Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Vindrutetorkare som inte fungerar som dom ska OG9-5

  1. #21
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Det verkar så om man kollar på esaabparts:
    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=322951862

    Art.nr. 12779155

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Gött, då är det inga problem att få tag på begagnade. Då börjar jag nog med ett lagningsförsök så behöver jag inte stå utan torkare allt för länge ifall jag tvingas kapitulera och jaga en begagnad.

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Lite återkoppling från att jag idag då jag tog mig tiden att plocka loss torkarmotorn (tog ca 40 min i lugn och ro), följde en kombination av Haynes GDS-bok samt den här tråden.

    Citat Ursprungligen postat av markuz85 Visa inlägg
    Det finns en strömbana i motorn där ett släpstift löper som har konstant strömmatning för att se till att den alltid går ett helt varv. Ett avbrott i den gör att torkarna stannar lite här och var.
    Mycket riktigt var det det som hade hänt mig också. Det inre av de tre släpstiften hade gått av helt. Ett tag funderade jag på att försöka löda ihop den, men eftersom det tar lite tid och jag är osäker på hur bra en lödning håller så blir det att beställa en begagnad torkarmotor istället. Sedan spar jag de två hela släpstiften ifall den beggade torkarmotorn får för sig att säga upp sig.

    Så nu blir det att åka andrabil i ett par dagar tills vindrutetorkarna är tillbaka på sin plats.

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Du har ingen kulledsavdragare?
    Mina torkararmar var så fastärgade att jag aldrig hade fått loss dem utan en sådan här.

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Lyckades du använda den utan att modifiera den ? ..jag fick inte dit den utan att slipa den först.

    Nu är den permanent konverterad till torkararmsavdragare
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Det gick men det var på håret att den nedre "bygeln" på avdragaren fick plats där den behöver sitta på torkaraxelns smalaste del. På passagerarsidans torkare tryckte jag bara dit den, men på förarsidan fick jag knacka den på plats med en hammare. Det är förmodligen en bra idé att slipa ner den lite och slippa ta i för att få den på plats.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-23 klockan 19:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Och en sista återkoppling, efter att jag igår framgångsrikt monterat den bättre begagnade torkarmotorn:
    - Markera alla vilolägen, d.v.s. innan nedmontering se till att torkarna stannat i sitt viloläge, markera sedan torkarbladens position på vindrutan. Innan motorn lossas från länkaget, markera länkagets viloläge med en penna.
    - Innan nya motorn monteras, koppla in den och kör den ett "varv" så att den stannar i viloläget. Sedan monteras allt ihop med hänsyn tagen till vilolägesmarkeringarna.
    - Det sitter halvömtåliga plastclips som fäster den stora skyddsplastkåpan mot vindrutans nederkant. Försök inte bända upp plastkåpan vid vindrutan, utan (efter att ha lossat de två skruvarna vid respektive gångjärn till motorhuven) lyft istället upp plastkåpan någon centimeter vid torpedväggen och dra sedan hela tjoket horisontellt mot bilens front tills clipsen släpper från vindrutan. Sedan är det bara att lyfta av.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Står i centrala Uppsala vid Ingo / gamla Jet mittemot Volvo. Skitkul med den här förb... jag har hållt på med torkarna hela dagen, bytt motor, sedan monterat fel. Det svordom roliga är att jag verkligen inte får bort torkararmen. Det ännu roligare var att jag köpte fel avdragare på BT. Men det allra roligaste var att nu kom regn igen. Så vad gör man då som ägare till detta gamla fina skruttmärke? Står vid rödljuset precis när skur kommer. Bara att backa upp mot trottoaren och så vidare in på en liten parkering. Nu står jag här, kollar in alla tårar på widescreenskärmen vi kallar vindruta, undrar vad FN jag ska hitta på härnäst.

  8. #28
    Regnet pausade, svepte rutan torr och åkte hem. Den som konstruerade dessa torkararmar... mina arma händer har fått stryk idag. Och i morgon fortsätter följetongen...

  9. #29
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Bara man får loss torkararmarna är det inte så svårt med resten ? sitter ju lite trångt men det går hyfsat att få ur hela torkarmotor-assyt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Korrekt, men armarna är ett svordom på H
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-23 klockan 19:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Somn sagt, jag modifierade en spindelledsavdragare, sen har jag aldrig haft problem med att få bort en torkararm efter det ..Innan hade jag det många gånger dock :/

    Finns speciella torkararmsavdragare med, men jag har aldrig testat en sån.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Japp, såg det idag... idag är dagen efter dagen då man ville lösa problemet - lyckas inte hitta energin till det här idag.

    (Samtidigt: Skulle mycket gärna köra Saab 99 igen bara allt fungerade, blir bara trött på strul)

  13. #33
    köpt rätt avdragare nu, men det blir bara stumt, grejerna rör sig inte, ska iofs vänta till motorn kallnat så jag vågar böja mig närmare även framifrån...

  14. #34
    Polygrip och liten hammare fick slutligen isär allt igen. Mekaniken går nu fint efter att en ledkula hoppat ur förra gången jag försökte våldsföra mig på torkaren. Nu återstår att assigna dessa rätt denna gång. Samt vänta på torkande färg.

  15. #35
    DONE! Äntligen kan man känna sig lite nöjd

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] En vindrutetorkararm helt slapp OG9-5
    Av Bjorned i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 21:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •