Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Jag köpte ny bil så min gamla 9000 stod någon vecka där i december. När jag sedan försökte starta den så vill den inte. Batteriet är tjyst och startmotorn försöker om och om igen, men inget händer. Provade K-sprit med tanke på hur vädret varit men ingen lycka. Soppapumpen är kanske fyra år gammal så den kanske har gett sig. Hur kan jag kolla det? Säkringen är i alla fall hel.

    Eller har någon en annan idé på vad detta kan bero på?
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Bumpar!
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  3. #3

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Bränslepumpen kan det ju vara, men jag skulle först kolla tändkassetten (den röda avlånga mitt på motorn) så att inte den har gett upp, för det gör dom titt som tätt.

    Pumpen ska ju surra till när man slår på tändningen efter att bilen har stått ett tag (för att bygga upp rätt tryck i systemet). Gör den inte det så är felet antagligen pumprelaterat.

    Ytterligare ett enkelt sätt att testa var problemet ligger är att använda sig av stargas (köpt på närmsta mack eller Biltema m.m) Hostar bilen till då så är det inte fel på tändningen utan felet bör kunna vara bränslerelaterat. Är bilen däremot stendöd trots startgas...kolla tändkassetten, därefter givaren till vevaxeln.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    tänkte först på startspärren om du har en sån men du hade ström tillräckligt säger du,prova ta bort + kabeln en stund o sen tryck 5 ggr i snabb följd (efter att + är på batteriet)så dosan får synka ihop med bilen.sen e det bara o provstarta o se.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Inte provat något mer ännu. Däremot tror jag inte det är startspärren, för då brukar den "nästan" starta och sen lägga ner. Nu tänder det liksom inte till. Bara startmotorn som hackar!
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Citat Ursprungligen postat av kryckmeister
    Inte provat något mer ännu. Däremot tror jag inte det är startspärren, för då brukar den "nästan" starta och sen lägga ner. Nu tänder det liksom inte till. Bara startmotorn som hackar!
    Att den tänder till och "nästan" startar beror på att du har tryck kvar i bränslesystemet även fast startspärren förhindrar drift av bränslepumpen vilket kanske inte är fallet om den stått i flera veckor?
    Om startspärren är armerad syns det på larmdioden ovanpå instrumentbrädan som då blinkar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Jag har ingen larmdiod. Men om centrallås funkar, finns med andra ord ändå risken att startspärren ändå inte är korrekt?
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Citat Ursprungligen postat av kryckmeister
    Jag har ingen larmdiod. Men om centrallås funkar, finns med andra ord ändå risken att startspärren ändå inte är korrekt?


    Varför har någon tagit bort denna? Kan det ha varit pga defekt larmstyrdon som fått den att "glöda" konstant kanske?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Bra fråga. Det är en importkärra, vet inte om man gjort andra saker där eller om jag bara skulle vara för efterbliven för att koppla vad du säger...
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Provade att rycka pluspolen, hänga tillbaka och trycka fem gånger på fjärren. Det som nu hänt är att bilen inte får ström överhuvudtaget. Batteriet är laddat och jag hämtade en multimeter för att kolla att det är sjyst, vilket det var.

    Vad gör jag nu?
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Citat Ursprungligen postat av kryckmeister
    Provade att rycka pluspolen, hänga tillbaka och trycka fem gånger på fjärren. Det som nu hänt är att bilen inte får ström överhuvudtaget. Batteriet är laddat och jag hämtade en multimeter för att kolla att det är sjyst, vilket det var.

    Vad gör jag nu?
    Om du hävdar att batteriet är fulladdat men att "bilen inte får ström" är det väl bara att följa kablaget från batteriet och se var spänningen upphör?
    VAR har du mätt hittills?
    Händer alltså absolut INGENTING när du vrider om tändningsnyckeln? Inte i något av lägena?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Innan jag ryckte så hackade det ju på i vanlig ordning. Nu när jag tog bort pluspolen, la tillbaka den så gick det i början att trycka på fjärren. Men nu händer inte ett dugg. Det är väl endast en ledare i vardera del av de två som är kopplade till fästet som sitter på batteriet?

    Det intressanta är att om jag mäter spänningen mellan polerna på batteriet ser det bra ut, men flyttar jag pluspolen istället till den delen som "knyter åt" på pluspolen så händer det ingenting. Spänningen är kanske 0,5V. Det är precis som om någon av de delar som tidigare haft kontakt, pluspolen yttre del eller insidan på den som hängs på slutat leda ström. Skitskumt.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Efter en massa puts/härj med kontakterna så har jag nu ström som matas till bilen ända tills att jag försöker tända, då blir allt svart.

    Har startmotorn nu tvärdött eller?
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Citat Ursprungligen postat av kryckmeister
    Har startmotorn nu tvärdött eller?
    Mer troligt batteriet. Testa med startkablar från en fungerande bil eller med ett garanterat friskt batteri.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Re: Min gamla 9000CS 2.0t 96 vill inte starta

    Får väl prova det. Men batteriet var tvärtjyst innan jag lyfte pluspolen.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

Liknande ämnen

  1. OG9-3 T7 startar inte med omproggrammerad box
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:19
  2. [LÖST] Vill inte starta 9000 2.0i -90
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:15
  3. [LÖST] 9-5a som inte vill starta.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •