Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    51

    Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.

    Hej!

    Jag har en 9-3SS, osäker på om det är en 03 eller 04 men det är iallafall den "nya" karossen.

    Jag har ett grymt irriterande missljud i framvagnen. Det låter som mest när det är minusgrader ute, men även lite på typ sommaren. Ljudet är svårt att beskriva men det typ smattrar konstigt. Har haft den inne på SAAB och dom sa att det inte var nått farligt, MEN jag tycker det är grymt irriterande så vill helst få bort det. Jag hörde nånstans förut att det var nått vanligt "problem" med tidiga SS, men fick ingen förklaring på exakt vad som kunde spöka. Fjädrarna är bytta nyss då en gick av för ett tag sen, men ljudet är kvar. Nån som haft samma problem och lyckas löst det? Väldigt tacksam för hjälp.

    Ska tillägga också att ljudet endast uppstår på väg som är väldigt ojämn, till exempel nu hörs den mycket bra på "skrovlig" is man kör mycket över nu på vintern...
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Griffin MY2010.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    705

    Re: Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.

    Citat Ursprungligen postat av Matte.
    Hej!

    Jag har en 9-3SS, osäker på om det är en 03 eller 04 men det är iallafall den "nya" karossen.

    Jag har ett grymt irriterande missljud i framvagnen. Det låter som mest när det är minusgrader ute, men även lite på typ sommaren. Ljudet är svårt att beskriva men det typ smattrar konstigt. Har haft den inne på SAAB och dom sa att det inte var nått farligt, MEN jag tycker det är grymt irriterande så vill helst få bort det. Jag hörde nånstans förut att det var nått vanligt "problem" med tidiga SS, men fick ingen förklaring på exakt vad som kunde spöka. Fjädrarna är bytta nyss då en gick av för ett tag sen, men ljudet är kvar. Nån som haft samma problem och lyckas löst det? Väldigt tacksam för hjälp.

    Ska tillägga också att ljudet endast uppstår på väg som är väldigt ojämn, till exempel nu hörs den mycket bra på "skrovlig" is man kör mycket över nu på vintern...
    läste i en annan tråd att det kommer smuts/grus i fjäderskålen. Blåser man bort och gör rent detta sedan sätter på gummislang på nedersta varven på fjädern så har det försvunnit. värt och testa? kostar ju bara lite slang
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    51

    Re: Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.

    Nää har svårt att tro att det är där felet ligger.. låter inte som grus direkt... dåligt med svar här, tycker någon borde haft samma bekymmer
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Griffin MY2010.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    705

    Re: Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.

    Citat Ursprungligen postat av Matte.
    Nää har svårt att tro att det är där felet ligger.. låter inte som grus direkt... dåligt med svar här, tycker någon borde haft samma bekymmer
    behöver inte vara gruset heller utan kan låta så ändå. kan hjälpa med gummislang.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5

    Re: Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.

    Exakt, det var jag som skrev den tråden. Det är nödvändigtvis inte gruset och smutsen som ger missljudet, utan bara det faktum att fjädern ligger metall mot metall nere i "bottenskålen". Detta ger mestadels små rasseljud men ibland också rejäla klonk då fjädern slår i skålen. Testa det jag skrev i min tråd....fixa lite slitstark brandslang, lyft upp framvagnen och lägg slangen mellan fjädern och skålen och förhoppningsvis har du på ett mycket billigt sätt fixat problemet.

    Gjorde så på min 9-3 Aero -03 för ca en vecka sedan och har inte haft ett enda missljud från framvagnen sedan dess!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    51

    Re: Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.

    Ok, kanske kan testa det.. men är ändå tveksam då jag sagt att ljudet uppkommer ännu mer frekvent när det är kallt ute... det borde ju inte ha någon betydelse då lixom
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Griffin MY2010.

Liknande ämnen

  1. 9-3 Tdi startar inte vid kall väderlek?
    Av richo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-20, 10:35
  2. Konstigt oljud vid dragläge, kallstart och kall väderlek
    Av MartinP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •