt bilen begagnad men kroken är fabriksbeställd och är Saabs egen men jag vet inte tillverkaren (inte mer än att nyckeln fick beställas via Frankrike).

    Tacksam för alla synpunkter och hjälp. Måste ombesiktiga innan 11 februari...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14

    Re: Dragkroken sitter fast!!

    Hade samma problem på min, åkte bara inom Saab så hjälpte dom mig direkt, sprayade 5-56 och bände med en gigantisk tång.

    Alltså, använd 5-56 och massa våld så ska den nog lossna!
    Saab 9-3 SS 2.0t Vector Active 2009
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector 2003

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Dragkroken sitter fast!!

    Gör så och det kan sluta med att du får köpa ett nytt drag. Då du men stor risk kan dra av vredet med tången!

    Stoppa i nyckeln och lås upp den, vrid vredet så långt det går och så slår du med en hammare(modell större) på själva dragkulan. Säkraste sättet att få loss draget helt.

    För att slippa detta i framtiden så ta av draget när du har kopplat av släppkärran/husvagnen.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 14:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: 9-3 SC -08, den löstagbara dragkroken sitter fast!!

    I den här tråden har jag beskrivit hur jag fixade min fastrostade löstagbara krok:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=287886

    Nu var det iofs på en 9-5a men det kanske är samma typ, det låser så iaf på din beskrivning?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SC -08, den löstagbara dragkroken sitter fast!!

    Är du verkligen säker på att det har rostat fast? Jag har samma krok och den är inte helt lätt att komma underfund, med innan man fattat riktigt hur man ska trycka och vrida för att det ska bli rätt och släppa. När man väl kan det så är det givetvis en baggis...

    Edit: Är bilen alltid körd med kroken på? Har du själv tagit av och satt på kroken tidgare? En -08 känns inte som att den borde rosta fast även om den sitter på konstant. Det ska ju vara ett bra lager med fett i grejorna från början som först måste bort innan saker kan rosta fast.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6

    Re: 9-3 SC -08, den löstagbara dragkroken sitter fast!!

    Vfr,

    du får väldigt gärna ge mig en kort beskrivning av hur du får loss kroken. Jag har ingen beskrivning eller manual utan har endast gått på den lilla dekalen som sitter på sidan av kroken. Denna "talar om" att man skall låsa upp(!), trycka in det svarta plastvredet och sedan när detta är intryckt vrida det medsols.

    Tyvärr lyckas jag alltså inte få vredet att aktiveras, utan jag trycker in det och sedan är det helt omöjligt att vrida....

    Eftersom jag alltså inte ens kommer vidare till steg två, där kroken skall lossna, så vet jag inte om det sitter fast eller ej. Det troliga är dock att det kommer bli problem även där...

  7. #7

    Re: 9-3 SC -08, den löstagbara dragkroken sitter fast!!

    Hej.

    Det som brukar rosta är själva kolven som låser fast dragkroken.

    Jag skulle försöka spruta in 5-56 på baksidan fästet till kroken.

    Om du lägger dig under bilen och lyser med ficklampa så bör du se det hål du stoppar in kroken i och spruta in massa 5-56 där, så att själva kolven får smörjmedel.

    Då det samlas mycket vatten/salt så rostar den gärna där och det brukar kärva till saker.

    Hjälper inte detta så skulle jag gå på med värme, blåslampa då metallen expanderar lite.

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Dragkroken sitter fast!!

    Citerar mig igen. Du skall trycka in vredet sen vrida den medsols. Tryck in vredet och fatta tag om den för att vrida och slå på toppen av dragkulan. Hur många slag är lite från drag till drag samt hårt den sitter fast. Smörj sedan draget när du har fått loss det.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Gör så och det kan sluta med att du får köpa ett nytt drag. Då du men stor risk kan dra av vredet med tången!

    Stoppa i nyckeln och lås upp den, vrid vredet så långt det går och så slår du med en hammare(modell större) på själva dragkulan. Säkraste sättet att få loss draget helt.

    För att slippa detta i framtiden så ta av draget när du har kopplat av släppkärran/husvagnen.

    Vfr: Inte allt ovanligt att om draget har suttit i konstant ett tag att den kärvar/rostar fast.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Lånar den här tråden. Jag har en Saab SC 9-3 1.8T Biopower från 2008 med löstagbar dragkrok. Tror det är en Bosal? En sån där man skall låsa upp sen trycka in vredet och vrida samtidigt.
    Så fort jag har dragit något med bilen (min båt) så fastnar kroken och det är ett mindre helvete att få loss den många gånger. Det som fungerar bäst är att slå med typ slägga på själva kroken uppifrån och på motsatta sidan av vredet samtidigt som man vrider. Man måste nästan vara två för att lyckas, en som slår och en som vridet.

    Finns det några knep eller fixar för att inte det skall bli så här? Dragkroken går lätt att ta loss och sätta på så länge det inte har varit någon belastning på den,.
    Senast redigerat av ufobengt den 2022-04-10 klockan 14:31.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur sitter sidokjol fast OG9-5
    Av Karlqvist i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 21:04
  2. Drivaxeln sitter fast NG900
    Av SaabWalle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •