Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

  1. #1

    Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Hej!

    Ny på forumet, och första inlägget men antar jag hamnat rätt..

    Problem:

    Köpt en saab 9-3 Aero -04 17800 mil. som jag ägt i ett par veckor / 150-200 mil, jag köpte bilen på bilfirma och fick då välja lite extra tillval dvs jag bad om en 18k mila service och fick denna gjord, nu 200? mil senare så kollade jag oljan och den är mellan min och max, då jag kollade bilen hade den stått på tomgång i ungefär 10 min dvs motorn var varm men jag stängde av den lät den stå 15min sen kollade jag oljan och då var den mellan Min och max, 200 mil och halv "olje förbrukning" kan vell inte stämma eller ? har dock gasat rätt bra med bilen ( har ju precis bytt upp mig från en saab 900 -86 ) men ändå inte så mycket.. aja rörig tråd men ställ gärna frågor så ska jag försöka beskriva mer detaljerat,

    Mvh Total

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Välkommen hit! Kollade du oljan när bilen var nyservad? Låg den då på max-sträcket? Stod bilen plant när du nu kollade oljan? Hade bilen varit avstängd några minuter innan du kollade oljan?

    Håll ögonen på detta, och se om förbrukningen har stabiliserats eller fortsätter.

    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Citat Ursprungligen postat av totalsaab
    då jag kollade bilen hade den stått på tomgång i ungefär 10 min dvs motorn var varm men jag stängde av den lät den stå 15min sen kollade jag oljan och då var den mellan Min och max
    Han lät den stå i 15min så oljan hade nog runnit ned ordentligt.
    @totalsaab: Motorn rymmer 6 liter men det är bara sista litern som skiljer mellan min-max. Om vi utgår från att verkstaden fyllde till max har den alltså dragit 5dl av totalt 6L.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Att tvärsäkert utgå från att verkstaden fyllt upp till MAX-markeringen och därför oroa sig för att bilen drar olja känns både osäkert och alldeles onödigt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att tvärsäkert utgå från att verkstaden fyllt upp till MAX-markeringen och därför oroa sig för att bilen drar olja känns både osäkert och alldeles onödigt.
    Precis. Därav
    OM
    Resonemanget fördes endast för att belysa faktumet att det inte rör sig om "halva" mängden olja. Simma lugnt nu

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Man bör tänka på att skillnaden i nivå på stickan kan variera ENORMT om bilen lutar när man läser av nivån.

    Det behövs inte alls någon stor lutning för att man ska börja kippa efter andan och börja svära över att ens bil plötsligt har börjat "förbruka" en massa olja. Tro mig jag har haft massor av dessa falskalarm innan jag lärde mig.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    På aeron har du väl även ett "system" som håller koll på oljenivån? Du ska alltså inte behöva oroa dig över detta, bilen varnar när du behöver fylla på, detta står i instruktionsboken.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    På aeron har du väl även ett "system" som håller koll på oljenivån? Du ska alltså inte behöva oroa dig över detta, bilen varnar när du behöver fylla på, detta står i instruktionsboken.
    Detta gäller inte alla B207, osäker på vilka som har kopplad nivågivare och inte men det finns både med och utan nivåkontroll. Oavsett så är det bra att kolla stickan ibland.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Citat Ursprungligen postat av totalsaab
    Hej!

    Ny på forumet, och första inlägget men antar jag hamnat rätt..

    Problem:

    Köpt en saab 9-3 Aero -04 17800 mil. som jag ägt i ett par veckor / 150-200 mil, jag köpte bilen på bilfirma och fick då välja lite extra tillval dvs jag bad om en 18k mila service och fick denna gjord, nu 200? mil senare så kollade jag oljan och den är mellan min och max, då jag kollade bilen hade den stått på tomgång i ungefär 10 min dvs motorn var varm men jag stängde av den lät den stå 15min sen kollade jag oljan och då var den mellan Min och max, 200 mil och halv "olje förbrukning" kan vell inte stämma eller ? har dock gasat rätt bra med bilen ( har ju precis bytt upp mig från en saab 900 -86 ) men ändå inte så mycket.. aja rörig tråd men ställ gärna frågor så ska jag försöka beskriva mer detaljerat,

    Mvh Total

    Oljenivån är precis där den ska vara, inte troligt att verkstaden har fyllt till max-nivå vid servicen. Men som tidigare nämnts är det lämpligt att hålla koll på nivån så att den inte sjunker onormalt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    [quote=E Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "K.Andersson":19nyrz18
    På aeron har du väl även ett "system" som håller koll på oljenivån? Du ska alltså inte behöva oroa dig över detta, bilen varnar när du behöver fylla på, detta står i instruktionsboken.
    Detta gäller inte alla B207, osäker på vilka som har kopplad nivågivare och inte men det finns både med och utan nivåkontroll. Oavsett så är det bra att kolla stickan ibland.[/quote:19nyrz18]

    Aha okej, nej klart är ju bra att kolla stickan ändå. Läste bara i min instruktionsbok att Aero hade nivåkontroll.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Oljenivån är precis där den ska vara, inte troligt att verkstaden har fyllt till max-nivå vid servicen. Men som tidigare nämnts är det lämpligt att hålla koll på nivån så att den inte sjunker onormalt.
    Men de tar betalt för 6 liter olja?

    Nu har jag alltid servat själv, men för mig har det varit en självklarhet att fylla till max vid oljebyte. Då har man ett fast utgångsläge och det är enklare att avgöra om det förbrukas olja eller inte.

    Med samma resonemang så får ju en T7 motor bara 3,5liter vid service. Och då är man ju under 3 liter efter 100mil med hyfsat vanlig förbrukningstakt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Oljenivån är precis där den ska vara, inte troligt att verkstaden har fyllt till max-nivå vid servicen. Men som tidigare nämnts är det lämpligt att hålla koll på nivån så att den inte sjunker onormalt.
    Men de tar betalt för 6 liter olja?

    Nu har jag alltid servat själv, men för mig har det varit en självklarhet att fylla till max vid oljebyte. Då har man ett fast utgångsläge och det är enklare att avgöra om det förbrukas olja eller inte.

    Med samma resonemang så får ju en T7 motor bara 3,5liter vid service. Och då är man ju under 3 liter efter 100mil med hyfsat vanlig förbrukningstakt.

    Mvh
    Jag vet inte hur mycket olja du brukar tippa ur din motor men är den tom så blir det inte maxnivå om man tippar i 4 liter i en B2X5 och likadant om man häller i sex liter i en B207.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Saab 9-3 ss Aero -04 tar olja

    Verkstäderna fyller på den mängd som biltillverkaren säger vid olja+filter byte. Alltså på en B207 motor blir det 6L, sen kollar man i regel inte stickan efter det, utan man vet att oljan finns i motorn, om ingen pöl blir under bilen.
    Normalt så ska man inte häller sträva att hålla oljenivån på MAX strecket vid oljebytet, då oljan som fylls på är kall eller rumstempererad, vilket blir för mycket olja (om man startar och låter oljetrycket byggas upp för att sedan fylla på till MAX strecket) när oljan sedan är varm.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 aero v6 2.8t motor olja
    Av jimb3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 19:09
  2. Olja i intercooler? Saab 9-3 Aero -00
    Av torbo90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •