Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Hejsan!

    Ja, bilen är ju inte min....än. Men jag ska köpa följande SAAB nu och är lite nyfiken på om det sitter någon AUX-ingång i den.
    http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?regn ... rkompaniet

    I många modeller jag har kollar på så sitter ingången framme vid stereon. Men denna modellen är extrautrustad med SAABs Infotainment-system. Jag kunde inte hitta ingången någonstans när jag var i bilhallen och jag glömde helt enkelt fråga säljaren, då det inte var världens viktigaste sak. Men det är ändå en funktion man kanske gärna vill ha när man köper ny bil så att man kan köra Spotify osv i bilen

    Tacksam om någon kan ge mig en hint om det ens finns, och om inte, vad finns det för lösning förutom att skaffa FM-sändare som ger kass kvalité?

    MVH
    Daniel
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Hej!

    Kollade precis genom WIS och hittade ingen AUX ingång.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Nej det finns ingen AUX på navigatorn har jag fått lära mig.

    Tydligen finns det bara AUX på de mindre stereopaketen, dock så ska väl huvudenheten med navigator ta Mp3 skivor lika bra som den mindre stereon gör.

    Det finns ganska dåligt med info om stereon i 9-5 mellan 06-09, har själv letat efter massa för att kunna uppgradera ljudet lite och det är nästintill omöjligt att hitta nått om ljudet.

    Man tycker ju att en AUX och en Line out vore en baggis att fixa men tydligen blir det bara svårare och svårare med nya bilar...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Jag tyckte jag läste nåt om att det skulle finnas i mittkonsolen under armstödet, så detta stämmer då inte heller antar jag?

    Tråkigt att när man köper en bil med extra allt så är den inte helt perfekt iallafall.

    Dock så hittade jag någon form av kabel som SAAB själv hade med AUX-ingång som man kan koppla in. Det tåls att forskas mer i.
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av partymannen21
    Jag tyckte jag läste nåt om att det skulle finnas i mittkonsolen under armstödet, så detta stämmer då inte heller antar jag?

    Tråkigt att när man köper en bil med extra allt så är den inte helt perfekt iallafall.

    Dock så hittade jag någon form av kabel som SAAB själv hade med AUX-ingång som man kan koppla in. Det tåls att forskas mer i.
    Det är väl 9-3an som har den kabeln vad jag vet?

    Om man har stereon utan navigator (som jag har) så har man AUX ingången på själva stereon.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Aha, då hänger jag med. Konstigt nog så hittar man inga större specifikationer på systemet, för jag tänkte om det innehåller bluetooth eller dylika funktioner. För då kan det vara en väg att gå om det finns inbyggt. det låter konstigt om de plockar bort aux för att inte ersätta det med något alls i infotainment-systemet.
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Den navigatorn som sitter i den bilen är av märket Denso och introducerades på 9-5an från årmodell -05. Navigatorn fick en ny front (svart och lite större) från -06 eftersom man genomförde faceliften på 9-5an. Den saknar AUX-utgång, men det finns ett företag som säljer AUX-kit som passar Denso-navigatorn. http://www.rindustri.se/cdconnect/

    Navigatorn härstammar från den "gamla tekniken", alltså balanserat ljud och 2-trådig CAN mellan enheter. Stereon som sitter i 9-5 (och även 9-3) på årmodell -08 bygger på den "nya tekniken", där man sköter komunikation mellan enheter med fiberkabel och 1-trådig CAN. Det är ju inget som påverkar användaren direkt, förutom att man inte möjlighet att få orginal AUX.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Den navigatorn som sitter i den bilen är av märket Denso och introducerades på 9-5an från årmodell -05. Navigatorn fick en ny front (svart och lite större) från -06 eftersom man genomförde faceliften på 9-5an. Den saknar AUX-utgång, men det finns ett företag som säljer AUX-kit som passar Denso-navigatorn. http://www.rindustri.se/cdconnect/

    Navigatorn härstammar från den "gamla tekniken", alltså balanserat ljud och 2-trådig CAN mellan enheter. Stereon som sitter i 9-5 (och även 9-3) på årmodell -08 bygger på den "nya tekniken", där man sköter komunikation mellan enheter med fiberkabel och 1-trådig CAN. Det är ju inget som påverkar användaren direkt, förutom att man inte möjlighet att få orginal AUX.

    Tack för ditt ingående svar, då är jag lite klokare. AUX-kitet verkar klart intressant!

    Vet du hur det funkar med mp3-skivor? Kan man ha dessa i cd-växlaren eller kan man bara ha en åt gången i skivinkastet i bilen? Bilhandlaren sa nämligen att man måste ta ut ps-skivan för att kunna lyssna på mp3-skivor och då är det en åt gången som gäller.

    Och vet du om man kan byta ut navigatorn mot en vanlig bilstereo? OM det nu överhuvutaget är möjligt, för jag hörde att navigatorn är sammankopplat med en del annat i bilen.

    Tacksam för svar

    MVH
    Daniel
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av partymannen21
    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Den navigatorn som sitter i den bilen är av märket Denso och introducerades på 9-5an från årmodell -05. Navigatorn fick en ny front (svart och lite större) från -06 eftersom man genomförde faceliften på 9-5an. Den saknar AUX-utgång, men det finns ett företag som säljer AUX-kit som passar Denso-navigatorn. http://www.rindustri.se/cdconnect/

    Navigatorn härstammar från den "gamla tekniken", alltså balanserat ljud och 2-trådig CAN mellan enheter. Stereon som sitter i 9-5 (och även 9-3) på årmodell -08 bygger på den "nya tekniken", där man sköter komunikation mellan enheter med fiberkabel och 1-trådig CAN. Det är ju inget som påverkar användaren direkt, förutom att man inte möjlighet att få orginal AUX.

    Tack för ditt ingående svar, då är jag lite klokare. AUX-kitet verkar klart intressant!

    Vet du hur det funkar med mp3-skivor? Kan man ha dessa i cd-växlaren eller kan man bara ha en åt gången i skivinkastet i bilen? Bilhandlaren sa nämligen att man måste ta ut ps-skivan för att kunna lyssna på mp3-skivor och då är det en åt gången som gäller.

    Och vet du om man kan byta ut navigatorn mot en vanlig bilstereo? OM det nu överhuvutaget är möjligt, för jag hörde att navigatorn är sammankopplat med en del annat i bilen.

    Tacksam för svar

    MVH
    Daniel
    Cd-växlaren klarar inte av något annat än vanliga hedliga skivor. Den skickar ljudet som det är tillbaka till huvudenheten och får på så vis ingen nytta av vad huvudenheten kan spela.

    Precis som i 9-5or med vanliga stereon så går det att byta till en eftermarknads. Dock får du ett litet problem i och med att navigatorn har helt andra kontakter än vad andra stereoar har. Du får därför hitta en adapter (kan bli väldigt svårt) eller klippa av kontakterna (och på så vis, mer eller mindre, förstöra bilen).

    Navigatorn skall inte vara mer sammankopplad än vad övriga orginal stereoar är. Så på samma sätt så är det ju ett övervägande man får ta om man vill byta till en eftermarknads stereo.

    Hoppas detta gjort dig lite klokare.

    /Jimmy
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Citat Ursprungligen postat av partymannen21


    Tack för ditt ingående svar, då är jag lite klokare. AUX-kitet verkar klart intressant!

    Vet du hur det funkar med mp3-skivor? Kan man ha dessa i cd-växlaren eller kan man bara ha en åt gången i skivinkastet i bilen? Bilhandlaren sa nämligen att man måste ta ut ps-skivan för att kunna lyssna på mp3-skivor och då är det en åt gången som gäller.

    Och vet du om man kan byta ut navigatorn mot en vanlig bilstereo? OM det nu överhuvutaget är möjligt, för jag hörde att navigatorn är sammankopplat med en del annat i bilen.

    Tacksam för svar

    MVH
    Daniel
    Cd-växlaren klarar inte av något annat än vanliga hedliga skivor. Den skickar ljudet som det är tillbaka till huvudenheten och får på så vis ingen nytta av vad huvudenheten kan spela.

    Precis som i 9-5or med vanliga stereon så går det att byta till en eftermarknads. Dock får du ett litet problem i och med att navigatorn har helt andra kontakter än vad andra stereoar har. Du får därför hitta en adapter (kan bli väldigt svårt) eller klippa av kontakterna (och på så vis, mer eller mindre, förstöra bilen).

    Navigatorn skall inte vara mer sammankopplad än vad övriga orginal stereoar är. Så på samma sätt så är det ju ett övervägande man får ta om man vill byta till en eftermarknads stereo.

    Hoppas detta gjort dig lite klokare.

    /Jimmy
    Ja förstöra sin nya bil kanske man inte vill göra, det kan ju bli lite tokigt. Men är det något en verkstad kan göra utan att förstöra bilen? Isåfall hade jag ju tänkt köpa SAAB:s originalstereo. Men som sagt frågan är om man orkar med allt krångel bara för att kunna få en ingång så att man kan spela den musik man vill ha. Jag har kollat lite på AUX-kitet och det verkar klart vettigt, frågan är dock hur svårt det kan tänkas vara att koppla in. Såg inte helt lätt ut, när man inte fattar någonting med alla sladdar till höger och vänster.

    /Daniel
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Jag har ett kitt installerat i min 9-3 -01 och har en Denso navi som skall monteras snart. Har varit med som testperson av AUX-kittet, därför jag är instatt i hur det fungerar.

    Och det här kittet är väldigt enkelt att installera. Det största problemet du kommer att ha är att få ut navigatorn.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Jag har ett kitt installerat i min 9-3 -01 och har en Denso navi som skall monteras snart. Har varit med som testperson av AUX-kittet, därför jag är instatt i hur det fungerar.

    Och det här kittet är väldigt enkelt att installera. Det största problemet du kommer att ha är att få ut navigatorn.
    Aha där ser man! Vilka problem är det som uppstår med navigatorn och finns det någon lösning på dom? För har man navigatorn i bilen så kanske man även vill kunna använda den

    Du får ursäkta alla frågor, men ska kolla på bilen en sista gång idag innan jag bestämmer mig och just nu är det här det enda hindret
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Menar du problem med själva navigatorn, så är jag inte så insatt. Då jag inte kört någon nått större själv.

    Om det är problem efter du kopplat in AUX-kittet. Så vet jag att kittet lurar stereon/navin att det sitter en cd-växlare kopplad till den och öppnar på så vis cd-växlar ingången. Så det bör inte uppstå några problem där, i och med att den gör samma sak som växlaren skulle gjort.

    Nått annat du funderar på?

    /Jimmy
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Menar du problem med själva navigatorn, så är jag inte så insatt. Då jag inte kört någon nått större själv.

    Om det är problem efter du kopplat in AUX-kittet. Så vet jag att kittet lurar stereon/navin att det sitter en cd-växlare kopplad till den och öppnar på så vis cd-växlar ingången. Så det bör inte uppstå några problem där, i och med att den gör samma sak som växlaren skulle gjort.

    Nått annat du funderar på?

    /Jimmy
    Japp, en sak till. Kopplar man bort cd-växlaren helt efter man installerat kitet? Och är det något speciellt verktyg för att få ut navigatorn eftersom du skrev att det kan bli problem at få ut den?
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Mm, man måste koppla bort cd-växlaren.

    Och det är några special verktyg man behöver för att få ur den.

    /Jimmy
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Mm, man måste koppla bort cd-växlaren.

    Och det är några special verktyg man behöver för att få ur den.

    /Jimmy
    Trodde nästan det, men å andra sidan har man all musik i mobilen så vill man ju inte ens använda cd-växlaren :P

    Var hittar jag dessa verktyg?
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Troligen på saab eller på någon stereohandlare, kanske även på biltema. Har inte kommit så långt i mitt monterande av navigatorn att jag listat ut vilket verktyg det skall vara.

    /Jimmy
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    18

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Du ska ha STORT tack för hjälpen! Nu är jag bra mycket klokare! Ha en bra dag!
    Nybliven SAAB-ägare
    Saab 9-5 2,3T Vector ´08

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Finns inte http://cdconnect.rindustri.se/ kvar längre?
    Hemsidan verkar vara nere/borta iaf.

    Åke
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Finns AUX-ingång på min SAAB 9-5?

    Pratade med Johan (som äger företaget) och de håller på att byta hemsida till en med riktigt webshop. Så länge går det att nå honom på rubenson.johan@gmail.com hälsade han.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

Liknande ämnen

  1. AUX ingång på Saab 9-5 -07
    Av mmg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 18:32
  2. Saab AUX ingång
    Av jjohan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 01:06
  3. AUX ingång på SAAB 9-3 -05 med Nav.
    Av MrMaxwell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 20:38
  4. Finns det AUX ingång på 9-5ans bilsterio?
    Av sfeer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 13:38
  5. Finns AUX ingång på AS2 (9-3) ?
    Av zsh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •