Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9000 dog under färd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    9000 dog under färd

    Hej ...

    En kanske dum fråga för många och ställd så många gånger tidigare i olika trådar ...
    Men har lite panik då ombesiktning nr 2 om 6 dagar ( sista innan en ny bes krävs igen ) och bil fan dog för mig under en normal tur hem från jobbet !!! 9000 cde 2.3 llt 96á startmotor går bara han inte hoppa i gång

    Tror att det är bensinpump/ eller relät som bråkar hörs inget när man vrider på nycklen. eller e det fler saker som kan göra så bilen bara lägger av så där tvärt ?
    Har inte hunnit fel söka något ännu. Får hjälp med att bogsera hem den i morgon
    och skulle vara fint med lite tips på hur man fel söker man snabbast och på bästa sätt

    tack .
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  2. #2

    Re: 9000 dog under färd

    Skrev samma svar i en annan tråd, men jag kan ju repetera .

    1. Köp startgas , lossa någon lämplig slang på väg mot insuget och spruta in där samtidigt som någon nöter på starten. Startar bilen på gas så kan man anta att felet ligger i bränsletillförseln, och pump / relä / filter etc kan misstänkas. Låter ju troligt också om pumpen inte surrar till vid start. Dock är det svårt att höra ibland.
    Prova i så fall att tvångssköra pumpen med kablar direkt från batteri. Den bör ju suurra då annars är den död.

    2. Är bilen stendöd på startgas också så bör det i första hand vara DI kassetten (den röda mitt på motorn) som har gett sig. Kan även vara defekt vevaxelgivare men mer ovanligt enligt mig.

    Börja med att kolla ovan så får vi se.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    Tack precis sådant svar man ville ha ..

    Bara hoppas man hitta någon som kan hjälpa mig hem med den under dagen så
    får jag göra som du skriver ..

    Var sitter bränsle relät på min modell ? hands facket eller motorrummet ?
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9000 dog under färd

    Citat Ursprungligen postat av JOTNT
    Tack precis sådant svar man ville ha ..

    Bara hoppas man hitta någon som kan hjälpa mig hem med den under dagen så
    får jag göra som du skriver ..

    Var sitter bränsle relät på min modell ? hands facket eller motorrummet ?
    Handskfacket men då det går 1000 felande pumpar på varje defekt relä bör du nog börja med att kolla pumpen i så fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    71

    Re: 9000 dog under färd

    Daska till duktigt med kvastskaft,spade eller liknande på undersidan av tanken så kan (med lite tur) bensinpumpen hoppa igång (om det är den som är felet).

    //Ola

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    Ja han hosta till med startgas ..... relä eller pump då ,säkring hel. Klart man kanske skulle prova och dunka till på tanken med något man har ju adrealin nu efter vinter/mörke körning utan varme på rutan så något skulle ju vara skönt att slå på
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9000 dog under färd

    Om du byglar i säkringspanelen byglar du förbi reläkontakten så då kan du (nästan) kolla två saker samtidigt: Går pumpen då är det fel på relät, går den inte är det fel på pumpen.

    Skriver "nästan" det det inte riktigt helt kan uteslutas att BÅDE relä och pump havererat samtidigt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    är det mellan nr 14 och ? ...

    Nu gick den igång utan att man gjort något ..... Hörde klart och tydligt den gammla trötta soppa pumpen komma igång när jag vred på nyckeln och bara skulle prova .....

    Då e frågan var det kan vara dålig kontakt/glapp någonstans .Vägarna nu e ju ganska dåliga så alla hopp över is kanterna osv kanske e boven i dramat ?
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  9. #9

    Re: 9000 dog under färd

    Tja, aningen har du glappkontakt någonstans, eller ett taskigt relä, eller så är pumpen på väg att ta slut, den kan då fastna i dödläge och sedan hoppa igång för att fungera ytterligare ett tag. (Därav "kvastskafts-metoden" som beskrevs tidigare.

    Dock som LM tidigare sa, bränslepumpen är ju väldigt ofta problemet på våra gamla 9000, så jag skulle nog byta den trots allt. Vill man inte köpa hela armaturen med nivåmätare och allt, så kan man köpa en ny pump på biltema t.ex för typ 400:-, eller varför inte på Speedparts?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    ja biltema är ju tyvär 2 tim bort enkel ... men får nog bli en resa dit kanske
    pumpen kommer man åt om man river ut inredningen i bagaget ?
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  11. #11

    Re: 9000 dog under färd

    Ja, eller så beställer du på nätet så slipper du åka (inte från biltema dock)

    Stämmer, pumpen sitter under golvet i bagaget. Golvet sitter med ett par torxskruv.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    Måste få igång den asp. Låne garage !!

    Så kommer jag fram till att det är pumpen efter jag grävt fram den så får man väl ta sig en tur

    Sen en pump hör man väl bara typ om trycket är lågt ? sätter man sig och starta upp bilen och kör några min. Så är det väl tryck kvar och han kommer inte gå på
    bara för jag vrider på tändningen för att lyssna om den surra 10 sec efter jag stannat den ?
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  13. #13

    Re: 9000 dog under färd

    Citat Ursprungligen postat av JOTNT
    Måste få igång den asp. Låne garage !!


    Sen en pump hör man väl bara typ om trycket är lågt ? sätter man sig och starta upp bilen och kör några min. Så är det väl tryck kvar och han kommer inte gå på
    bara för jag vrider på tändningen för att lyssna om den surra 10 sec efter jag stannat den ?
    Stämmer. Så länge trycket är uppbyggt så behöver ju inte pumpen hoppa igång.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    Tack..
    Man får ta sig från dator nu då och dra sig till garaget .
    Ja pumpen måste ju fram i alla fall .Man får hoppas någon kontakt eller sådant
    har hoppat av eller ligger löst efter lite roliga vinter körningar ..(troligen inte men lättare att komma iväg till garaget om man tänker så :P )
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  15. #15

    Re: 9000 dog under färd

    Allt som gör det lättare att komma iväg är bra . Lycka till nu!
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9000 dog under färd

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Citat Ursprungligen postat av JOTNT
    Måste få igång den asp. Låne garage !!


    Sen en pump hör man väl bara typ om trycket är lågt ? sätter man sig och starta upp bilen och kör några min. Så är det väl tryck kvar och han kommer inte gå på
    bara för jag vrider på tändningen för att lyssna om den surra 10 sec efter jag stannat den ?
    Stämmer. Så länge trycket är uppbyggt så behöver ju inte pumpen hoppa igång.

    mvh
    Jesper
    Motorstyrdonet har ingen aning om vilket bränsletryck som finns kvar i systemet.
    Pumpen går alltid en kort tid vid tändningstillslag, stannar sedan tills signal från vevaxelgivaren visar att motorn skall igång och pumpen spänningsmatas igen.

    Edit: Det är fler än "ett par" torx-skruvar som måste lossas för att komma åt bränslepumpen men knappast fler än tio, jag minns inte exakt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    Ja det gick ju inte bra ....

    var i verkstaden och grejade lite.Som i går så gick den i gång med 1 gång
    men rev ut inredningen och blottade pumpens kontakter drog isär rengjorde kontakterna osv ... prov startade typ 15 gånger pumpen lät skit varje gång
    men startade i alla fall.Bestämde mig för att plocka ihop och köra hem .
    Men då starta den inte pumpen död (hördes inte) hummmm bara dra ut högen och städa upp efter sig .Får nog se om man får tag i någon beg på skroten i närheten.
    behöver ju ha bilen
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58

    Re: 9000 dog under färd

    Så nu fungera allt igen

    Det var bensinpumpen. i fall någon undra
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

Liknande ämnen

  1. Går att ta ut nyckeln under färd 9000 -97
    Av cedete i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-04-22, 17:20
  2. [LÖST] Bilen bara dog under färd 9000 2,3T -92
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 22:08
  3. [LÖST] Stendog under färd och startar ej 9000 2,3t -98
    Av conan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 16:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •