Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    4

    9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    Bilen (02.a på 15500 mil) har under några veckor börjat rycka till någon/några gånger när den är genomvarm (efter ca 15 min). Som att tändningen dör under någon sekund. Vid ett tillfälle har den inte startat varm utan efter ca 20 min. Vad jag kan se på forumet verkar vevaxelgivaren vara vara en het kandidat, men den verkar ju vara mest felaktig vid starter, inte småryck under gång. Till saken hör att detta hände strax efter en service, så verkstan har jobbat en del med den, men inga koder är satta och felet inträffar inte så ofta. Funderar också på tändkassetten eftersom de har haft den borta i samband med byte av tändstift men lokalverkstan har ingen utbyteskasett att prova med och vill väl inte direkt kännas vid att de kan ha orsakat felet. Kan bränslepumpen orsaka enstaka småryck under fart? Kan man mäta upp vevaxelgivaren? Något bra sätt att få tag på tändkassett att prova med?
    /Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tierp, Uppsala
    Inlägg
    106

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    Byt vevaxelgivare ;-) och de kan ge ryckningar under körning.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    4

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    Ja, det ligger väl nära till hands att det är den. Verkstaden säger dock att vevaxelgivaren brukar vara snabb på att sätta felkod så det är ju detta som är lustigt. Kan tändkasetten ge detta symtom? Den är ju bara 3-4 år men lättare att testbyta den om det bara gick att få tag i någon att låna.
    /Martin

  4. #4
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    Citat Ursprungligen postat av mahe
    Bilen (02.a på 15500 mil) har under några veckor börjat rycka till någon/några gånger när den är genomvarm (efter ca 15 min). Som att tändningen dör under någon sekund. Vid ett tillfälle har den inte startat varm utan efter ca 20 min. Vad jag kan se på forumet verkar vevaxelgivaren vara vara en het kandidat, men den verkar ju vara mest felaktig vid starter, inte småryck under gång. Till saken hör att detta hände strax efter en service, så verkstan har jobbat en del med den, men inga koder är satta och felet inträffar inte så ofta. Funderar också på tändkassetten eftersom de har haft den borta i samband med byte av tändstift men lokalverkstan har ingen utbyteskasett att prova med och vill väl inte direkt kännas vid att de kan ha orsakat felet. Kan bränslepumpen orsaka enstaka småryck under fart? Kan man mäta upp vevaxelgivaren? Något bra sätt att få tag på tändkassett att prova med?
    /Martin

    Hej.

    Precis så betedde sig min 9-5 när vevaxelgivaren var trasig. Små intermittenta ryck under körning och startade inte alltid varm. Det blev sakta värre och värre, så se till så att du inte blir stående nånstans. Vad gäller CE-lampan så tändes den inte förrän bilen gick RIKTIGT illa. Förresten så uppkom mina symptom också precis efter en service.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    När min DI höll på att ge sig ville den rycka i ca 120-130, till slut så blev det CE.
    9-5 -02.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    27

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    Min kassett gav hack o tvekan på lite olika varvtal, men bara när den var varm. När givaren dock så var det helt utan förvarning, tvärdog på motorvägen i 120:P
    Saab 9-5 2,3 kombi-99. 29 000 mil metallic SE- o Pilotpaket
    Bytt: Kat, Turbo, Vevhusvent, Växellåda-renov, Koppling, Huvudcylinder, Hjullager, knakstag. Nytt chassi + powerflex bak. Krängbussningar fram, vattenpump, rem m.m.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    Citat Ursprungligen postat av Zippan
    Byt vevaxelgivare ;-) och de kan ge ryckningar under körning.
    Japp, det har jag varit med om. Inga problem att starta, men vid landsvägsfart och låg belastning på motorn kändes det som att tändningen missade på nån cylinder imellanåt. Gav inga felkoder så när bilen blev inlämnad bytte de först backventiler, sen DI. När det inte funkade byttes vevaxelgivaren och rycken försvann.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    4

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    Tack för inläggen. Får se om jag införskaffar vevaxelgivaren direkt eller försöker få fatt i en tändkasett för att prova
    /Martin

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    4

    Re: 9-5 som rycker till intermittent när den är varm

    För att avsluta tråden så var det vevaxelgivaren som var problemet. Motorlampan tändes också innan jag han provbyta den och diagnosen visade som sagt det också
    /Martin

Liknande ämnen

  1. Rycker, misständer-intermittent(9-5 Aero 04)
    Av gråben1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 17:38
  2. Bilen rycker då den börjar bli varm.
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 19:33
  3. 2,3 LTT Rycker o hackar varm
    Av Harpy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 09:37
  4. 9000 som rycker då den blir varm.
    Av Fahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •