Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!

    Min 9-3 SC 1,8t BioPower 2007 blir inte varm som den skall, trots byte av termostat.
    Bilen är köpt begagnad (och kan ha varit mekad med i kylsystemet?)
    Med originaltermostaten tar det en mil eller så innan motorn blir varm och efter byte
    av termostat (från 82 grader till 88 grader) tar det nu TVÅ mil...
    Dessutom går det ut varmvatten till kylaren hela tiden, trots yttertemperatur på
    -20 och icke uppvärmd motor.
    Kan det vara någon annan felkoppling av kylslangar av tidigare klåpare som mekat på bilen?
    Kan termostaten vara felmoterad? (Den satt med vaxkroppen nedåt och så satte jag den nya med.)

    Den nya termostaten är "pirat". SAAB säljer inte lös termostat utan någon sorts "hus"
    som kostar över 500 kr.

    Både originaltermostaten och den nya är provkokta i vatten och öppnar vid rätt temperatur.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    66

    Re: 9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!

    På min bil kan det ta ca 1,5mil eller mer innan motor når arbetstemperatur om Klimatanläggningen står på auto.
    Om jag stänger av klimatanläggningen så kommer man upp i arbetstemperatur max efter 1mil.
    Jag har bytt min orginaltermostat från 82grader till 88 det blev inte bättre. Det kanske blev en aning sämre. Upplever att 88grader öppnar sig tidigare än 82.
    Så jag kanske byter tillbaka till 82 men väntar tills det blir varmt. Eller så är det inte värt det att den blir varm en minut snabbare.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: 9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!

    Dessa motorer tar lång tid innan dom blir varma, dels pga att det är en helaluminium motor som påverkas kraftigt av fartvind och utetempratur, och med E85 i tanken så tar det ytterligare lite längre tid.
    Gasar man hårt däremot, blir motorn iregel varm snabbare än en gammal hederlig gjutjärnsmotor, men det är inte att rekommendera.
    Ca 1 mil är inte onormalt. En termostat med högre öppningstempratur hade inte jag vågat köra med på en alumotor, med tanke på rörelsekraften som blir när blocket kyls av fartvinden på framsidan. Finns en anledning till att en bilfabrikant väljer en viss termostatöppningstempratur.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: 9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!

    Tack för mycket bra svar!

    Originaltermostaten åker tillbaka i bilen, alltså!

    Däremot måste det bero på någon felkonstruktion att det leds ut varmt/ljummet vatten från motorn ut i kylaren även i sträng kyla och trots att termometern knappt rört sig! Får väl satta för kylaren vid kallt väder. Eller skall man börja med kylargardin som på bilarna för 50 år sedan...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Byta termostat! 9-5 2004 , Blir ej varm...
    Av Plex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 23:07
  2. [LÖST] Motorn blir inte varm OG9-5 B2x5
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •