Sidan 20 av 20 FörstaFörsta ... 10181920
Resultat 381 till 395 av 395

Ämne: Bränsleförbrukning NG9-3 kombi olika modeller?

  1. #381
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Drar BP mer bensin eller kör du mkt korta sträckor? Jag skulle få jobba rätt hårt för att komma över en lit per mil.

  2. #382
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    9,2 l/100 km BF95

  3. #383
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Drar BP mer bensin eller kör du mkt korta sträckor? Jag skulle få jobba rätt hårt för att komma över en lit per mil.
    Efter att jag slutade arbetspendla med bilen så har förbrukningen stuckit iväg av flera orsaker;
    1. Procentuellt sett fler kortare körningar (eftersom de långa har minskat så kraftigt i antal).
    2. Kortslutning i motorvärmarkabeln har inneburit fler kallstarter och det drar upp förbrukningen, speciellt vid de korta körningarna vintertid.
    3. Takräcke med 4 cykelställ är alltid monterat och det märks att bilen tar mycket mer vind i högre fart (vilket påverkar förbrukningen vid långkörning).

    Sedan jul (5 månader) har vi kört slut på 3½ tank bensin vilket motsvarar ca 170 liter bensin och ungefär lika många mil.

  4. #384
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    9,4 l/100 km

    20 mil av denna tank var i hastighet mellan 100-130 med två cyklar på taket.

    Hemresan som gick 20-30 km/h långsammare takt tyder på betydligt lägre förbrukning.
    Senast redigerat av Patrik_B den 2016-06-06 klockan 19:51.

  5. #385
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    8,4 l/100 km. Hemresa från dalarna med cyklar på taket. Lugnare tempo än på väg till dalarna.

  6. #386
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    8,8 l/100km på motorvägen i 125km/h på Bensin och 11 l/100km på E85 (Farthållaren i hela tiden), har aldrig kommit under 8,4 någonsin och då kör jag oftast kanske 70% motorväg, 15% Stadskörning och 15% landsväg.
    Känns nästan som att den drar mer än nödvändigt, eller är det någon i samma förhållanden som ligger ungefär lika?
    Kanske ska tillägga att det är en -08 SC, 2.0t Biopower
    Senast redigerat av axelito den 2016-06-22 klockan 23:40.

  7. #387
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av axelito Visa inlägg
    8,8 l/100km på motorvägen i 125km/h på Bensin och 11 l/100km på E85 (Farthållaren i hela tiden), har aldrig kommit under 8,4 någonsin och då kör jag oftast kanske 70% motorväg, 15% Stadskörning och 15% landsväg.
    Känns nästan som att den drar mer än nödvändigt, eller är det någon i samma förhållanden som ligger ungefär lika?
    Kanske ska tillägga att det är en -08 SC, 2.0t Biopower
    Hej. Ligger på ungefär samma förbrukning på min -08 SC enligt SID. Är det förbrukning enligt SID eller verklig förbrukning? Min SID visar alltid lite högre förbrukning än verklig förbrukning. T ex när jag hade kört etanol blandad körning så visade SID 1.22 L/mil men uppmätt vid pump visade 1,14 L/mil.

    När jag körde långkörning så visade SID 0,74 men verklig förbrukning var 0,71.

    Blandar man in några droppar E85 så ökar ju förbrukningen också så jag tycker att din förbrukning verkar vara normal.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #388
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Hej. Ligger på ungefär samma förbrukning på min -08 SC enligt SID. Är det förbrukning enligt SID eller verklig förbrukning? Min SID visar alltid lite högre förbrukning än verklig förbrukning. T ex när jag hade kört etanol blandad körning så visade SID 1.22 L/mil men uppmätt vid pump visade 1,14 L/mil.

    När jag körde långkörning så visade SID 0,74 men verklig förbrukning var 0,71.

    Blandar man in några droppar E85 så ökar ju förbrukningen också så jag tycker att din förbrukning verkar vara normal.
    Det är enligt SID. Får hoppas att den drar lite mindre än vad som sägs på SID'n, för plånbokens skull

  9. #389
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    9,6 l/100 km på BF95

  10. #390
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    9,1 l/100 km

  11. #391
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Mellan 0.74 - 0.86. Kör både korta sträckor och längre. Tankar bara 95 oktan sen ett drygt halvår.

    Har hällt i tanken bränslesystem rengöring/smörjning av 1 del Nafta + 2 del Diesel (2dl till full tank) = Bilen går smidigare o rycken blev färre Verkar dessutom dra mindre bränsle.
    Har rengjort LMM och spjället = Tog bort ryck, ojämn gång + svarar bättre på gas.
    Har fått spridarna genomgångna där de bytte spridarfilter och satte på nya packningar = Startar nu direkt.
    Hade fortfarande småryck och pratade med SAAB verkstad som berättade att 08-09 bör skaffa senaste programvaran som löser problem med gång.
    Därefter fick jag inlagt hos annan firma Steg 1 = Förutom fin gång o gasrespons så minskade bränsleförbrukningen med 1-2 dl/mil.

    Kvar att lösa är ett pipande/visslande ljud som försvinner när koppling trycks ner och kommer vid gas o motorbroms.
    Senast redigerat av sungam17 den 2016-08-03 klockan 21:25.
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  12. #392
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    9,3 l/100 km på BF95 med 4 cyklar på taket och full last (snabbare vägar på E4 via Gävle)

    - - - Uppdaterad - - -

    8,5 l/100 km på BF95 med 4 cyklar på taket och full last (långsammare vägar via Borlänge)

    - - - Uppdaterad - - -

    Bilen har nu passerat 11 000 mil.

  13. #393
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Det börjar bli dags...

    Det börjar bli dags att byta bil.

    Vi har nu kört den här bilen i 6 år och 11 000 mil och den har tjänat oss mycket väl. Men under den senaste semesterresan hördes högljudda klagomål från barnen om att det är trångt i baksätet. Barnen är helt enkelt på väg att växa ur bilen. Jag är 195 cm lång och barnen ser också ut att bli långa och min förhoppning är att nästa bil ska fungera ända tills barnen flyttar hemifrån, så bilen vi byter till måste rymma långa tonåringar.

    Idag har jag ägnat förmiddagen åt att provsitta bilar och det är inte speciellt många bilar som uppfyller kraven som vi har.

    Sist tog det ett år från att jag bestämde mig för att byta bil till att jag hittade något som passade. Undrar hur lång tid det tar den här gången?

  14. #394
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Saaben har en köpare :-(

    Jösses - det här gick snabbt. Ny bil är beställd och Saaben har en köparen (en annan forummedlem). Transaktionerna genomförs i nästa vecka.

    Vi har varit väldigt nöjda med de två Saabar vi har haft. Pigga och körglada bilar som har varit billiga att serva och underhålla. De är dessutom fulla av karaktär och smarta lösningar. Till helgen tror jag att det blir finåka med Saaben. En rejäl tvätt och sedan en lugn tur till ett ställe med bra fika. :-)

    Nu blev det i alla fall byte till ett annat svenskt märke - en Volvo. I den ovanliga färgen - silver.


    Edit: Och jag har skrivit min sista notering om bränsleförbrukningen på Snabbiskråkan som barnen kallar den (svart och med registreringsnummer KRA***). Bilen står med halv tank just nu - och jag gör inte om misstaget från förra bilförsäljningen då jag råkade fylla upp tanken två dagar innan den skulle säljas.
    Senast redigerat av Patrik_B den 2016-08-24 klockan 23:19.

  15. #395
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Unhappy Saaben är såld

    Det var allt lite vemodigt att sälja Saaben. Tyvärr lär det dröja ett tag innan jag får köpa en annan ny Saab.

    Det känns dock bra att bilen hamnar hos en Saab-tokig familj som vet vad det handlar om.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. olika modeller på motorer eller?
    Av Fear43 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 03:12
  2. Liten fundering ang olika modeller
    Av joakim78 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 23:04
  3. Laddtryck på olika modeller
    Av Silkemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 23:17
  4. APC grejer mellan olika modeller?
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •