Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?

    Vad välja om valet står mellan fabriksny Dacia Sandero 1,6 (E85) och "trillingbilen" Toyota AYGO/Citroën C1/Peugeot 107?

    Sandero går på E85, har mer utrymme, bättre ljus, riktigt rostskydd och lite bättre krocksäkerhet.

    Trillingbilarna har modernare konstruktion, "trevligare" körkänsla, mer flexibel inredning och antisladdsystem samt kanske(?) bättre andrahandsvärde.

    Bilen kommer mest att köras i jobbpendling 2x27 km per dag med en person i bilen. För längre turer tar vi 9-3:an.

    Synpunkter?
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2

    Re: Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?

    Jag skulle aldrig i livet pendla över fem mil per dag i någon av de bilarna, mest pga att jag inte skulle känna mig säker i dem + komforten.

    MEN, måste jag välja så är nog Aygo med syskon mitt val. Varför?
    Förmodat bättre andrahandsvärde, och roligare att köra än Sanderon enligt vad jag har läst mig till. Dessutom är Aygo snålare på bränsle. Att Sanderon går på E85 känns inte som att det spelar någon större roll när etanolen är så pass dyr som den ändå är och Sanderon vill ha 0,93 liter milen enligt spec.

    Beträffande säkerheten så har Dacian fått tre stjärnor i euro Ncap, vilket ju inte är så lysande. Aygo m.fl har ju fyra, men är mindre och eftersom bilarna jämförs i sin egen storleksklass kanske det är same same?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?

    såg i ett test att C1:an var billigast i drift av trillingarna. Dom hade räknat på servicekostnader försäkring, skatt, värdeminskning o.s.v. i en treårsperiod om jag inte minns fel. Hyundai i10?
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  4. #4

    Re: Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?

    INgen av dem. Om du måste hade jag valt Dacia eller möjligtvis en Yaris 1.33L, men den är väl mkt mkt dyrare. Aygo är skit med klena bromsar och hör hemma i stan. De är inte så snåla om man kör på motorväg.

    Tycker du skall ha en beg dieselbil, premiummärke.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Bilen kommer mest att köras i jobbpendling 2x27 km per dag med en person i bilen. För längre turer tar vi 9-3:an.
    Ska du pendla i landsvägshastighet med mötande trafik hade jag aldrig satt mig i någon av dom. I stadstrafik hade jag sett någon av trillingbilarna som en smaksak.
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?

    Jag hade köpte en bättre beg bil och pendlat med den, dels så pendlar du inte så mycket så soppakostnaden blir ändå inte så hög och en beg bil kommer ha betydligt bättre milkostnad även om den skulle dra närmre 2 liter milen.

    Hade köpt nått för runt 50K, tex en billig ng9-3, en golf eller liknande.

    Är det enbart stadstrafik du ska pendla i så är det väl bara en smakfråga, men ge sig ut med en sånn bil på större vägar med annan trafik och djur så skulle jag ta nått som är krocksäkert före att spara några ören.

    pendlade själv 3,5mil enkel resa varje dag och har nitat för ett tämligen stort antal djur, fyllerister och annat skit ute i trafiken..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?
    Av fredrik_wt i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 02:54
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  3. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •