Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Någon mer som gör eget öl?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Någon mer som gör eget öl?

    Hej,

    Provsmakade den här igår:

    Ber om ursäkt för dålig mobilbild, men batterierna var slut i kameran.

    Det är alltså ett öl som jag gjort själv på färdighumlat maltextrakt.

    Kan bara rekommendera fler att prova. Ölen smakade riktigt trevligt redan en vecka efter buteljering, och smaken skall enligt beskrivningen förbättras det första halvåret.

    Satsen jag gjorde är denna:
    http://www.pgw.se/product_info.php?c...oducts_id=1661

    Har redan beställt råvaror till nästa satser då jag skall använda torkat maltextrakt och humla ölet själv samt ev. stöpa lite specialmalt. Skall bli riktigt spännande att ha så stor kontroll över smakerna.

    Någon mer som håller på och jäser öl hemma?

    MVH
    - Styrman_Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Någon mer som gör eget öl?

    polaren gjorde en egen sats tidigare. Smaken ok men jobbigt med skiten i botten och att man då måste förvara flaskorna stående. Eller har du en lösning på det?
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Någon mer som gör eget öl?

    Citat Ursprungligen postat av sukke
    polaren gjorde en egen sats tidigare. Smaken ok men jobbigt med skiten i botten och att man då måste förvara flaskorna stående. Eller har du en lösning på det?

    Man skall undvika satser som man skall tillsätta socker i. Eller helt enkelt ersätta sockergiven med torkat/flytande maltextrakt istället. Socker hör helt enkelt inte hemma i öl.

    Osäker på vad du menar med "skiten i botten". Om du är ute efter ett klarare öl så kan man efter 1v(lite beroende på jäst) tappa om ölen till ett annat jäskärl. Kallas sekundärjäsning. Då får man bort ganska mycket bös.

    Det finns även klarmedel för öl, men det har jag inte provat.

    Att det ligger lite jäst i botten på flaskorna är nästan oundviktligt med hemmabryggd öl eftersom man måste ha lite jäst kvar som kan jäsa fram kolsyra. Detta förekommer även i en del öl man köper på systemet. Ett exempel är Sierra Nevada Pale Ale (http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=).
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Någon mer som gör eget öl?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Socker hör helt enkelt inte hemma i öl.
    Jodå. Rochefort-ölen t.ex. innehåller socker och de är mycket goda.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Någon mer som gör eget öl?

    [quote=tur-ture]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":19qhe4wq
    Socker hör helt enkelt inte hemma i öl.
    Jodå. Rochefort-ölen t.ex. innehåller socker och de är mycket goda.[/quote:19qhe4wq]

    Den utsökta honungsölen jag drack i Holland måste ha innehållit socker, mycket god öl
    Saablös dåre

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Någon mer som gör eget öl?

    [quote=tur-ture]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":3cllmjlh
    Socker hör helt enkelt inte hemma i öl.
    Jodå. Rochefort-ölen t.ex. innehåller socker och de är mycket goda.[/quote:3cllmjlh]

    Jo jag vet att socker förekommer i Belgiska öl. Dock ersätter man knappast hälften av malten med socker, som meningen är i många ölsatser. Nu är jag ingen expert på belgiska öl men använder man inte ofta sockret på samma sätt som vi hemmabryggare? För att ölet skall jäsa en extra gång på flaska. Detta ger nog inte så mycket smakbidrag... Edit: Verkar stämma att man bara tillsätter sockret på flaskan för sekundärjäsning(http://www.systembolaget.se/Uppslags...lgisk_bars.htm). Ger förmodligen lite eller inget smakbidrag.



    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Den utsökta honungsölen jag drack i Holland måste ha innehållit socker, mycket god öl.
    Tror inte man skulle behöva tillsätta ytterligare socker om man gör öl med en stor del honung, men det kanske förekommer. Öl med mycket honung tror jag kallas mölska eller braggot.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Någon mer som gör eget öl?

    Jag har några frågor:
    Ölsatserna är ganska billiga. Hur mycket öl blir det normalt från en sats?
    Vilka övriga tillbehör behövs? Kikade lite snabbt på sidan som det länkades till och det verkar finnas mängder med bra-att-ha prylar men vad behövs egentligen (som ett minimum) för att komma igång med sin egen öltillverkning?

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Någon mer som gör eget öl?

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Jag har några frågor:
    Ölsatserna är ganska billiga. Hur mycket öl blir det normalt från en sats?
    Vilka övriga tillbehör behövs? Kikade lite snabbt på sidan som det länkades till och det verkar finnas mängder med bra-att-ha prylar men vad behövs egentligen (som ett minimum) för att komma igång med sin egen öltillverkning?

    //TB
    Det finns massor av saker som är bra att ha. Men för att bara göra ett skapligt öl av en sats krävs väl inte så mycker mer än 1 jäshink (med jäsrör), hävert och en kapsylapparat (finns för typ 129:-). Bra rengöringsmedel är trevligt att ha också även om det funkar med klorin. Hygienen är väldigt viktig så man inte får någon infektion i ölen.

    De flesta satser ger runt 23l öl. De allra billigaste innehåller oftast flytande maltextrakt till "en halv sats". Sedan är meningen att man skall fylla upp med socker.

    Jag personligen har aldrig gjort någon sats där man skall tillsätta socker, men jag har smakat. Det blir sådär tycker jag. Många rekommenderar att ersätta sockret med spraymalt (torkat maltextrakt). Se bara till att få ohumlat extrakt.

    En del kanske blir frestade av att köpa två ölsatser och sedan använda maltextraktet från båda till 23l för att slippa tillsätta socker. Detta öl kommer dock bli väldigt bittert eftersom varje konserv maltextrakt i satsen har tillräckligt med bitterhumle i sig för 23l.

    Finns en hel del att läsa om hur man förbättrar sin ölsats på:
    http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12864
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Någon som har tips för en som ska starta eget?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 01:02
  2. 9,3 SS med eget liv
    Av Blue Spirit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 13:57
  3. Abs som har ett eget liv i min bil.
    Av Flink i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •