Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Hur ska bränslepumpen låta på OG9-5?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    Armaturen ha legat på hyllan hos demonteringsfirman och tråden med flottören har blivit böjd. Samma hände mig. Jag fick montera ur den igen och försöka bända till den så den blev samma som den gamla. Sen visade den rätt. Att den visar mer rätt med lite bensin i tanken låter lite märkligt. Kanske är det så att utväxlingen på flottärarmen sjunker med tankens innehåll...
    Fredrik J

  2. #22

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    Armaturen är ju helt ny.
    Så den bör ju inte varit böjd eller nått.
    Konstiga är ju att den visar rätt sedan när man kommit ner i den nivån i tanken.
    Men får väl lyfta ur den igen å titta på den.
    Är bara så lätt å ha sönder anslutningarna till den när man ska koppla ur den
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    31

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    Bara jag som kör omkring med bensinpump kasett och vevgivare i bilen ? Funderar på att byta b-pump förebyggande (delarna är provosorikst lånade av jobbet) men har inga missljud alls. 95a 2002 som vandrat 21,000. nån här som kört långt utan att byta pump? skulle vara intressant att veta vad det är som pajar i dom, har ju bytt pumpar i vagnar som gått från 11,000 mil och uppåt, kollar man på själva pumpen så vill man ju tycka att motorn slits lika mycket bara att vissa går 22,000 och andra paj redan vid 11,000 ..
    Har inte skrift som en fördel hoppas nån stackars jävel fattar vad jag menar iaf ?

  4. #24

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    När du vrider på tändningen ska pumpen INTE höras.... När den börjar "tjuta" så är den snart slut.... Byt pump...
    Citat Ursprungligen postat av per740
    Hej,
    Bränslepumpen hörs tydligt när man står utanför bilen i höjd med baksätet. Ljudet kan väl närmast beskrivas som en jämn ton av lite högre frekvens. Det låter alltså INTE som om det uppenbart vore fel (gnissel, rossel, ojämnt ljud). Frågan är helt enkelt hur ska pumpen låta när den är OK? Ska man höra den utanför bilen?

    Bilen har gått 20 tusen mil och vad jag vet är pumpen aldrig bytt.

  5. #25

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    min walbro lät iiiiiiiiiiii då den laddade upp trycket innan man startade, i söndags utanför brorsans hus i en liten by slutade den fungera efter 16k mil, köpte en ny på mekonomen med 6mm anslutning för 1366kr, lite nervöst att byta eftersom jag alltid brukar få en blå gnista då jag tar i bilen.
    givetvis bröt jag matarledningens snäppe då jag lossade den stora plastmuttern, men säkrade matarledningen med slangklämma plus ett plastband över "nippeln".
    nu hörs den inte.
    9-5 2,3t sportcombi -01 M02

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    Ja bytte häromhelgen pump på morsans 900 -95. Den hade gått ca 31500 och verkade aldrig bytt. Hon fick en biltemapump för 400 spänn med 8mm anslutning och än har inte slangen ja bulta dit hoppat

    Tänkte utrusta min 9-5 -02 som rullat 29500 med en likadan, den som sitter har vinit rejält dom 700 mil ja hittills kört med den... Man slipper ju iaf klippa upp golvet
    9-5 2.3 2007

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    Då har jag kommit till skott och bytt pumpen på bilen i fråga i trådens första inlägg. Några noteringar:

    * Biltemas 8mm pump till Saab 900 passar utmärkt om man låter en bit av den gamla slangen sitta kvar på det vita T-korset och skarvar på med en 8mm bensindränkbar slang (fäst med slanklämma storlek typ 9-13 mm). Pumpen är av samma märke som original (Walbro).
    * Den nya pumpen är knäpptyst. En pipande/tjutande pump är som många påpekat ett tecken på att något är fel.
    * Med 5-56 och bändande med en skruvmejsel (180 grader mot bränsleledningen) är det inget problem att lossa armaturanslutningarna i locket utan att de går sönder. Bara att rucka fram och tillbaka sakta och försiktigt.
    * 2 st vinkeljärn skruvade på en träregel blir ett perfekt verktyg för att öppna den stora tandade ringen till tanklocket (om man tycker att biltemas specialverktyg för 175kr känns som något som bara kommer att samla damm i garaget).
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    En tjutande pump är tecken på slitage, min pump låter en del men inte tänkt på att det skulle vara nåt problem innan i Söndags när jag fick hjälp av en mycket trevlig kille här på forumet att skrämma upp effekten lite. Vi tyckte inte det gjorde nån större skillnad dock så en enkel felsökning sattes igång.

    Pumpen ska med original BTR klara att leverera 4.2bar bränsletryck vid 1.2bar laddtryck, min klarade runt 3.5bar vilken innebär att Trionic kände av spiktendens och backade av.

    Så....

    Nu ligger en ny Henco pump i bagaget och jag hoppas hinna montera den under veckan.


    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    579

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    Bumpar lite med en ny fråga.
    Min pump låter rätt mycket på min 9-3 aero 02-.
    Bilen har vägrat starta 2 gånger med en månads mellanrum. Men efter den fått stå en dag eller två har den gått fint igen. (kör med den nu och det är 1 vecka sen han krånglade sist.)

    Tänkte inte på att lyssna på om pumpen gick igång när han var död dock.

    Till frågan då, kan pumpen ge detta fenomen? Min första tanke var ju vevaxelgivaren.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: Hur ska bränslepumpen låta på 9-5?

    Det är väl inte omöjligt. Låter väl dock troligast att det är vevaxelgivaren som du säger. Den är ju enklare att byta så börja med den, låna från en annan bil eller ta en tur till skroten.
    Drar startmotorn både när pump respektive vevaxelgivare är trasig? Annars kunde det kanske ge en hint om vad som är fel.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ska Quifediff låta?
    Av Conwis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 20:23
  2. Hur ska org AV låta?
    Av _Strongman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 00:45
  3. Hur får man orginaldumpen och låta mer?
    Av Mozzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 22:51
  4. Hur SKA en EVO 6 bypass låta?
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 23:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •