Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Uppgradera ljud saab 9-5 -99

  1. #1

    Uppgradera ljud saab 9-5 -99

    Hej!

    Jag har precis köpt min första bil och är mycket stolt ägare av en saab 9-5 -99.
    Till sommaren vill jag göra en generell uppgradering av ljudet i bilen.

    Just nu har jag AS2:an precis som den kom från fabriken, dvs 7 högtalare, ett slutsteg och så HUn.

    Jag har tänkt mig en budget på 5000 kr (give or take nånn tusenlapp).

    Vad har ni för förslag på uppgraderingar som jag kan göra för att få ut som mest av dessa pengar? Vilka märken skulle ni föreslå till min saab? Hur skulle ni koppla det nya systemet, vilka hägtalare skulle behållas och vilka skulle kastas?

    Jag har lite ideer själv men vill gärna brainstorma lite innan jag bestämmer mig för något

    // Martin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Uppgradera ljud saab 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av martinnorstrom
    Hej!

    Jag har precis köpt min första bil och är mycket stolt ägare av en saab 9-5 -99.
    Till sommaren vill jag göra en generell uppgradering av ljudet i bilen.

    Just nu har jag AS2:an precis som den kom från fabriken, dvs 7 högtalare, ett slutsteg och så HUn.

    Jag har tänkt mig en budget på 5000 kr (give or take nånn tusenlapp).

    Vad har ni för förslag på uppgraderingar som jag kan göra för att få ut som mest av dessa pengar? Vilka märken skulle ni föreslå till min saab? Hur skulle ni koppla det nya systemet, vilka hägtalare skulle behållas och vilka skulle kastas?

    Jag har lite ideer själv men vill gärna brainstorma lite innan jag bestämmer mig för något

    // Martin

    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#as_diff


    kika lite där, jag har 9 högtalare original i min 9-5'a och jag tycker det är skitbra ljud för att vara original grejer...

  3. #3

    Re: Uppgradera ljud saab 9-5 -99

    Tack för tipset, har besökt den sidan en hel del o tittat runt, kommer att få använding v den när jag väl kommer till skott med byggandet.

    Jag har tittat runt lite nu och utan att faktiskt ha lyssnat på grejerna (vilket jag också kommer att göra när jag väl kommer igång med mitt projekt) så verkar Hertz som ett lovnade märke.

    Jag har tänkt mig följande:

    En Hertz EP4 som driver: 2st Hertz ECX87 + 2st Hertz ECX165 (Frampanel, Framdörr resp).

    Sedan behåller jag det gamla steget (AS2 Pioneer) som driver original 4" i bakdörrarna.

    Den sista är jag lite kluven på men en Mutant NW280SP som driver en mindre Mutant, Hertz eller annan instegsbas i luckan.

    Har jag tänkt fel någonstans här...dvs är detta möjligt med 3 slutsteg utan att göra en massa dyra uppgraderingar på batterifronten?

    Är det kanske bättre att satsa på ett 5 kanals slutsteg som driver allt? (Jag har läst att det alltid är bättre att driva bas med separata slutsteg, men med tanke på att mutant är lägre kvalitet än tex kickers MX 700.5 så är jag lite nyfiken)

    Jag glömde nämna I min förra post att jag är helt grön när det gäller billjud (förutom en amssa timmar spenderade på läsning om det), jag vet hur jag vill att det ska låta men har inte tillräckligt med praksis inom ämnet. Därför är alla förslag välkomna!

  4. #4

    Re: Uppgradera ljud saab 9-5 -99

    Ingen som vill ge sin input på mutant basen/ 5-kanals vs. 4+1 kanals steg?

Liknande ämnen

  1. Uppgradera ljud saab 9-3 kombi 07
    Av Tommmmyy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 08:39
  2. Uppgradera ljud saab 9-3 2.8T 06 kombi
    Av Tommmmyy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 20:03
  3. Uppgradera ljud Saab 9-3 aero
    Av Borgg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 20:04
  4. Uppgradera ljud i min Saab 9-3 SC -06
    Av J.N i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •