Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: stereofråga 9-3ss

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63

    stereofråga 9-3ss

    Hej!

    Köpte mig en 9-3ss -03 för ett tag sedan och har nu upptäckt att förra ägaren har försökt sig på att uppgradera ljuden. Det som är gjort är att förra ägaren har satt i ett par 6*9 i hatthyllan, men han har kopplat in dem med kablarna som går till original 4" högtalarna/diskant i hatthyllan. Det resulterar ju i att 6*9:orna bara spelar diskant

    Det jag undrar är om jag kan koppla 6*9:orna till typ bashögtalarna som sitter fram på nåt sätt så att jag får lite bas i 6*9:orna? klarar originalsteget av det? Stereon som sitter i bilen är en ICM2 (tror jag den heter) den med display.

    Är absolut inte ute efter nåt värstingljud utan bara försöka få lite mer tryck i bak med befintliga högtalare.

    Hoppas ni förstår hur jag menar

    Trevlig helg!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: stereofråga 9-3ss

    Tjena,

    Ja det kan du. Steget under förarsätet som driver mid-basarna i framdörrarna vill känna 2 Ohm i varje kanal. Det innebär att om du parallelkopplar två stycken 4 Ohms högtalare dvs du parallellkopplar vänster dörr-midbas med vänster 6x9 känner steget 2 Ohm. MEN!! Då måste du byta ut orginal dörr-midbas till 4 Ohms högtalare då orginal är 2 Ohm. Jag tänker själv köra denna lösning och är säker på att steget orkar driva detta då den som sagt känner samma motstånd som innnan, en bils kupé är ju inget jättestor volym att ljudsätta så nog lugnt. Om/när du byter midbasar i dörrarna passa då även på att dämpa dörrarna med asfaltsmatta och något dämpmaterial. Lycka till !

    // Peter
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63

    Re: stereofråga 9-3ss

    tack för bra info. Är själv inte riktigt så vass när det gäller bilstereo
    När du säger att man ska pararellkoppla högtalarna menar du då att jag ska koppla in 6*9:orna till anslutningen i bashögtalaren i dörren fram? 6*9:orna är 4ohm och original är 2ohm så långt ar jag med, men är det ett måste att byta ut 2ohm högtalarna i dörrarna till 4ohm? eller kommer det låta pannkaka? har nämligen en utlandsresa på gång så ekonomin är minst sagt begränsad

    Om jag har förstått rätt så gör det en hel del om man dämpar dörrarna, har sett att biltema har en del dämpmaterial typ dämpull och nån dämpmatta, duger det? och hur går man tillväga? Antar att det sitter en skyddplast bakom dörrsidan, är det mellan skyddsplasten och dörrsidan man ska dämpa?

    Mycket frågor blir det, men hoppas ni har överseende med en novis.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: stereofråga 9-3ss

    hej igen,

    ja precis du grenar ut sladdarna till dörrhögtalarna med en "sockerbit" eller kabelsko eller något enkelt och drar bak en kabel till hatthyllan till dina 6x9.

    Om du väljer att göra detta men behålla dina 2 Ohms dörrhögtalare så kommer AMP1 (slutsteget under förarsätet) att känna av 2*4/(2+4) = 1,33 Ohm istället för som jag skrev innan 4*4/(4+4)= 2 Ohm. Vet inte hur slutsteget reagerar på att behålla 2 Ohmarna....men ett par Piooner 4 Ohmare 6,5" på t ex Pixmania får du för 400 kr, behöver inte vara jättedyrt.

    Har ingen erfarenhet än så länge av att dämpa dörrarna....kommer dock själv göra det när det blir av en bit in på våren så man kan stå ute o pula lite på uppfarten.


    // Peter
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63

    Re: stereofråga 9-3ss

    tja!

    Tack för tålamodet

    Lutar åt att jag får skaffa ett par nya 6,5" med 4ohm till dörrarna. Nån som har tips var jag ska koppla in 6*9:orna? nu vet jag att de ska paralellkopplas med dörrhögtalarna fram men jag undrar var man lämpligast kopplar in sig? måste väl vara enklast om man kopplar in 6*9:orna på original högtalarkabel innan den går ut till dörren? eller har jag missat nåt?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63

    Re: stereofråga 9-3ss

    en liten följdfråga, är högtalarna som sitter i framdörrarna rena bashögtalare eller är det mellanregister?

    Hittade ett par sony http://shop.onoff.com/Produkter/Ljud__B ... 11031.aspx som är 17 cm i diameter vilket motsvarar 6,69" vad är det för konstig storlek?
    Mycket frågor blir det....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: stereofråga 9-3ss

    Rent tekniskt så kvittar det var på den befintliga kabeln som du klipper och grenar ut...jag hade nog gjort det precis efter AMP1 så att inget syns då det är under stolen...
    Midbasarna i högtalarna matas med 40-800 Hz signal, Sony högtalarna du länka till spelar ner till 50Hz....typ dessa hade kanske fungerat bättre i samma prisklass:

    http://www.pixmania.se/se/se/4876402/ar ... 1712i.html
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63

    Re: stereofråga 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av peterkrolle
    Rent tekniskt så kvittar det var på den befintliga kabeln som du klipper och grenar ut...jag hade nog gjort det precis efter AMP1 så att inget syns då det är under stolen...
    Midbasarna i högtalarna matas med 40-800 Hz signal, Sony högtalarna du länka till spelar ner till 50Hz....typ dessa hade kanske fungerat bättre i samma prisklass:

    http://www.pixmania.se/se/se/4876402/ar ... 1712i.html
    Kanske blir att slå till på dem istället...såg att de också var 17 cm i diameter vilket är 6,69" men alla kanske är 17 cm men man kallar dem 6,5"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: stereofråga 9-3ss

    tror också det
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: stereofråga 9-3ss

    Hur har det gått för er?
    Är lite intresserad av hur det låter om man gör så som ni skriver. Trodde man behövde koppla in slutsteg för att det skulle låta bra.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117

    Re: stereofråga 9-3ss

    Jag undrar också hur det gått?
    9-3 SS Vector

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: stereofråga 9-3ss

    jag har inte fått ut tummen än...

    Det men det blir inom en månad...låter det inge bra och AMP1 är för trött så är planen att dra högnivå från AMP1 till ett större 4-kanalsteg som jag tänker placera under passagerarstolen. Det innebär att jag sparar pengar på nytt slutsteg samt tid med att dra ström och remote kabel till denna om AMP1-lösningen låter bra. Högtalarna är ju ändå desamma oavsett lösning. Skriver så fort jag grenat in mig på AMP1 med 6x9" och provspelat
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 12:16
  2. stereofråga 9-3ss?
    Av Micke H i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 12:36
  3. stereofråga 9-3?
    Av R Larsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •