Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 195

Ämne: saab 9-5 aero hirsch performance

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    saab 9-5 aero hirsch performance

    hej!
    i mars 2004 så bytte jag in min og 9-3 aero -02 pga att det behövdes en kombi i familjen.

    eftersom man vant sej vid aero så var ju kombin också tvungen att vara en aero,letade efter en svart men det fanns inte någon svart som jag tyckte var i min smak.
    hittade en silverfärgad saab 9-5 aero SC på bilcenter i nyköping.
    eftersom jag bytte in min og 9-3 aero så fanns ju stereo sommar och vinterhjul kvar som jag kunde flytta över till kombin.

    har aldrig varit nåt effektfreak även om man haft trimmade ng 900T och og 9-3 aero innan.så motorn har lämnats orörd och interiör och extriör har varit det som jag ängnat tiden åt till att förfina.

    bilen nyss hemkommen på 16" vinterhjul


    dagen efter bilen hämtas så började jag med att byta orginal huvudenhet mot en kenwood DDX-7025 huvudenhet.

    täckramen till DDX7025 blev förliten för hålet efter org huvudenhet så jag fick bygga en egen täckram.tyvärr så fick jag inte samma nyans på täckramen som sid och acc.

    inhandlade en kenwood KNA-G520 navigation och en kenwood BT-100 bluetooth handsfree.

    fälgarna från mille miglia ev vr 8*19" var ju tänkt att dom skulle sitta på og 9-3 aero,men dom fick ta plats på SC istället.






    eftersom jag varit svag för twinpipe och haft det på mina tidigare og 9-3 aero så var det ju bara att börja bygga ett twinpipe till SC.





    dum som jag var så byggde jag inte i rostfritt.
    twinpipestystemet byggdes med 2,5" rör ,2,5" burkar från simons och pipor från realcar.
    men efter 2 år så var det inte mycket kvar av rören.

    vinge från realcar.


    US-blinkers beställdes från speedparts och klarglas skärmblinkers från realcar.




    kenwood DDX-7025 byttes ut efter 2år mot en kenwood DDX-6029.

    byggde inte nån täckram denna gång

    när jag bytte huvudenhet så inhandlades också 2st veba 6,5" skärmar som byggdes in i nackstöden på stolarna.
    köpte 2st beg nackstöd som fick bli grunden för de nya nackstöden.


    gjorde en plåt som har samma form som framsidan av nackstödet, som poppnitades fast.


    sedan fästes hållaren till skärmen på plåten och hela nackstödet vadderades och kläddes i svart skinn.


    byggde nackstöden så att de kan anvädas åt båda hållen, och det blev skitbra för den lille när man skulle åka långresor,har inte varit mycket skrik på resorna efter det


    i reservhjulsbaljan så ligger ett 4-kanals gennises steg , Ctek 3600 laddare och split boxar till skärmarna


    en 6L baslåda innehållandes en JL audio 6" bas byggdes och monterades bakom handskfacket och orginal högtalarna i brädan byttes mot 3 1/4 JL audio högtalare.kopplade bort center högtalaren och dörrhögtalarna då dom gick på orginal steget och förstörde mer än vad dom tillförde ljudet

    det här ser man när man öppnar hanskfacket


    under handskfacket



    nya fälgar inhandlades AEZ FORGE A 8*19" smidda och polerade




    hösten 2007 så blev det så att man köpte hus och all ledig tid gick åt till att renovera hus.även en bil till inhandlades ,självklart en saab.fick tag på en saab 9-5 2,0t med nybytt motor,motorn hade bara gått 10.000mil.i köpet ingick även en aero inredning från en 9-5 aero -03.

    saab 9-5 2,0t


    aero inredningen som ingick


    eftersom man är lite av en samlare så fanns det ju lite grejer på hyllan som jag kunde plocka i bilen .så den gamla kenwood DDX-7025 huvudenheten fick bli bra i denna bil.dom nya AEZ forge A fälgarna tyckte jag aldrig passade på det SC så dom fick ta plats på denna istället och det passade bättre,en eibach 30mm sänksats monterades oxå.





    tycker dom fälgarna gjorde sej bättre på denna bil

    så kom ju även en varga vinter även 2010.när första snön kom så blev det ju lite halt med 235/35 19".så det blev inte roligare än så att man lyckades att köra fast och även få lite närkontakt med en lycktstolpe.




    så nu ska passagerar dörren bytas och lackas,tröskel ska lackas,backspegel ska lackas,framskärm riktas och lackas,bakdörren ska lackas som meryta.

    Mille Miglia fälgarna är inlämnade på lackering eftersom dom bliv lite nötta i kanten



    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    hej!
    nån som har en bild på en saab 9-5 SC utan rails?
    funderar lite på om jag ska ha kvar dom eller inte.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: saab 9-5 aero SC

    Ska du plocka bort railsen så får du problem med hålen längst fram på taket då du måste svetsa och lacka dessa. Dom bakre i höjd med c- och d-stolpen fixar du genom att köpa en ny list utan hål.

    Bilder på 9-5 SC utan rails finns i min signatur.

    Nice bil förresten!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    hej!
    jo hålen i framkant måste ju svetsas det är ju det som känns lite nervigt,inte kul med ett slaget tak.
    dom fälgarna du har på din passar grymt bra kollade jag oxå på innan jag köpte mina AEZ fälgar.ångrar köpet av AEZ idag!
    har inte du din bil på blocket?har för mej om att jag sucktade efter den när jag krockade min och skulle sälja!

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    jahopp,det blir även att byta vindruta också när bilen är inne för plåtskadorna .
    igår så sprack rutan,fick ett skott förra veckan när jag hamnade bakom en lastbil.hade tänkt att fixa skottet nu i veckan , men det sket sej med det!
    eftersom bilen är utrustad med regnsensor så blir ju rutan svindyrantar jag. har hört lite skräck summor på vad en ny ruta kostar.ska ringa och kolla med f-bolaget på måndag.
    21/3 ska bilen iaf in på verkstad så jag hoppas att den kommer tillbaka med bra resultat.så jag kan fortsätta med mina planer.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    då var fälgarna lackde och fina bara att kränga på gummit igen.
    och bilen är tillbaka från plåt&lack! och som vanligt så är man ju missnöjd!
    lackeringen är det inget att klaga på förutom en rinning på bakdörren.
    men den dörr som byttes är hur vågig och bulig som helst, fattar inte hur fan dom kan släppa iväg jobb som ser ut så, visst man får ingen ny dörr utan en bättre begangnad, men va fan bilen i övrigt är ju slät och fin så nya dörren utmärker sej ju ganska mycket!
    och så har dom inte lyckats med injusteringen av dörrarna heller!!! öppnade högerbakdörr för att släppa ut dottern idag och ja där ser man, knak så sprack dörrlisten och föll till marken!!!!
    så på måndag blir det att åka tillbaka till biva och ställa bilen igen!
    kan ju inte säga att jag är förvånad direkt, men va fan man kan väl kolla igenom en bil man har lagat så att allt är ok, men det verkar va lite förmycket begärt idag!
    lika bra att börja leta efter en ny bil,för det känns som jag inte kommer bli nöjd efter återbesöket.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    så nu har man gått och skaffat sej ett nytt objekt att lägga tid och kärlek på.
    bilen i fråga är en mörkblå saab 9-5 aero sc 2005 med hyffsad utrustningsnivå.
    pilotpaket,xenon,6-skivors växlare,navi,automat,svart helskinn.











    bytte fälgarna dagen efter hemkommst


    det som nu ska fixas på bilen är
    ta bort solarplexus rutor och sätta toningsfilm på rutor från bakdörrar och bakåt,fram dörrarna är redan rutorna bytta mot rutor med toning.
    montera takvinge,blir vinge av us-modell från realcar.
    byta AEZ FORGE A 8,5*19 fälgarna mot BBS CK 8,5*19.
    skärmblinkers bytta klarglas blinkers med titanium looklampor.
    alla blinkerslampor bytta till lampor med titaniumlook.
    alla dörrar dämpads med dämpmatta STP gold.
    en fullständig rekond kommer också att göras.

    börjat med att dämpa dörrarna



    mer info kommer
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    va och hämtade bilen i morse hos firman som satt toningsfilmen. skönt att slippa de fula och skramliga solarplexus rutorna.
    va även hos realcar och hämtade vingen, så i morgon blir det att provmontera innan inlämning till lackeraren.
    i eftermiddag blir det ett besök hos OCL brorssons och hämta navringar till fälgarna som ska hämtas ikväll.så i morgon blir det att kränga av de gamla AEZ FORGE A fälgarna och montera BBS CK fälgarna, ska bli skönt att slippa AEZ fälgen va aldrig nöjd med den faktiskt.

    nyss hämtad från tonongsfirman


    AEZ FORGE A & toning




    AEZ FORGE A

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    så nu har fälgarna hämtas hem finns nåra lacksläpp på dom så lackering blir i vinter.



    BBS CK


    sommar och vinterhjul


    vingen är hämtad


    så helgen är räddad,blir att byta fälgar ikväll och montera vingen imorgon.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    så nu har det hänt lite under helgen


    BBS CK 8,5*19




    vingen provmonterad ( dålig bild)

    eftersom realcar "glömt" att skicka med monterings detaljer till vingen så blev man ju tvungen att improvisera lite, fick låna lite lera av dottern så man kunde få fram hålbilden på vingen.






    nytt ändrör monterat

    vingen är nu på lackering och är förhoppningsvis klar på fredag.
    funderar på att byta ut orginal navi mot en kenwood ( som jag är van vid från den förra bilen) så om nån är intresserad så är det bara att höra av sej.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC

    lite uppdatering:

    vingen lackad och monterad,får se hur länge denna vinge håller innan den viker sej på mitten.




    har fortsatt med ljudisoleringen
    blir lite tystare i bilen iaf,men tyvärr så ger ju breda däck ifrån sej mycket vägljud.




    monterade us sockel och 21/5 lampa till blinkers,letar även efter en lampa/diod till p-ljus som lyser lika som orginal xenon,har nu testad 2 olika dioder från realcar som ska vara lika i färgtonen men ingen stämmer.


    i helgen så kommer handskfacket att rivas ur för inmätning av en sluten låda på 10L. lådan ska innehålla en JL audio 8" bas .har ju en sluten låda på 5L med en JL 6" bas
    i handskfacket på den silvriga Sc:n.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: saab 9-5 aero SC

    Cleant stuk med många fina detaljer! Keep up the good work!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    lite uppdateringar:


    lådan börjar ta sin form,blir en sluten låda på 10L,basen är en JL 8" och kräver egentligen 10,6L men jag packar lådan lite hårdare med vadd så kommer det nog att låta bra ändå.


    lådans täthet är kontrollerad.


    JL 8" provmonterad i lådan.

    nu ska bilen tvättas och köras in i garaget för en polering med 3M polish (blå kork)
    vaxning och 3M försegling (röd kork)
    sedan en ordentlig tvätt invändigt.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    så då va bilen polerad, blev lite bättre i lacken måste jag säga . men jag tycker nog att bilen är lite misskött av tidigare ägare. får hem en pops a dent i veckan nu (hoppas ja iaf).ska bli intressant att se hur mycket man kan få ut bulorna som finns i dörrarna.
    har även byggt klart baslådan och provmonteringen är gjord, det blev tight bakom handskfacket men den passar på mm.nu ska kablarna dras till steget sen blir det att bygga ett nytt golv över resrevhjulet och på det golvet ska steg och c-tech laddare monteras.
    bilder kommer under morgondagen!

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC *2






    har spenderat helgen i garaget och bättrat på putsen lite,blev mycket bättre än innan men har en för svag maskin för att komma åt dom djupaste märkena.
    men det blev ju blankt ändå,använde 3M polish (blå kork),meguiars techwax och 3M lackförsegling (röd kork).




    detta är ingen rolig syn men vanlig på 9-5or

    baslådan klar





    provmontering av baslåda

    ikväll ska kablarna dras sen blir det storstädning inne i bilen för det behövs nu

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    hej!
    eftersom orginal steron inte har lågnivå så måste jag omvadla till högnivå men det har blivit lite svårare än vad jag räknade med.
    hittar inte steget?!
    på og 9-3 satt det ju på passagerarsidan fram, men var sitte det i 9-5?
    tänkte koppla in mej på främre dörrhögtalarna eftersom jag läst mej till att det är en ej filtrerad signal jag kopplar in mej på då? sant eller inte?
    hoppas bli klar med inkopplingen imorgon! det har tagit alldeles för långtid detta nu så måste bli klar nu!!!

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    ser riktigt bra ut!

    steget sitter på passagerar sidan under a-stolpen...gjorde d på -00 modell iaf
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    så lite bilder efter helgen:

    lådan på plats trång blev det men det får det va.får iaf plats med isskrapa och en dvd.


    lådan underifrån (dålig bild...och ja har gömt kabeln nu! )



    passade även på att byta kupefilter innan baslådan monterades.
    mekanikern på biva blev sur förra gången jag hade en baslåda i handskfacket för han kunde inte byta kupefiltret utan att demontera lådan.


    bygge av golv till slutsteg påbörjat

    .

    ikväll ska jag leta reda på orginalstegen så jag kan koppla in högnivåomvandlaren.
    nån som vet vilken färg remotkabeln på org steget har?

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    Allt står på steget om jag inte minns helt fel
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: saab 9-5 aero SC *2

    hej!
    snabb hjälp!!!!
    får inget ljud!
    har kopplat in högnivå på främre dörrhögtalare enligt steget stift 35 vänster - och stift 16 vänster + stift 36 höger + och stift 17 höger - remot ska va stift 12 men den kabeln va grön!!!kan det stämma?

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 13:56
  2. Hirsch performance, problem med motortrim
    Av Pman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 15:23
  3. Hirsch performance 1.8t BP vs 2.0t BP
    Av henrikg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 01:06
  4. 9-5 Aero -01 "performance by hirsch"
    Av Ricchie i forum Projekt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 19:54
  5. Saab 9-3 SC Aero Hirsch Performance -06
    Av Johnken i forum Projekt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •