Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Hej på er!
    Har ett problem med mina vindrutetorkare som ni kanske kan hjälpa mig med :-)
    Om jag vill göra en svepning med torkarna genom att dutta spaken neråt så rör sig torkarna men stannar så fort jag släpper spaken, alltså jag får hålla ner spaken tills torkarna kommer ner igen och släppa spaken där jag vill att dom ska stanna.
    Om jag sätter på så att den ska jobba med regnsensorn så gör den sina 2 slag som den ska, sen när torkarna börjar gå så kan den stanna vart som helst då får jag stoppa torkarna genom att släppa spaken där jag vill att dom ska stanna.
    Om jag sätter på torkarna på läge 1 normaltorkning så går om hela tiden men vill jag att dom ska stanna nere så får jag sköta det med spaken manuellt stänger jag bara av torkarna så stannar dom där dom är då.
    Om jag kör torkarna på full fart så går dom 3 slag sen stannar dom lite som dom vill men dom går bara 3 slag innan dom stannar.
    Spolningen fungerar men torkarna stannar inte som dom ska utan i olika lägen.
    Hoppas ni förstår vad jag menar och att någon kan hjälpa mig med detta problem.
    Gäller bilen i signaturen en 9-5 aero-05

    Mvh Micke

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    jag har precis samma fel på mina fick faktiskt en 2a på besiktningen angående detta så jag ska fixa det på verkstad i morgon skicka PM så kan jag svara på vad som var felet sen.

    Mvh
    ska det vara så svårt med rassel

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Annars kan det ju vara en ide att skriva det i tråden så andra som söker i framtiden får svar på frågan.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    hos mig så hade de bara bytt spaken i kupén samt smörjt upp armarna sa de iaf
    ska det vara så svårt med rassel

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Jag har provat att byta spaken till vindrutetorkarna men samma fel kvarstår, någon som har någon bra ide om vad det kan vara.

    Mvh Micke

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Jag är lite osäker på hur torkarmotorn ser ut invändigt på 9-5an men det kan vara så att det är "släparmar" som ligger mot "banor" som roterar när motorn går runt, och det kan bli fel på dessa armar eller banor (ärgade/rostiga/krokiga/avbrutna) så att den inte funkar som tänkt.

    Kan bero på att det runnit in vatten i torkarmotorn också, det gjorde det på min -03a men då gick inte motorn alls förrän jag skruvade upp motorkåpan och dränerade ur den.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Jag är lite osäker på hur torkarmotorn ser ut invändigt på 9-5an men det kan vara så att det är "släparmar" som ligger mot "banor" som roterar när motorn går runt, och det kan bli fel på dessa armar eller banor (ärgade/rostiga/krokiga/avbrutna) så att den inte funkar som tänkt.

    Nu när du säger det så så har jag för mig att det kom massa snö kanande från taket ner över rutan när torkarna gick, undra om det var då problemet uppstod. Men kan något ha blivit krokigt/avbrutet i torkarmotorn då kanske, enda sättet att kolla detta är väll att man får ta ner torkarmotorn och kolla antar jag.

    Mvh Micke

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Det finns en strömbana i motorn där ett släpstift löper som har konstant strömmatning för att se till att den alltid går ett helt varv. Ett avbrott i den gör att torkarna stannar lite här och var.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Går det att öppna motorn och kontrollera detta släpstift.

    Mvh Micke
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-23 klockan 19:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Hej !

    Det går att renovera denna torkarmotor för det är nämligen det som är fel på era bilar.
    Det är ovan nämda "strömbana" som har fått sig ett avbrott och med lite mekande kan man löda detta fel rätt igen om man öppnar motorn (kåpan) och lokaliserar var avbrottet är någonstans.

    /Aeroman
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-23 klockan 19:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Hur i helvete ska man få bort torkararmen på förarsidan, kommer inte åt med den avdragaren som jag har gick bra att få bort den andra. Några bra tips står i garaget nu :-(

    Mvh Micke

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Du har ingen kulledsavdragare?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Nej det har jag inte. En sån hade varit kanon nu.

    Mvh Micke
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-23 klockan 19:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Borrhammare?
    (EJ slagborrmaskin utan just en slaghammare med bara slag på som man sätter en spetsig mejsel på och kör i mitten av axeln samtidigt som man bryter/håller emot i torkararmen).

    Men det kanske är för trångt.....inget skoj ställe att slinta på heller.
    Antingen hål i rutan eller huven....
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Nu blev det lättare för armen gick av efter allt slitande antagligen :-(

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Ajdå.....
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    hej på er!

    Står i garaget igen och har monterat nya torkarmotorn, men jag verkar ha hamnat fel någonstans för när jag startar torkararmen så går den för långt ner när den går tillbaka för att sen gå upp en liten bit till den går alltså för långt bara när den går ner hoppas ni förstår vad jag menar. Är det axeln på torkarmotorn som hamnat fel då ???

    Mvh Micke

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

    Fixat det var armen på torkarmotorn som hamnat fel :-)
    Ett tips är att ha avdragare när man monterar bort torkararmarna, det kostade mig en torkararm för att jag inte hade någon. Annars så var det ganska lätt att byta torkarmotor.

    Mvh Micke

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Gammal tråd men fick verkligen användning för den idag sådär 5år senare!

    Jag hade samma fel på min Saab 9-5 2007 så är det någon som ser det här så kan jag iaf berätta att jag skruvade bort torkarmotorn samt lyfte på ett litet lock på motorn, där under fanns 3stift som skulle ligga emot en mässingsbricka typ (enkelt förklarat), det visade sig iaf att ett av dom där stiften hade en beläggning så motorn visste inte när det skulle bryta och det resulterade i att torkarna stannade lite var som! Efter rengjort stiften så fetta jag in allt och smacka dit! Hela oprationen var över på 30min max!

    Så har du något likande problem så är det värt att ge den gamla motorn en chans innan man köper nytt!

    Tack o hej!

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    En liten trådbump då även min torkarmotor har börjat strula men snarlika symptom.

    Det jag undrar är om torkarmotorn har varit densamma genom alla årsmodeller på og9-5? Vilka artikelnummer gäller?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] En vindrutetorkararm helt slapp OG9-5
    Av Bjorned i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 21:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •