Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Funderar på att köpa släpvagn?

  1. #1

    Funderar på att köpa släpvagn?

    Hej, har funderingar på att köpa släpvagn och ha under tiden jag renoverar och bygger om och till här hemma.
    Har kollat på följande vagn: http://www.blocket.se/vi/13657792.htm

    Vad tror ni om den eller kan ni rekommendera nån annan obromsad/bromsad.
    Fyll på med era tankar om släp!

    /Henrik

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Om du bara ska ha den för renoveringen hemma så hade jag köpt en gammal historia.

    Vi har inom familjen en gammal 70-talare, skattebefriad och bes vart annat år.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Tiki är lite klent byggd tycker jag.
    Rekommenderar Säsjösläpet.
    Svenskt och riktigt byggt.
    http://www.blocket.se/jonkoping/Savs...=17&w=1&last=1

  4. #4

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Men jag har jämfört Tikis olika och proffsmodellerna verkar vara stabilare än standard.

    /Henrik

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Tiki är bra grejor. Och sen vad skall du köra för grejor? Lite virke, byggskivor kanske, sopor till tippen lite då och då, alltså inga nämnvärt tunga grejer oftast. Köp en obromsad tycker jag. Med en sån är det inga problem alls med bromsar osv, plus att det är bra mycket billigare än ett bromsat dito.
    Däremot kör du tyngre grejer och verkligen använder vagnen ofta, köp ett bromsat.
    Jag är numera som det övre exemplet. Kör lite virke då och då och till tippen ungefär. Ibland kan det bli lite tyngre last men det är sällan. Jag sålde min bromsade kärra till förmån för ett nytt obromsat släp, är helnöjd med den.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Ja tiki verkar ok, blir inte så jättebilliga heller med grindar och vinterdäck osv. Kommer nog hamna på runt 17000:- för den i obromsat utförande!

    /Henrik

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Obromsat har som sagt sina fördelar men själv sålde jag min bromsade 1000kg vagn och köpte en 1500kg vagn istället. I mitt fall kör jag ved, virke och kanske något gruslass lite längre sträckor och då är bra lastvikt önskvärt.
    En annan fördel med 1500kg vagnen är att inte alla har körkort/bil för att dra den så den blir inte utlånad speciellt mycket En beggad 1500kg vagn kostar som en ny obromsad..

    Ang vagnen det länkas till så är den lite kort om man ska köra virke på den. 2,52 lastyta gör att det blir rejält överhäng bakåt och ökad risk för svaj och vobbling. Ska du köra mycket virke är nog en längre vagn att föredra.

    Stor lastyta är himla bekvämt när man lastar däremot kräver det betydligt mer av föraren när man drar en vagn som är bredare än bilen.

    Liten lastyta har fördelen att hela ekipaget blir litet och smidigt på trånga byggvaruhus och Ikeaparkeringar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Till mitt husbygge köpte jag en begagnad släpvagn 2006, det finns några bra grejer med den:

    - lastyta 260*125: Grejer som är 250x120 plus emballage går att lasta med lämmarna uppe
    - totalvikt 750: skattefritt!
    - bromsad: hämta ved/jord/grus några mil bort och köra det på motorväg är inga problem. Det är svårt att uppskatta vikten, så ibland händer det att man har ett par hundra kilo för mycket, och då kan jag tänka mig att det blir obehagligt att bromsa in från 80+ i t.ex. en nerförsbacke, med en klump på 1000kg som skjuter på där bak. Eftersom vagnen oftast går med lättare lass så bromsarna inte behöver jobba kan det ibland ta någon sekund innan man får full broms från släpet när det är tungt, men sen känns det verkligen att den hjälper till, och det stabiliserar upp hela ekipaget.

    Jag har ett kapell typ ställning och väv, men den har jag bara använt några gånger när jag kört möbler på vintern, annars är kapell och kåpor mest ivägen tycker jag.

  9. #9

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Vad köpte du för nån?

    Har sett några intressanta till just nu: http://www.blocket.se/kronoberg/Slap_Ka ... ?ca=15&w=1

    http://www.blocket.se/kronoberg/Slap_Th ... ?ca=15&w=1

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Till mitt husbygge köpte jag en begagnad släpvagn 2006, det finns några bra grejer med den:

    - lastyta 260*125: Grejer som är 250x120 plus emballage går att lasta med lämmarna uppe
    - totalvikt 750: skattefritt!
    - bromsad: hämta ved/jord/grus några mil bort och köra det på motorväg är inga problem. Det är svårt att uppskatta vikten, så ibland händer det att man har ett par hundra kilo för mycket, och då kan jag tänka mig att det blir obehagligt att bromsa in från 80+ i t.ex. en nerförsbacke, med en klump på 1000kg som skjuter på där bak. Eftersom vagnen oftast går med lättare lass så bromsarna inte behöver jobba kan det ibland ta någon sekund innan man får full broms från släpet när det är tungt, men sen känns det verkligen att den hjälper till, och det stabiliserar upp hela ekipaget.

    Jag har ett kapell typ ställning och väv, men den har jag bara använt några gånger när jag kört möbler på vintern, annars är kapell och kåpor mest ivägen tycker jag.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Jag köpte en gammal "sävsjö" eller vad det är för något, märket var inte så viktigt, tror det sitter ungefär samma axlar på alla de gamla svenskillverkade släpen. Den här var nyrenoverad med alla grejer till påskjutbromsen, från handske till stag och vajrar till bromsbelägg. Det mesta är ju galvat, så man behöver bara byta plywoodskivan i flaket vart 15:e år eller så. Jo, bromssköldarna kan rosta också.

    Har för mig jag gav 8000, och det verkar vara där priserna ligger fortfarande om man kollar på blocket.

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Vad köpte du för nån?


    Citat Ursprungligen postat av torake
    Till mitt husbygge köpte jag en begagnad släpvagn 2006, det finns några bra grejer med den:
    ...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Har för mig jag gav 8000, och det verkar vara där priserna ligger fortfarande om man kollar på blocket.
    Nytt är alltid nytt men faktum är att få saker håller värdet lika bra som ett beggat släp i besiktat skick.

    Köp ett släp för 10k och du får tillbaka pengarna efter några år om du säljer vagnen.

    Nya vagnar håller också värdet väldigt bra och i synnerhet obromsade som knappt går att hitta begagnat.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Har för mig jag gav 8000, och det verkar vara där priserna ligger fortfarande om man kollar på blocket.
    Nytt är alltid nytt men faktum är att få saker håller värdet lika bra som ett beggat släp i besiktat skick.

    Köp ett släp för 10k och du får tillbaka pengarna efter några år om du säljer vagnen.

    Nya vagnar håller också värdet väldigt bra och i synnerhet obromsade som knappt går att hitta begagnat.
    Fördelen med beg är ju dock om du hittar en riktigt gammal, som jag skrev i mitt inlägg tidigare så har vi ett släp i familjen som är så pass gammalt att vi slipper skatten och besiktning vart annat år.
    Det gör ju ägandet ganska billigt av släpet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Jag och grannen köpte ett sävsjö -77 för 4500:- för ett par år sen! Bästa köpet, ever!

    Besiktigade det med lite rackel nu i Dec, 2 år till nästa gång!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    [quote="Pumba
    Fördelen med beg är ju dock om du hittar en riktigt gammal, som jag skrev i mitt inlägg tidigare så har vi ett släp i familjen som är så pass gammalt att vi slipper skatten och besiktning vart annat år.
    Det gör ju ägandet ganska billigt av släpet.[/quote]

    Är du säker att det är bes vart annat år?
    Har för mig att det blev bes varje år på min gamla vagn när den uppnådde en viss ålder men jag kan minnas fel och det kan ha blivit andra regler

    Skatten på små vagnar tycker jag är så billig att det mer eller mindre kvittar.

    Det är väl inte heller helt lätt att hitta ett veteransläp som inte rostat bort då det är ganska ovanligt att dom är helgalvade. Men visst, hittar man en sån vagn som verkar ok till formatet är det bara å handla
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Fördelen med beg är ju dock om du hittar en riktigt gammal, som jag skrev i mitt inlägg tidigare så har vi ett släp i familjen som är så pass gammalt att vi slipper skatten och besiktning vart annat år.
    Det gör ju ägandet ganska billigt av släpet.
    Är du säker att det är bes vart annat år?
    Har för mig att det blev bes varje år på min gamla vagn när den uppnådde en viss ålder men jag kan minnas fel och det kan ha blivit andra regler

    Skatten på små vagnar tycker jag är så billig att det mer eller mindre kvittar.

    Det är väl inte heller helt lätt att hitta ett veteransläp som inte rostat bort då det är ganska ovanligt att dom är helgalvade. Men visst, hittar man en sån vagn som verkar ok till formatet är det bara å handla

    Ja det är bes vart annat år och enbart registerhållningsavgift, precis som på en riktigt gammal bil, samma regler på bilar som släp.

    Som jag ser det kanske vi använder släpet 10-15 gånger om året, slår man ut vad skatt och bes skulle kosta om det var normalt så skulle det bli ganska dyra resor, nu är dem ju istortsätt gratis, frånset de där 350kr eller vad bes kostar vartannat år.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Har inget direkt tips på kärra, men tänkte bara påminna dig om att kolla upp hur mycket din dragbil får dra obromsat. Många nyare bilar är tyvärr begränsade till max 500kg. Och på äldre bilar där det inte står något är det halva bilens tjänstevikt som gäller.

  17. #17

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Nej det är lugnt båda mina bilar drar 750 kg obromsat.
    Men jag är nog mest inne på en ny bromsad kärra.

    /Henrik

  18. #18

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Just nu har jag beslutsångest mellan 2 bromsade släp.

    http://www.blocket.se/blekinge/Slap_Kam ... ?ca=11&w=1

    och

    http://www.blocket.se/ostergotland/Slap ... ?ca=15&w=3

    den sista ska ha gallergrind på 80 cm.

    Vilket väljer man och varför just det?

    /Henrik

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Vad ska man med gallergrindarna till? Jag har aldrig fattat grejen? 500Kg ved går in under lämkanten och pressening/lastnät är ju lätt att lägga på och spänna fast. Plus billigt.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Funderar på att köpa släpvagn?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Vad ska man med gallergrindarna till? Jag har aldrig fattat grejen? 500Kg ved går in under lämkanten och pressening/lastnät är ju lätt att lägga på och spänna fast. Plus billigt.
    Gräs, löv, avklippta grenar. Alltså lätt men skrymmande.

    Men jag har aldrig saknat grindar någon gång.

Liknande ämnen

  1. Funderar på att köpa en Aero V6 2,8T
    Av fuhj i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 15:02
  2. Svar: 101
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 21:56
  3. Funderar på att köpa en 9-3 1,9 TID
    Av dape02 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •