Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

  1. #1
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Tjenare!

    Mitt första inlägg på saabturboclub.com.

    Jo, det är så att jag funderar på att köpa en 9-5 2,0t -99. Det var många år sedan jag ägde en Saab men jag har säkert haft ett drygt dussin Saabar. Allt ifrån gamla 92or, 94or (V4), 95or till 99, 900 o 9000. Men de senaste 10 åren har jag haft lite andra skiftande bilmärken. Senaste en Skoda Felicia 1,6 Combi -98 som råkade ut för ett motorras två dagar innan julafton då jag dumt nog körde trots att oljetryckslampan tändes direkt vid start.

    Nåväl, efter intensivt letande har jag hittat följande...

    9-5 2,0t -99
    16.500 mil
    nybesiktigad o skattad
    nyservad
    4 ägare
    men med trasig kupéfläkt
    pris 29.000 kronor

    Nu är ju inte Saabar från sekelskiftet dessvärre i samma kvalitet som de gamla hederliga Saabarna var från 60-, 70- o 80-talet. Men jag undrar ändå - vad bör jag se upp med o är nämnda bil ett vettigt köp?

    Hur mycket kommer det att kosta att fixa en ny kupéfläkt hos en svartverkstad?

    Har ännu inte fått svar från säljaren om det sitter original kamkedja i den (därför det sitter väl inte kamrem!??) o i så fall - hur lång livslängd man kan förvänta sig på den förutsatt att bilen är välservad vilket den tydligen tycks vara.

    Ska jag vara rädd för oilsludge problemet?

    När kommer turbon att behövas bytas ut?

    Här är en länk till bilen: http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_....htm?ca=18&w=1

    Eftersom jag inte vill köpa grisen i säcken så har jag lagt ner flera dagars intensivt letande o sökande på nätet för att läsa på så mycket som möjligt INNAN jag åker o kollar på den o ev köper den.

    Men alla kommentarer o råd från medlemmarna på saabturboclub.com välkomnas!

    Ha en bra helg!
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Välkommen hit! Om du inte redan har gjort så titta igenom FAQ:en om köpråd för 9-5, se viewtopic.php?f=30&t=245035

    Jag tycker priset låter högt, ffa med tanke på att den inte är i tiptop. Min utgångspunkt skulle vara att säljaren får fixa fläkten, och lämna garanti på arbetet, innan det skulle vara intessaant för mig att titta på den bilen.

    Lycka till
    /Johan

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Håller med JSN.
    Sålde min f.d 9-5 -98 för samma peng och den var betydligt fräschare än sådär.
    Om du tittar på fronten så ser du skrapmärken, vilket inte är så kul att få på en bil som kostar nästan 30.000kr.

    Tror nog du kan hitta en bättre bil för samma peng
    Saablös dåre

  4. #4
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Jag funderar alltid på samma sak när man ser en annons med en bil som har ett sk enkelt och billigt fel som behöver åtgärdas. Om det nu är så enkelt att fixa, varför är det inte gjort? Det måste vara enklare att sälja en hel bil jämfört med en trasig.

    Om den nu aktuella bilen:
    Kolla hur servicerna är gjorda. Finns dokumenterad servicehistorik?
    Kamkedja och turbo, bytt eller original?
    Är vevhusventilationen åtgärdad och i så fall när då?

    Sen tycker jag också att priset är för högt. Tittar man på bilpriser.se ligger privatpriset mellan 20000 och 25000 kr c:a

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Tycker det låter som en toppenkandidat för oilsludge-problem.

    Skulle absolut INTE köpa den utan att ha fått kedjan uppmätt, hur välservad den är, för det är ju dessvärre ingen garanti för att kedjan ska vara ok, med tanke på hur många bilar som fått sina kedja utbytt på garantin, där just kravet är att bilen ska vara servad enligt ekommendationerna.

    Arbetet för att byta fläkten kan ju inte kosta många kronor, då lär väl fläkten kosta mer än arbetet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Kan väl försöka förtydliga Pumbas lite kryptiska anmärkning litegrann

    De bilar som ofta drabbas av oil-sludge är bilar som gått låga mil. Man kan då anta att de oftare gått korta sträckor så att motorn inte hunnit bli genomvarm, vilket är det som i grunden ger upphov till problemen pga de felkonstruktioner som finns. Den kan ju dock ha gått långa mil trots miltalet, t ex använts till veckopendling eller varit avställd under vintern många år.

    Servad enligt bok skulle jag akta mig för, då serviceintervallet sattes alldeles för långt från början. Helst ska det inte ha gått mer än 1000-1500 mil mellan oljebytena, och definitivt inte mer än ett år.

    Att mäta kamkedjesträckaren är varken krångligt eller dyrt på en verkstad, så det kan gott säljaren göra för att kunna "bli av med" bilen. Kortfattat kan man se på hur långt sträckaren gått ut hur pass sliten kamkedjan är. Skulle aldrig fall mig in att köpa en Saab om säljaren vägrar att mäta upp sträckaren. Det är god chans att det redan gjorts på någon service då Saab brukar göra det när bilen börjar komma upp lite i åren.

    Turbon är inte bra, utan kan haverera långt före 10k mil tyvärr. Det som lätt tar ihjäl en turbo är dålig olja och hårda gaspådrag med kall motor. Det är inte så mycket man kan göra annat än att kolla om den ryker blått när den kallstartas. En blårykande turbosaab är ett mycket dåligt tecken. Men den kan fungera perfekt ena veckan och gå i bitar nästa, det är inte så mycket man kan göra annat än att köpa en bil med nybytt turbo om man vill vara säker...

    Jag tycker också att det verkar dyrt med tanke på kupéfläkten. Jag brukar också tänka att det är lite skumt när någon inte orkar åtgärda ett "enkelt" fel innan bilen säljs, särskilt i de fall alla delar som behövs t o m följer med. Men miltalet kanske innebär att bilen är i gott skick invändigt och i lacken i alla fall, och känns lite mer tajt i drivlinan, vilket ändå är värt mycket på en 12 år gammal bil. Skrap på plasten går att fixa med bättringsfärg, det är ju ändå plast, och lätt hänt att köra emot när det är snödrivor överallt på parkeringarna.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  7. #7

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    2.0t 150 hk är förvisso en rakt i jmf med en gammal Skoda (eller icke-SAAB turbo), men ganska så seg, speciellt på en tung kombi.

    Att SAAB-kvalitén skulle vara bättre på 70- och början av 80-talet håller j definitivt inte med om.

    Faktum är att du bör läsa på bättre, finns en tråd som behandlar 9-5 evolutionen i detalj.

    Köp en 2.3T 220 hk Vector eller 250 hk Aero årsm 2003-2005.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever

    Köp en 2.3T 220 hk Vector eller 250 hk Aero årsm 2003-2005.
    Med tanke på priset på den bil TS länkat till så tror jag inte detta ryms i budgeten.

    Det skiljer ganska mycket i pris på en 2,0t -99 och en Aero -05a..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Välkommen hit! Om du inte redan har gjort så titta igenom FAQ:en om köpråd för 9-5, se viewtopic.php?f=30&t=245035

    Jag tycker priset låter högt, ffa med tanke på att den inte är i tiptop. Min utgångspunkt skulle vara att säljaren får fixa fläkten, och lämna garanti på arbetet, innan det skulle vara intessaant för mig att titta på den bilen.

    Lycka till
    /Johan
    Man får tacka så mycket!

    Jodå, jag har läst både FAQ här + mängder med andra sajter. Just nu känns det som om att köpet håller på att övergå i någon form av traumatisk upplevelse. Tänk att ett bilköp kan starta igång så mycket känslor i kroppen. Något som egentligen borde vara lustfyllt övergår istället till något betydligt mer negativt.

    Jag mailade säljaren i natt o fick svar direkt i morse. Bilen är nyservad o turbon är bytt för 2 år sedan. Vad som är defekt på den är som jag skrev kupéfläken... samt värmen i förarstolen. Det senare felet låg inte med i annonsen utan det upplyste han först om i mailet. Han gick även ner 5K på grund av fläkten o förarstolen till 24K. Är detta en varningsklocka eller ska man se honom som generös?

    Jag får tacka för alla goda tips samt välkomnandet!
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  10. #10
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Håller med JSN.
    Sålde min f.d 9-5 -98 för samma peng och den var betydligt fräschare än sådär.
    Om du tittar på fronten så ser du skrapmärken, vilket inte är så kul att få på en bil som kostar nästan 30.000kr.

    Tror nog du kan hitta en bättre bil för samma peng
    Helt riktigt! Det var egentligen det första jag själv reagerade på när jag granskade bilderna lite noggrannare i Photoshop.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  11. #11
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Jag funderar alltid på samma sak när man ser en annons med en bil som har ett sk enkelt och billigt fel som behöver åtgärdas. Om det nu är så enkelt att fixa, varför är det inte gjort? Det måste vara enklare att sälja en hel bil jämfört med en trasig.
    Vad tror du att en auktoriserad Saab verkstad skulle ta för att byta kupéfläkten? Läste någonstans på ett annat forum att det skulle kosta ca 4K. Troligtvis får inte säljaren ut 4K "mer" för bilen bara för att kupéfläken funkar utan han drar en chansning att det kanske är någon som kan fixa det själv som köper bilen. Vild gissning bara...

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Om den nu aktuella bilen:
    Kolla hur servicerna är gjorda. Finns dokumenterad servicehistorik?
    Kamkedja och turbo, bytt eller original?
    Är vevhusventilationen åtgärdad och i så fall när då?

    Sen tycker jag också att priset är för högt. Tittar man på bilpriser.se ligger privatpriset mellan 20000 och 25000 kr c:a

    //TB
    Servicarna är som sagt utförda "enl boken". Fullt ifylld servicebok ska tydligen medfölja. Kamkedjan visste han ingenting om. Turbon byttes för 2 år sedan. Venhusventillationen visste han heller inget om eller i vart fall har han inte svarat på det ännu. Får ringa honom i morgon o höra lite närmare.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  12. #12
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Tycker det låter som en toppenkandidat för oilsludge-problem.

    Skulle absolut INTE köpa den utan att ha fått kedjan uppmätt, hur välservad den är, för det är ju dessvärre ingen garanti för att kedjan ska vara ok, med tanke på hur många bilar som fått sina kedja utbytt på garantin, där just kravet är att bilen ska vara servad enligt ekommendationerna.

    Arbetet för att byta fläkten kan ju inte kosta många kronor, då lär väl fläkten kosta mer än arbetet.
    Ska ärligt erkänna att detta med "oilsludge" är en ny företeelse för mig. Har aldrig råkat ut för det på några andra bilmärken o heller aldrig på mina "gamla-gamla" Saabar jag ägt tidigare.

    Du säger att jag ska kräva att kedjan ska mätas upp!?? Är det inte något som Saab automatiskt gör vid servicarna? Om inte... vilka är toleranserna dvs hur mycket ska man acceptera resp hur mycket ska det vara för att det ska bli no no no no?
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  13. #13
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Kan väl försöka förtydliga Pumbas lite kryptiska anmärkning litegrann

    De bilar som ofta drabbas av oil-sludge är bilar som gått låga mil. Man kan då anta att de oftare gått korta sträckor så att motorn inte hunnit bli genomvarm, vilket är det som i grunden ger upphov till problemen pga de felkonstruktioner som finns. Den kan ju dock ha gått långa mil trots miltalet, t ex använts till veckopendling eller varit avställd under vintern många år.

    Servad enligt bok skulle jag akta mig för, då serviceintervallet sattes alldeles för långt från början. Helst ska det inte ha gått mer än 1000-1500 mil mellan oljebytena, och definitivt inte mer än ett år.

    Att mäta kamkedjesträckaren är varken krångligt eller dyrt på en verkstad, så det kan gott säljaren göra för att kunna "bli av med" bilen. Kortfattat kan man se på hur långt sträckaren gått ut hur pass sliten kamkedjan är. Skulle aldrig fall mig in att köpa en Saab om säljaren vägrar att mäta upp sträckaren. Det är god chans att det redan gjorts på någon service då Saab brukar göra det när bilen börjar komma upp lite i åren.

    Turbon är inte bra, utan kan haverera långt före 10k mil tyvärr. Det som lätt tar ihjäl en turbo är dålig olja och hårda gaspådrag med kall motor. Det är inte så mycket man kan göra annat än att kolla om den ryker blått när den kallstartas. En blårykande turbosaab är ett mycket dåligt tecken. Men den kan fungera perfekt ena veckan och gå i bitar nästa, det är inte så mycket man kan göra annat än att köpa en bil med nybytt turbo om man vill vara säker...

    Jag tycker också att det verkar dyrt med tanke på kupéfläkten. Jag brukar också tänka att det är lite skumt när någon inte orkar åtgärda ett "enkelt" fel innan bilen säljs, särskilt i de fall alla delar som behövs t o m följer med. Men miltalet kanske innebär att bilen är i gott skick invändigt och i lacken i alla fall, och känns lite mer tajt i drivlinan, vilket ändå är värt mycket på en 12 år gammal bil. Skrap på plasten går att fixa med bättringsfärg, det är ju ändå plast, och lätt hänt att köra emot när det är snödrivor överallt på parkeringarna.
    Tack för ditt utförliga svar. Jag får ta mig an frågan vad beträffar kamaxelkedjan med säljaren. Priset är i vart fall nere i 24K just nu. Så de två största frågorna vid köp av en 9-5 2,0t -99 är just turbon o kolla så att den är bytt samt kolla kedjan.

    Eftersom elfelen blir vanligare för varje dag på bilar i allmänhet så kan jag ju passa på o fråga - vilka är de vanligaste elfelen på nämnda modell?

    Jag förutsätter att det sitter AC eller ECC i den. Hur lång är livslängden på den o när kan man förvänta sig att den börjar ge upp?

    Tack för ditt svar!
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  14. #14
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Jag rekommenderar den här sidan (om du inte redan har läst den) för lite ytterligare info om 9-5 och oilsludgeproblematiken: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Det är ju upp till dig i slutändan.
    Vet inte vad det kostar att mäta upp kedjan, men hade jag varit sugen på den bilen hade jag lätt kunnat betala några hundralappar bara för att vara säker.

    Är kamkedjan OK och bilen inte ser allt för tråkig ut kan 24.000kr vara ett helt acceptabelt pris. Det är ju ändå så du som kommer bruka bilen, min hade rullat ca 22.000mil men var underbar att köra.
    Saablös dåre

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Välkommen hit! Om du inte redan har gjort så titta igenom FAQ:en om köpråd för 9-5, se viewtopic.php?f=30&t=245035

    Jag tycker priset låter högt, ffa med tanke på att den inte är i tiptop. Min utgångspunkt skulle vara att säljaren får fixa fläkten, och lämna garanti på arbetet, innan det skulle vara intessaant för mig att titta på den bilen.

    Lycka till
    /Johan
    Man får tacka så mycket!

    Jodå, jag har läst både FAQ här + mängder med andra sajter. Just nu känns det som om att köpet håller på att övergå i någon form av traumatisk upplevelse. Tänk att ett bilköp kan starta igång så mycket känslor i kroppen. Något som egentligen borde vara lustfyllt övergår istället till något betydligt mer negativt.

    Jag mailade säljaren i natt o fick svar direkt i morse. Bilen är nyservad o turbon är bytt för 2 år sedan. Vad som är defekt på den är som jag skrev kupéfläken... samt värmen i förarstolen. Det senare felet låg inte med i annonsen utan det upplyste han först om i mailet. Han gick även ner 5K på grund av fläkten o förarstolen till 24K. Är detta en varningsklocka eller ska man se honom som generös?

    Jag får tacka för alla goda tips samt välkomnandet!
    Du kan se det som två saker tror jag:

    1. Ingen annan än du har visat intresse.
    2. Han vill bli av med bilen.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Kan väl försöka förtydliga Pumbas lite kryptiska anmärkning litegrann

    De bilar som ofta drabbas av oil-sludge är bilar som gått låga mil. Man kan då anta att de oftare gått korta sträckor så att motorn inte hunnit bli genomvarm, vilket är det som i grunden ger upphov till problemen pga de felkonstruktioner som finns. Den kan ju dock ha gått långa mil trots miltalet, t ex använts till veckopendling eller varit avställd under vintern många år.

    Servad enligt bok skulle jag akta mig för, då serviceintervallet sattes alldeles för långt från början. Helst ska det inte ha gått mer än 1000-1500 mil mellan oljebytena, och definitivt inte mer än ett år.

    Att mäta kamkedjesträckaren är varken krångligt eller dyrt på en verkstad, så det kan gott säljaren göra för att kunna "bli av med" bilen. Kortfattat kan man se på hur långt sträckaren gått ut hur pass sliten kamkedjan är. Skulle aldrig fall mig in att köpa en Saab om säljaren vägrar att mäta upp sträckaren. Det är god chans att det redan gjorts på någon service då Saab brukar göra det när bilen börjar komma upp lite i åren.

    Turbon är inte bra, utan kan haverera långt före 10k mil tyvärr. Det som lätt tar ihjäl en turbo är dålig olja och hårda gaspådrag med kall motor. Det är inte så mycket man kan göra annat än att kolla om den ryker blått när den kallstartas. En blårykande turbosaab är ett mycket dåligt tecken. Men den kan fungera perfekt ena veckan och gå i bitar nästa, det är inte så mycket man kan göra annat än att köpa en bil med nybytt turbo om man vill vara säker...

    Jag tycker också att det verkar dyrt med tanke på kupéfläkten. Jag brukar också tänka att det är lite skumt när någon inte orkar åtgärda ett "enkelt" fel innan bilen säljs, särskilt i de fall alla delar som behövs t o m följer med. Men miltalet kanske innebär att bilen är i gott skick invändigt och i lacken i alla fall, och känns lite mer tajt i drivlinan, vilket ändå är värt mycket på en 12 år gammal bil. Skrap på plasten går att fixa med bättringsfärg, det är ju ändå plast, och lätt hänt att köra emot när det är snödrivor överallt på parkeringarna.
    Tack för ditt utförliga svar. Jag får ta mig an frågan vad beträffar kamaxelkedjan med säljaren. Priset är i vart fall nere i 24K just nu. Så de två största frågorna vid köp av en 9-5 2,0t -99 är just turbon o kolla så att den är bytt samt kolla kedjan.

    Eftersom elfelen blir vanligare för varje dag på bilar i allmänhet så kan jag ju passa på o fråga - vilka är de vanligaste elfelen på nämnda modell?

    Jag förutsätter att det sitter AC eller ECC i den. Hur lång är livslängden på den o när kan man förvänta sig att den börjar ge upp?

    Tack för ditt svar!
    Det finns nog bara ett mycket litet antal 9-5 utan någon form av AC. P g a gammal beprövad kompressorteknik håller de mycket bättre i 9-5:orna än i 9-3:orna, men det är också omöjligt att säga. Jag och familjen har haft 8 Saabar med AC/ACC mellan 14 och 45 k mil, och alla har fortfarande blåsigt kalluft. Men på 9-3:an åkte jag på att byta kompressor efter 12k mil. Men den kompressorn som sitter i 9-3 är som sagt inget vidare hållbar.

    Turbo och kamkedja oklara punkter. Dessvärre de två jobbigaste då ett turbobyte drar iväg till 10k på Mekonomen och ett kamkedjebyte minst lika mycket om man inte har möjlighet att göra sådana operationer själv.

    Gällande turbons skick skulle jag resonera så att om det funkar så funkar det. Ryker den inte blått, avgasvärdena från besiktningen är bra osv skulle jag tuta och köra. Rasar den tar man det då.

    Beträffande kamkedjan skulle jag ställa ett ultimatum till säljaren. Säljaren får den uppmätt. Jag betalar mätningen (några hundra bara som sagt) om jag köper bilen. Jag köper den inte om han vägrar mäta upp den och jag köper den inte om kedjan behöver bytas.

    Med tanke på svaren du fått på mail tror jag att du har en bra position att förhandla från då jag som sagt tror att du är den enda spekulanten på bilen. Blocket dignar ju av 9-5:or så säljaren kan inte ställa sig på tvären alltför mycket om han inte vill ha kvar bilen
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  18. #18
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Jag får tacka för all positiv respons.

    Jag snackade med säljaren i telefon igår kväll o vi bestämde att jag skulle komma över till Kalmar o Småland idag tisdag o titta på bilen. Sagt o gjort. För att göra en lång historia kort så... turbon är en utbytesturbo som byttes iom ägarbytet 2008 av den bilfirma som bytte in bilen (Volvo i Kalmar).

    Efter telefonsamtal med Saab idag så fick vi bekräftat att vevhusvetillationen uppdateras alltid iom turbobyte. Om inte annat vid de årliga servicarna såvida de utförs av Saab verkstad.

    Så turbon har alltså rullat ca 3.000 mil sedan den byttes för 2 år sedan när bilen bytte ägare.

    Därför faller frågan bort vad beträffar oilsludge.

    Däremot var ju frågan vad beträffar kamaxelkedjan högaktuell. Jag ställde kravet att han lämnade in bilen på Saab Kalmar o låter dom besiktiga kedjan o han ringde Saab Kalmar o bokade tid. Denna undersökning kommer säljaren att betala o som landar på 800 kronor.

    Så de två defekter som bilen har idag o som säljaren lämnar över i mina händer är alltså en defekt kupéfläkt o en defekt stolsvärme i förarstolen.

    Slutpriset då? Jo, jag prutat ner priset till 21.000 kronor. O det är jag faktiskt nöjd med. Bilen såg riktigt fräsch ut. Har som sagt bara haft två ägare + de 2 bilfirmorna som stod för inbytet 2008. 16.500 mil på mätaren. Sommar- o vinterdäck på alufälg följer med. Vinterdäcken är så gott som nya, sommardäcken är rejält slitna men fullt lagliga o lär säkert klara ett år till eller två med min körsträcka på 300 mil per år.

    Här kommer några bilder på pärlan (Blocket annonsen är nu nedplockad). Själv hade han köpt en 9-5 2,3T Combi Linear Biopower -08 det var därför han ville bli av med sin gamla bil.
    Lite kuriosa... han hade betalat 65.000 kronor för den när han köpte den 2008.







    Så då är man Saab ägare igen.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  19. #19
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Därför faller frågan bort vad beträffar oilsludge.
    .
    Riktigt så enkelt är det ju inte, Att man har ny vevhusvent & turbo säger inte något om bilen är drabbad av oil sludge eller inte... men nu ska vi ju inte måla fan på väggen, din bil behöver ju inte va drabbad! Om den är drabbad märker du när du börjar använda den om den drar onormalt med olja osv!

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Denna undersökning kommer säljaren att betala o som landar på 800 kronor.
    Vem står för kostnaden om kedjesträckaren är ute mer än 15mm då?(Om sträckaren är ute 15 mm ska man byta kedjetransmission enligt saab) Ett byte hos auktorisrad verkstad kostar från c:a 15000kr! Men likadant här, bara att hoppas allt är ok!

    Välkommen tillbaka i saab träsket

  20. #20
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "*ölänningen*":3hg5pj1g
    Därför faller frågan bort vad beträffar oilsludge.
    .
    Riktigt så enkelt är det ju inte, Att man har ny vevhusvent & turbo säger inte något om bilen är drabbad av oil sludge eller inte... men nu ska vi ju inte måla fan på väggen, din bil behöver ju inte va drabbad! Om den är drabbad märker du när du börjar använda den om den drar onormalt med olja osv![/quote:3hg5pj1g]
    Jag visste inte att det fanns ett samband mellan oljeförbrukning o oilsludge. Men i vart fall frågade jag honom bara så där rent allmänt om den drog mycket olja eftersom det alltid är något jag brukar fråga när det gäller beg bilar o han svarade bara att den inte drog någon olja alls. Han brukade "pytsa i en skvätt" mellan varje oljebyte o han bytte olja var 1.500 mil dvs en gång per år i november innan vintern. Jag frågade om det var mer eller mindre än 1 liter o han svarade mindre.

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "*ölänningen*":3hg5pj1g
    Denna undersökning kommer säljaren att betala o som landar på 800 kronor.
    Vem står för kostnaden om kedjesträckaren är ute mer än 15mm då?(Om sträckaren är ute 15 mm ska man byta kedjetransmission enligt saab) Ett byte hos auktorisrad verkstad kostar från c:a 15000kr! Men likadant här, bara att hoppas allt är ok![/quote:3hg5pj1g]
    Om det skulle vara så att kamkedjan måste bytas så faller ju hela köpet på det. Har ju svårt att tänka mig att han lägger ner 15K på att byta kamkedja oavsett vem som köper bilen.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Välkommen tillbaka i saab träsket
    Jodu, träsket det låter det. Hade det inte varit bättre med himmelen?

    Om kamkedjan är ok så kanske jag ställer av den på en gång o ställer ut den i ladan o använder den till att sitta o slappa i. Får en känsla av att Saabar är underbara att sitta i o njuta av de underbara stolarna... men köra med... no no no, det vågar man inte göra.

    Jag undrar så flundran om jag inte ska köpa en likadan bil som jag just har pajat?
    http://kopochsalj.eniro.se/annons/sk...=skoda.felicia
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

Liknande ämnen

  1. Filmtips önskas
    Av RonnyO i forum Tidsfördriv
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2020-11-12, 20:53
  2. Snabb hjälp med köpråd 9-5 3.0 v6 önskas
    Av Lostmygun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 19:51
  3. Råd om trim önskas..
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 18:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •